لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۶

رئیس کمیسیون انرژی مجلس: قیمت برق چهار تا پنج برابر خواهد شد


رئیس کمیسیون انرژی مجلس می‌گوید قیمت برق در برخی مناطق نسبت به سال گذشته چهار تا پنج برابر خواهد شد و می‌افزاید دولت در بحث آزادسازی حامل‌های انرژی خلاف نظر مجلس عمل کرده است.

به گزارش سایت خبری آفتاب، حمیدرضا کاتوزیان روز یکشنبه اعلام کرد که قیمت برق در مناطق گرمسیر در فصول گرم، نسبت به سال گذشته «چهار الی پنج برابر رشد خواهد داشت» و تاکید کرد که این قیمت‌ها مردم را تحت فشار قرار خواهد داد و «کمیسیون انرژی از صدور چنین قبض‌هایی نگران است».

وی افزود کمیسیون انرژی مجلس برای کم کردن فشاری که به مردم وارد می‌شود تاکنون «دعوت‌های مکرری» از اعضای دولت به عمل آورده است.

آقای کاتوزیان با اشاره به اینکه دولت در بحث آزادسازی حامل‌های انرژی خلاف نظر مجلس عمل کرده است از دولت خواست تا «این روش را اصلاح کند».

نماینده تهران در ادامه پیشنهاد کرد که اگر دولت در قیمت‌گذاری این اقلام تجدید نظر نکرد «نمایندگان مجلس» قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را اصلاح کنند و دولت را موظف کنند که قیمت‌های این اقلام را سالانه «فقط ۲۰ درصد» افزایش دهند.

در روزهای گذشته افزایش قیمت حامل‌های انرژی علاوه بر برانگیختن اعتراض برخی از مشترکان، انتقاد برخی از نماندگان را نیز به دنبال داشته است.

عماد حسینی، مخبر کمیسیون انرژی مجلس نیز روز ۲۰ فروردین در خصوص افزایش قیمت گاز در گفت‌و‌گو با روزنامه همشهری اعلام کرد که بر اساس قانون مصوب مجلس افزایش قیمت حامل‌های انرژی باید «طی یک دوره پنج ساله و به صورت پلکانی انجام‌شود» و افزود: «اما متأسفانه در آزادسازی نرخ گاز این شرایط رعایت نشده است».

وی همچنین خاطر نشان کرد که قبض‌های گاز ارائه شده به مشترکان نیز با «ابهامات بسیاری» مواجه بوده و در آن «میزان مصرف کنونی و مبلغ گاز بها، با احتساب رقمی که دولت قبلا به عنوان یارانه پرداخته می‌کرده منافات داشته و بسیار بالاتر از» مبلغ یارانه بوده است.

با توجه به افزایش قیمت گاز در زمستان سال ۸۹، جواد اوجی، مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران اعلام کرده است که مشترکان می‌توانند بهای گاز خود را طی دو الی سه قسط پرداخت کنند.

به نوشته روزنامه شرق، آقای اوجی گفته است که در زمستان ۸۹ هزینه گاز مصرفی «۸۵ درصد» مشترکان بخش خانگی به «حداکثر ۳۸ هزار تومان در ماه» رسیده است.

افزایش قیمت گاز که متعاقب هدفمندسازی یارانه‌ها صورت گرفته و در کنار آن ابهام در نحوه محاسبه این قیمت، اعتراضاتی را در ایران به همراه داشته است.

روزنامه جهان صنعت روز ۱۷ فروردین با اشاره به اعتراضات «مردم و نمایندگان مجلس به افزایش بی‌سابقه قبض‌های گاز» نوشت که با گذشت بیش از دو هفته از فروردین ماه، «شرکت ملی گاز هنوز تعرفه گاز بها را برای هفت‌ماه گرم سال اعلام نکرده» و «پاسخگوی شکایات مشترکان درباره افزایش قیمت قبوض گاز نیست».

همچنین به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، روز ۱۵ فروردین جمعی از شهروندان کرمانشاهی در اعتراض به افزایش شدید قیمت بهای گاز در قبض‌های صادر شده جدید، به شرکت گاز این استان مراجعه کرده، اعلام کردند که قیمت گاز بهای آنان نسبت به دوره قبل افزایش چند برابری داشته و بیش از یارانه نقدی دریافتی است.

یکی از مشترکان کرمانشاهی در این زمینه به ایسنا گفته است: «تا کنون بیش از ۲۰ هزار تومان بابت قبض گاز پرداخت نکرده‌ام، اما با دیدن قبض این دوره در نوروز با مبلغ ۶۶۴ هزار تومان شوکه شدم.»
XS
SM
MD
LG