لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۶

دولت لیبی پیشنهاد مخالفان برای آتش‌بس را «جنون‌آمیز» نامید


موسی ابراهیم، سخنگوی دولت لیبی
موسی ابراهیم، سخنگوی دولت لیبی
دولت لیبی روز جمعه پیشنهاد مخالفان خود برای آتش‌بس و مذاکره با حکومت را رد کرده و آن را پیشنهادی «جنون‌آمیز» نامید.

شورشیان لیبی روز جمعه اعلام کردند آماده‌اند درباره برقراری آتش‌بس با حکومت معمر قذافی به پای میز مذاکره بنشینند.

اعلام آمادگی شورشیان برای گفت‌وگو درباره آتش‌بس پس از آن بیان می‌شود که نیروهای معمر قذافی در روزهای اخیر با بازپس‌گیری چند مرکز مهم نفتی، مخالفان خود را بیش از ۲۰۰ کیلومتر به سوی شرق عقب راندند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، موسی ابراهیم، سخنگوی دولت لیبی، در واکنش به پیشنهاد مخالفان دولت گفت: «اگر این حرف جنون‌آمیز نیست دیگر معلوم نیست چه حرفی جنون‌آمیز است.»

وی افزود: «ما شهرهای خود را به کسی واگذار نمی‌کنیم.»

از سوی دیگر، عبدالعاطی العُبیدی، نخست‌وزیر پیشین لیبی، روز جمعه در گفت‌وگو با «کانال ۴» تلویزیون بریتانیا گفت که دولت لیبی می‌کوشد برای پایان دادن به نزاع لیبی، با دولت‌های غربی صحبت کند.

وی در این باره گفت: «ما داریم کوشش می‌کنیم با بریتانیایی‌ها، فرانسوی‌ها و آمریکایی‌ها گفت‌وگو کنیم تا کشتار مردم به پایان برسد. داریم سعی می‌کنیم راه حلی دوجانبه پیدا کنیم.»
کنترل مخالفان بر مصراته آخرین شهر بزرگ در غرب لیبی که هنوز در دست شورشیان قرار دارد هم‌اینک تضعیف شده‌است.

در همین حال نیروهای وفادار به معمر قذافی روز جمعه نیز به عملیات خود ادامه داده و اقدام به گلوله‌باران شدید شهر مصراته که در دست شورشیان است کردند.

به گفته ساکنان این شهر که در ۲۱۰ کیلومتری شرق طرابلس واقع شده، نیروهای معمر قذافی روز جمعه به خانه‌ها و فروشگاه‌های مرکز این شهر حمله کردند ولی نیروهای مخالف هنوز کنترل شهر را در دست دارند.

مصراته آخرین شهر بزرگ در غرب لیبی است که هنوز در دست مخالفان حکومت قرار دارد ولی در پی حملات پی‌درپی، کنترل مخالفان بر این شهر هم‌اینک تضعیف شده ‌است.

روز جمعه هم‌چنین به گفته شورشیان، در پی شلیک‌های هوایی اشتباه نیروهای ائتلاف دست‌کم ۱۰ نفر از نیروهای مخالف معمر قذافی کشته شده‌اند.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، هواپیماهای سازمان ناتو در این روز در محلی میان شهرهای بریقه و اجدابیا، به اشتباه چهار وسیله نقلیه شورشیان را بمباران کردند که این بمباران ۱۰ تا ۱۳ کشته بر جای گذاشته ‌است.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، روز شنبه اعلام کرد که در حال تحقیق درباره این حادثه است.

جبهه درگیری نظامی در لیبی روز جمعه در اطراف شهر بریقه متمرکز بود و شورشیان مدعی هستند که توانسته‌اند کنترل این شهر را دوباره به‌دست بگیرند. این مدعا هنوز از سوی منابع مستقل تأیید نشده‌ است.

دریاسالار مایک مالن، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، روز پنج‌شنبه گفت که «توان نیروهای رژیم قذافی ده برابر نیروهای مخالف است» و حملات هوایی بین‌المللی که حدود دو هفته است آغاز شده تاکنون توانسته ۲۰ تا ۲۵ درصد از نیروی ارتش قذافی را تحلیل ببرد.
XS
SM
MD
LG