لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۱

کمیته تحقیق مجلس دلیل تأخیر در را‌ه‌اندازی نیروگاه بوشهر را بررسی می‌کند


نیروگاه هسته‌ای بوشهر
نیروگاه هسته‌ای بوشهر
رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی روز سه شنبه بحث تحقیق و تفحص از نیروگاه بوشهر را منتفی دانست و گفت که به جای آن قرار است کمیته ویژه ۶ نفره‌‌‌ای از مجلس بررسی علل تأخیر در راه‌اندازی نیروگاه بوشهر را بر عهده بگیرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حمیدرضا کاتوزیان، روز چهارشنبه، ۱۷ فروردین، تأکید کرد که این کمیته به ریاست محمد حسن غفوری فرد، نماینده مردم تهران تشکیل خواهد شد و وظیفه دارد «گزارش کارشناسی و علمی در مورد نیروگاه، مشکلات فنی و مالی، هزینه‌ها، خروج سوخت و قرار داد» تهیه کند تا معلوم شود که «اشکالات ناشی از چیست».

وی افزود که این گزارش پس از آماده شدن به کمیسیون انرژی مجلس و پس از آن به رئیس مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد شد.

این اظهارات در حالی بیان شده است که دو روز پش از این، سید عماد حسینی، سخنگوی کمیسیون انرژی اعلام کرده بود که در جلسه کمیسیون انرژی مقرر شده بود که «با توجه به وعده‌های داده شده توسط مسئولان اجرایی» برای راه اندازی نیروگاه بوشهر در سال گذشته، اعضای کمیسیون «تحقیق و تفحصی از روند پیشرف و یا عدم آن» تهیه کنند.

وی تأکید کرده بود: «این تصمیم بدین دلیل بود که در طول سال ۸۹ چندین بار مسئولان اجرایی از راه‌اندازی نیروگاه بوشهر خبر داده بودند تا برق هسته‌ای به میدان آمده و وارد مدار شود. از سوی دیگر این پروژه چندین سال است که عقب افتاده و روند راه‌اندازی آن به درازا کشیده شده است.»

آقای حسینی روز دوشنبه گفته بود که «در صورت تصویب مجلس»، گزارش تحقیق و تفحص نیروگاه بوشهر پس از ارائه به کمیسیون انرژی، در صحن علنی مجلس مطرح می‌شود.

با این‌حال روز چهارشنبه رئیس کمیسیون انرژی مجلس تشکیل این هیئت را به دلیل «نیاز به سرعت عمل در این بررسی» منتفی دانست و گفت که کارگروه ویژه‌ای این وظیفه را بر عهده خواهد گرفت.

به گفته آقای کاتوزیان این کمیته در هفته‌ آینده کار خود را آغاز و «حداکثر» تا دو ماه آینده گزارش خود را آماده خواهد کرد.

تعویق‌ در راه‌اندازی نیروگاه بوشهر

جمهوری اسلامی بارها تاریخ دقیق تولید برق هسته‌ای در نیروگاه بوشهر را به تعویق انداخته است و این در حالی است که انتقال سوخت به قلب رآکتور نیز بارها با تأخیر و مشکل مواجه شد.

در مرداد ماه سال گذشته مقامات مختلف جمهوری اسلامی از راه‌اندازی نیروگاه بوشهر در شهریور ۱۳۸۹ خبر دادند و وزیر نیروی کشور نیز اعلام کرد که در «دو تا سه ماه دیگر» برق هسته‌ای به شبکه سراسری برق ایران وصل خواهد شد.

با این اوصاف، در اواخر مرداد ماه، پس از سه دهه تأخیر و تعلل، انتقال سوخت به ساختمان رآکتور بوشهر آغاز شد.

علاوه بر این در مرداد ماه، علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از راه‌اندازی نیروگاه بوشهر در شهریور ماه خبر داد و با آمدن ماه شهریور اعلام کرد که نیروگاه بوشهر در مهرماه راه‌اندازی و در آذرماه وارد روند تولید برق می‌شود.

پس از آن، در روزهای اولیه ماه مهر خبرهایی مبنی آلوده شدن کامپیوتر‌های نیروگاه به ویروس استاکس‌نت منتشر شد.

شرکت سیمنتک که بزرگ‌ترین تولید کننده نرم افزارهای ایمنی کامپیوترهای شخصی است، اعلام کرده بود که این کرم ممکن است برای ایجاد اختلال در موتور سانتریوفیوژهای گازی غنی‌سازی اورانیوم ایران طراحی شده باشد و جمهوری اسلامی نیز پیشتر گفته بود که استاکس نت از یک سال و نیم پیش وارد نیروگاه هسته‌ای ایران شده.

با این‌حال جمهوری اسلامی همواره تأکید کرده است که این ویروس نتوانسته است به فعالیت‌های هسته‌ای ایران آسیبی برساند.

علی‌رغم اصرار ایران بر بی‌تأثیر بودن استاکس‌نت بر دستگاه‌های نیروگاه بوشهر، دیمیتری روگوزین، سفیر روسیه در ناتو، در اوایل بهمن‌ماه اعلام کرد که حمله ويروس استاکس‌نت به رآکتور بوشهر باعث شده بود که سانتريفیوژها با سرعتی خارج از کنترل به چرخش دربيايند.

در نهایت در آبان ماه عملیات سوخت‌گذاری نیروگاه اتمی بوشهر با انتقال سوخت نیروگاه به داخل «قلب راکتور» آغاز شد، اگرچه چند‌ماه پس از آن سوخت اتمی، به دلیل شکستگی پمپ، از قلب رآکتور تخلیه شد.

در حال حاضر به طور قطع مشخص نیست که برق تولیدی نیروگاه بوشهر چه زمانی به مدار سراسری وصل خواهد شد و در آخرین اظهارات، رئیس سازمان انرژی اتمی تنها ابراز امیدواری کرده است که اتصال برق نیروگاه بوشهر به شبکه سراسری تا ۲۰ فروردین ماه سال جاری محقق شود.

نیروگاه اتمی بوشهر که نخستین نیروگاه هسته‌ای ایران به‌شمار می‌رود و آغاز ساخت آن به پیش از انقلاب ۵۷ برمی‌گردد، بر پایه قراردادی که در سال ۱۹۹۵ با روسیه امضا شد قرار بود در ژوئیه ۱۹۹۹ راه‌اندازی شود اما مشکلات مختلف فنی و ساخت‌وساز این راه‌اندازی را مرتباً به تعویق انداخت.
XS
SM
MD
LG