لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۵

خاکسپاری چهار مرزبان کشته شده در عملیات تروریستی جمعه شب در مریوان


مراسم تشییع و خاکسپاری چهار مأمور انتظامی کشته شده در مریوان، روز یکشنبه برگزار شد
مراسم تشییع و خاکسپاری چهار مأمور انتظامی کشته شده در مریوان، روز یکشنبه برگزار شد
مراسم تشییع و خاکسپاری چهار نیروی مرزبانی ایران که جمعه شب در پی حمله به یک پاسگاه مرزی در مریوان جان خود را از دست دادند، روز یکشنبه برگزار شد.

آن طور که «پرس‌تی‌وی»، شبکه تلویزیونی انگلیسی‌زبان دولتی ایران، گزارش کرده است، در اثر این حمله پنج تن دیگر از نیروهای انتظامی ایران زخمی شدند.

خبرگزاری‌های داخلی ایران، نیروهای مرزبانی کشته شده در این حادثه را پژمان زمانی، اهل سنندج، میلاد قبادی، اهل کرمانشاه، سلیمان زارعی، اهل صحنه کرمانشاه، و کاظم عابدی، اهل مریانج همدان، معرفی کرده‌اند.

گرچه هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته‌است اما «پرس‌تی‌وی» از قول «منابع محلی» افراد حزب حیات آزاد کردستان، پژاک، را به دست داشتن در این حمله متهم کرده‌است.

گروه پژاک پایگاه‌های خود را در شمال عراق و نوار مرزی با ایران قرار داده‌است و هر از چندگاهی به سربازان و نیروهای مرزی جمهوری اسلامی حمله می‌کند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیش از این بارها برای مقابله با حملات این گروه، اقدام به گلوله‌باران مناطق شمال عراق کرده‌است.

اوایل ماه جاری نیز افراد مسلح ناشناس در شهر سنندج با شلیک به سوی نیروهای پلیس، دو مأمور انتظامی را کشتند.

پیش از آن در اواسط اسفندماه نیز چهار محیط‌بان در استان کردستان توسط افرادی مسلح به قتل رسیدند. یک هفته پس از آن رویداد، ایرج حسن‌زاده، معاون سیاسی و امنیتی استاندار کردستان، از شناسایی و انهدام «یک گروه تروریستی وابسته به تندروهای مذهبی» به عنوان عاملان آن حمله خبر داد.

مهر ماه گذشته نیز دو فرد مسلح در میدان آزادی سنندج بر روی نیروهای پلیس حاضر در این میدان آتش گشودند که در جریان آن پنج نفر کشته و ۱۴ تن دیگر زخمی شدند.

چند روز پیش از آن نیز بر اثر انفجار بمبی در مهاباد طی مراسم رژه سالگرد جنگ ایران و عراق ۱۲ تن کشته و ۸۰ تن مجروح شدند.

سپاه پاسداران یک هفته پس از آن اعلام کرد که در عملیاتی نظامی، بعد از ورود به خاک عراق ۳۰ نفر را که عوامل انفجار مهاباد خوانده شده‌اند، کشته‌است.

عبدالله مهتدی، دبیرکل حزب کومله کردستان ایران، اوایل ماه جاری در ارتباط با این حملات در گفت‌وگو با رادیو فردا گفت که مسبب اصلی هر نوع خشونتی در کردستان را شرایط امنیتی است وگرنه احزاب اصلی و سابقه‌دار و شناخته شده کردستان هیچکدام خواهان خشونت‌آمیز کردن فضای سیاسی کردستان نیستند و چنین چیزی به نفع مردم تمام نمی‌شود.
XS
SM
MD
LG