لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۶

«ده نفر در تظاهرات ضد دولتی در سوريه کشته شدند»


 تجمع اعتراضی روز جمعه در شهر «درعا»
تجمع اعتراضی روز جمعه در شهر «درعا»
تظاهرات ضد دولتی روز جمعه در بسياری از شهرها و شهرک‌های سوريه برگزار شده است و گزارش های حاکی است که در چند نيروهای امنيتی به سوی معترضان آتش گشوده‌اند. يک مقام بلندپايه سوريه به خبرگزاری فرانسه گفته است ده نفر در تظاهرات اعتراضی در شهر «صنمين» در نزديکی شهر «درعا» در جنوب سوريه کشته شده‌اند.

این مقام سوری که نامش فاش نشده جزئیات بیشتری از نحوه کشته شدن این افراد در شهر «صنمین» بیان نکرده است.

از سوی دیگری خبرگزاری الجزیره به نقل از شاهدان عینی گفته است دست کم بیست نفر در این شهر کشته شده اند.

گزارش‌ها حاکی است که در شهرهای دمشق، «درعا»، «تل»، «حمات»، «حمص»، «لاذقیه» «صنمين» نيروهای امنيتی به معترضان حمله کرده‌اند.

شاهدان عينی نيز از درگيری طرفداران و مخالفان حکوکت بشار اسد در دمشق خبر داده‌اند.

یک شاهد عینی به رویترز گفته است که در شهر «موادیمیه» در حاشیه دمشق در درگیری نیروهای امنیتی و معترضان سه نفر کشته شده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، يک شاهدان عينی در شهر «درعا» در جنوب سوريه گفته است تظاهرکنندگان کوشيده‌اند در اين شهر مجسمه حافظ اسد، رييس جمهور پیشین سوريه و پدر بشار اسد رييس جمهور کنونی را به آتش بکشند و در هنگام اين نيروهای امنيتی به سوی تظاهرکنندگان شليک کرده‌اند.

اين شاهد عينی گفته است: روز جمعه صدای تيراندازی شديد از مرکز شهر «درعا» شنيده می‌شد و هنگامی که وی به بيمارستان اصلی اين شهر مراجعه کرده است دو جنازه به همراه شماری زخمی را در بيمارستان ديده است.

در همين زمينه، دو شاهد عينی ديگر به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته‌اند که درگيری شديد بين معترضان و نيروهای امنيتی و معترض در اطراف مسجد «عمری» روی داده است و معترضان توانسته‌اند کنترل اين مسجد را در دست بگيرند.

در همين حال، يکی از رهبران مخالفان در سوريه از جامعه بين‌المللی خواسته است با مداخله در سوريه مانع کشتار شهروندان معترض توسط حکومت بشار اسد شوند.

واکنش‌های بين‌المللی

درهمين حال، آمريکا روز جمعه خشونت عليه تظاهرکنندگان سوری را به شدت محکوم کرده است.

جی کارنی، سخنگوی وزارت امور خارجه امريکا، از سوريه خواسته خشونت عليه تظاهرکنندگان را متوقف کند.

بان گی مون، دبيرکل سازمان ملل متحد، نيز روز جمعه گفته است: مطالبات تظاهرکنندگان سوری برای اصلاحات دمکراتيک مشروع هستند و می‌بايست بشار اسد، رييس جمهوری سوريه، محترم شمرده شوند.

بان گی مون می‌گويد در مذاکره تلفنی‌اش با بشار اسد در خصوص وخامت اوضاع در سوريه گفت وگو کرده است و تصريح کرده است مردم در سراسر خاورميانه و شمال آفريقا مطالبات دمکراتيک خود را از طريق مسالمت اميز مطرح می‌کنند.

بان گی مون اضافه کرده است: «دولت‌ها تعهد دارند تا به حقوق اساسی شهروندان احترام گذاشته و حافظ اين حقوق باشند.»

وی همچنين خواستار خويشتنداری نيروهای امنيتی سوريه در مقابل تظاهرکنندگان سوری شده است.

يک هفته ناآرامی‌های شهر «درعا»، در نزديکی مرز سوريه با اردن، دهها قربانی برجای نهاده است؛ از يکسو منابع بيمارستانی «درعا» کشته شدن دست کم ۴۴ نفر را تا روز جمعه تاييد کرده‌اند و از سوی ديگر، سازمان‌های دفاع از حقوق بشر، ضمن تاييد سازمان‌های مخالف حاکميت اسد می‌گويند که تا شامگاه جمعه حداقل يکصد نفر از مردم سوريه، اکثرا در شهر «درعا»، توسط نيروهای امنيتی و نظامی سوريه کشته شده‌اند.
XS
SM
MD
LG