لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۴

عمده‌ترین حزب شیعه بحرین از میانجی‌گری کویت استقبال کرد


یک عضو حزب وفاق، عمده‌ترین حزب مخالف شیعه در بحرین، روز یکشنبه اعلام کرد که این گروه میانجی‌گیری کویت در بحران سیاسی این کشور را پذیرفته است.

حکومت بحرین در ماه جاری میلادی و همزمان با اوج‌گیری ناآرامی‌ها، از نیروهای عربستان سعودی و امارات متحده عربی خواست به این کشور بیایند تا اوضاع این شیخ نشین از کنترل خاندان حاکم خارج نشود.

جاسم حسین، یک عضو حزب وفاق، روز یکشنبه به خبرگزاری رویترز گفت، شیخ صباح الاحمد الصباح، امیر کویت برای میانجی‌گری میان اپوزیسیون شیعه و حکومت آل خلیفه اعلام آمادگی کرده است.

جاسم حسین با اشاره به پیشنهاد امیر کویت گفت: «ما از این ایده استقبال می‌کنیم.»

این عضو حزب وفاق بحرین اظهار داشت، گفت‌وگو باید درباره محورهایی باشد که شیخ سلمان بن حمد آل خلیفه، ولیعهد بحرین، پیش از ورود نیروهای خارجی به این کشور به آن اشاره کرده بود.

به گفته جاسم حسین این محورها از جمله شامل تشکیل دولت منتخب و اصلاح شیوه برگزاری انتخابات در حوزه‌های انتخاباتی است؛ گروه‌های شیعه مخالف در بحرین می‌گویند، نظام انتخاباتی در این شیخ نشین به گونه‌ای تنظیم شده که اقلیت سنی در پارلمان، اکثریت کرسی‌ها را در دست داشته باشد.

جاسم حسین با این حال اظهار داشت که نتیجه میانجی‌گری امیر کویت ممکن است مورد قبول واقع نشود.

وی گفت: «این نگرانی وجود دارد که نتایج (این میانجی‌گیری) برای اپوزیسیون قابل قبول نباشد یا نتواند مردم را قانع‌ کند.»

به گفته جاسم حسین یک بازرگان شیعه کویتی بنام علی المتروک هم در مذاکرات خواهد بود.

حزب وفاق و شش گروه ائتلاف‌کننده با آن هفته پیش گفته بود تا زمانی که ارتش نیروهای خود را از خیابان‌ها بیرون نبرد و زندانیان آزاد نشوند، اپوزیسیون وارد گفته با حکومت نخواهد شد.

اکنون به نظر می‌رسد حزب وفاق از این پیش‌شرط‌های خود صرف نظر کرده است.

منصور الجمری، سردبیر روزنامه الوسط بحرین در این باره می‌گوید: «این مهم‌ترین تحول سیاسی برای رسیدن به یک راه‌حل مسالمت‌آمیز است.»

به عقیده شماری از ناظران سیاسی، عربستان سعودی و امارات متحده عربی، خاندان آل خلیفه را عامل مهمی برای جلوگیری از نفوذ ایران در منطقه می‌دانند و از این رو نیروهای نظامی خود را برای کمک به خاندان حاکم برای رویارویی با معترضان شیعه، به این شیخ نشین گسیل کرده‌اند.

در همین حال کویت هم که دارای اقلیت شیعه است، چند شناور نظامی برای گشت‌زنی در کناره‌های شمالی بحرین، به این شیخ‌نشین اعزام کرده است.

از سوی دیگر عبدالرحمن العطیه، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس، با استقبال از اعلام آمادگی کویت برای میانجیگری کویت در بحران بحرین گفت: «ما امیدواریم که این ابتکار عمل در راستای امنیت و ثبات باشد.»

حزب وفاق و گروه‌های ائتلاف‌کننده با آن خواستار شورایی منتخب هستند که قانون اساسی بحرین را بازنگری کند؛ با این حال گفت‌وگوهای اولیه با خاندان آل خلیفه با ورود نیروهای خارجی و اعلام حکومت نظامی از سوی پادشاه، به شکست انجامید.

بیش از ۶۰ درصد جمعیت بحرین را شیعیان تشکیل می‌دهند با این حال اقلیت سنی مذهب کنترل حکومت را در دست خود دارند.

روز یکشنبه روزنامه السیاسیه کویت روز یکشنبه به نقل از منابعی که نامی از آنها نبرده، نوشت، قرار است یک هیات از حزب وفاق به کویت آمده و با سیاستمداران این کشور و از جمله رئیس مجلس گفت‌وگو کند.
XS
SM
MD
LG