لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۴

نشست گروه ۲۰ برای ایمنی نیروگاه‌های اتمی؛ شکست ژاپن در نجات رآکتورها


در حالی که فرانسه از قصد خود برای تشکیل نشست گروه ۲۰ با هدف بررسی استانداردهای هسته‌ای خبر داده، مقامات ژاپنی روز پنج‌شنبه اعلام کردند که در کار نجات چهار رآکتور نیروگاه فوکوشیما شکست خورده‌اند.

شرکت ژاپنی تپکو که مسئولیت نیروگاه اتمی فوکوشیما داییچی را بر عهده دارد روز پنج‌شنبه ضمن اعلام شکست در کار نجات رآکتورهای چهارگانه این نیروگاه هشدار داد که عملیات خروج از بحران اتمی ژاپن ممکن است ماه‌ها به طول بینجامد.

به گزارش روزنامه بریتانیایی گاردین از منطقه زلزله‌زده پیرامون نیروگاه فوکوشیما، این نخستین بار است که مسئولان این نیروگاه اعلام می‌کنند که «هیچ راهی» جز خارج کردن چهار رآکتور این تاسیسات از دور ندارند.

با این حال مدیر این کمپانی تپکو ابراز امیدواری کرده است دو رآکتور باقی‌مانده از این نیروگاه هنوز قادر به کار باشند. اما ظاهرا دولت ژاپن چنین امیدی ندارد و هم‌چنان بر این عقیده است که هر شش رآکتور این نیروگاه خاموش شود.

این خبر در حالی منتشر شده است که به گزارش گاردین روز پنج‌شنبه شاهد «افزایش چشمگیر» آلودگی آب دریا به مواد رادیواکتیو نیز بوده است. آلودگی آب دریا اکنون به ۴۳۸۵ برابر حد مجاز رسیده است.

روز چهارشنبه آژانس ایمنی هسته‌ای ژاپن اعلام کرده بود که میزان ید رادیواکتیو موجود در آب‌های حوالی نیروگاه اتمی فوکوشیما داییچی در منطقه زلزله‌زده این کشور بیش از سه هزار برابر بالاتر از حد مجاز رسیده است.

در همین حال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در روز پنج‌شنبه پیشنهاد داده است که بر شعاع تخلیه مردم از حوالی نیروگاه آسیب‌دیده افزوده شود. تاکنون ده‌ها هزار نفر از افرادی که تا شعاع ۳۰ کیلومتری فوکوشیما داییچی زندگی می‌کنند از این منطقه تخلیه شده‌اند.

نشست گروه ۲۰ برای بررسی استانداردهای ایمنی

در همین حال نیکولا سرکوزی، رئیس جمهور فرانسه، از نشست مقامات هسته‌ای کشورهای عضو گروه ۲۰ برای رسیدن به استانداردهای تازه در ایمنی صنایع اتمی در ماه مه، یک ماه دیگر، خبر داده است.

آقای سرکوزی نخستین مقام عالی‌رتبه خارجی است که از زمان وقوع زمین‌لرزه ۹ ریشتری در ژاپن از این کشور دیدار کرده است. خبرگزاری فرانسه می‌گوید احتمالا گیدو وستر وله، وزیر خارجه آلمان، از این لحاظ دومین مقام خارجی خواهد بود.

به گفته رئیس جمهور فرانسه، نشست گروه ۲۰ در این باره اساس کنفرانسی ویژه از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایمنی اتمی خواهد بود که قرار است در اواخر ماه ژوئن برگزار شود.

رهبر فرانسه هدف نشست گروه ۲۰ و کنفرانس متعاقب آن را «تعیین استانداردهایی بین‌المللی برای ایمنی اتمی» توصیف کرده است.

به دنبال وقایع نیروگاه فوکوشیمای ژاپن پس از زلزله و سونامی سه هفته پیش چند کشور اروپایی اعلام کردند تلاش ‌خواهند کرد سطح ایمنی نیروگاه‌های خود را بالا ببرند.

تاکنون دولت اسپانیا اعلام کرده است که تمامی تدابیر ایمنی و امنیتی موجود در شش نیروگاه اتمی خود را بار دیگر مورد بررسی قرار خواهد داد و آلمان نیز هفت نیروگاه قدیمی خود را موقتا تعطیل کرده است.

دولت ژاپن نیز اعلام کرده است که تصمیم دارد میزان استانداردهای ایمنی نیروگاه‌های اتمی خود را افزایش دهد.
XS
SM
MD
LG