لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۱

سعد حريری ايران را به «دخالت وقيحانه» در امور کشورهای عربی متهم کرد


سعد حريری، کفیل نخست‌وزيری لبنان با انتقاد شديد از سياست‌های خارجی جمهوری اسلامی در منطقه، ايران را به «دخالت وقيحانه» در امور کشورهای عربی متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتد پرس، آقای حريری گفت: «ايران در امور لبنان، بحرين و کويت دخالت می‌کند اما اين دخالت‌ها ديگر به هيچ وجه قابل قبول نيست.»

وی که روز پنجشنبه در مراسم گشایش نشست اقتصادی عربستان سعودی و لبنان سخن می‌گفت، افزود که «لبنان و شماری از کشورهای منطقه خلیج فارس، و احتمالاً کشورهایی خارج از این منطقه متحمل دخالت‌های وقیحانه ایران در مسائل داخلی جهان عرب هستند.»

انتقادات روز پنجشنبه آقای حريری عليه جمهوری اسلامی در حالی عنوان می‌شود که ایران متحد اصلی حزب‌الله لبنان، رقيب و مخالف سياسی اصلی دولت اين کشور محسوب می‌شود.

در ماه ژانويه، چهار ماه پيش، ائتلاف حزب‌الله از دولت خارج شد و در نتيجه دولت سعد حريری از اعتبار ساقط شد. حزب‌الله لبنان در پارلمان به اندازه کافی همپیمان سياسی دارد که کابينه ائتلافی ديگری تشکيل دهد.

آقای حريری که در حال حاضر کفالت نخست‌وزیری لبنان تا زمان تشکيل دولت جديد را به عهده دارد، هشدار داده که «لبنان تحت قيموميت و سرپرستی ايران نخواهد رفت.»

ميشل سليمان، رئيس‌جمهور لبنان، نجيب ميقاتی، ميلياردر سنی و مورد حمايت گروه حزب‌الله را مأمور تشکيل دولت جديد اين کشور کرده و اکثريت نمايندگان مجلس لبنان از نامزدی آقای ميقاتی برای تصدی سمت نخست‌وزيری آينده لبنان حمايت کرده‌اند.

به این ترتیب گروه حزب‌الله لبنان که از سوی ايران و سوريه حمايت می‌شود کنترل دولت آينده لبنان را در اختيار خواهد گرفت.

دولت وحدت ملی لبنان که رياست آن با سعد حريری بود اواخر دی ماه و به دنبال استعفای ۱۱ وزير سقوط کرد. اقدام اين وزيران که اکثريت آنها از جناح حزب‌الله بودند در اعتراض به مواضع حزب سعد حريری در ارتباط با دادگاه ترور رفيق حريری صورت گرفت.

حزب‌الله لبنان معتقد است که اين دادگاه قصد دارد «به دروغ» اعضای حزب‌الله را عامل ترور رفيق حريری، سياستمدار ترور شده لبنانی، معرفی کند.

طبق قانون اساسی لبنان، نخست‌وزير اين کشور بايد از ميان سنی‌ها، رئيس جمهور از ميان مسيحيان و رئيس پارلمان لبنان از ميان شيعيان انتخاب شود.
XS
SM
MD
LG