لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۰

لوران باگبو، رییس جمهور خودخوانده ساحل عاج، دستگیر شد


لوران باگبو، رییس جمهور شکست خورده در انتخابات ساحل عاج
لوران باگبو، رییس جمهور شکست خورده در انتخابات ساحل عاج
گزارش‌های رسیده حاکی است که لوران باگبو، رییس جمهور شکست خورده در انتخابات ساحل عاج، روز دوشنبه در اقامتگاه خود در آبیجان «توسط نیروهای ویژه فرانسوی» دستگیر و به رهبران گروه مخالف وی تحویل داده شده‌است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این مطلب را ژان-مارک سیمون، سفیر فرانسه در ساحل عاج به این خبرگزاری اطلاع داده‌است.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش می‌دهد که بامداد روز دوشنبه بیش از ۳۰ نفربر زرهی به سوی اقامتگاه لوران باگبو در حرکت بوده‌اند و نظامیان فرانسوی وارد ساختمان منزل باگبو شده‌اند.

یکی از سخنگوهای آلاسان واتارا، رئیس جمهور به‌رسمیت شناخته شده ساحل عاج، نیز به رویترز گفته است که نیروهای وتارا هم‌اینک، لوران باگبو را همراه خود به هتلی در آبیجان، پایتخت ساحل عاج برده‌اند.

یک مقام‌ وزارت دفاع فرانسه نیز به طور جداگانه خبر بازداشت لوران باگبو را تأیید کرده ولی گفته‌است که وی توسط نیروهای وتارا و با پشتیبانی نیروهای سازمان ملل و فرانسه بازداشت شده‌است.

نیروهای وفادار به آلاسان وتارا، رئیس جمهور مورد تایید سازمان ملل و جامعه جهانی، روز سه‌شنبه گذشته اعلام کردند که به نزدیکی مقر لوران باگبو، رییس جمهور خودخوانده ساحل عاج، رسیده‌اند و کنترل بخش بزرگی از شهر آبیجان، پایتخت، را در دست گرفته‌اند.

یک سخنگوی آلاسان وتارا نیز هفته گذشته خبر داده‌بود که کاخ ریاست‌جمهوری ساحل عاج به محاصره نیروهای وفادار به وتارا درآمده و این نیروها در انتظار تسلیم شدن باگبو هستند.

پس از آنکه لوران باگبو، از پذیرش شکست خود در انتخابات ریاست‌جمهوری سر باز زد، نیروهای آلاسان واتارا در هفته‌های اخیر حملاتی را علیه نیروهای باگبو آغاز کردند.

نیروهای آلاسان واتارا توانستند با حملات خود، ظرف سه روز تمامی نواحی خارج از شهر آبیجان را به تصرف درآورند اما در تسخیر شهر آبیجان و کاخ ریاست‌ جمهوری با دشواری‌هایی روبه‌رو شده‌بودند.
XS
SM
MD
LG