لینک‌های قابلیت دسترسی

سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ تهران ۱۴:۲۷ - ۶ دسامبر ۲۰۱۶

سابقه برخورد و نوع نگاه گروه هاي تندرو مذهبي به آزادي هاي فردي و اجتماعي در ايران


(rm) صدا |
سياوش اردلان (راديوفردا): انصار حزب الله، که از گروه هاي تندرو مذهبي در ايران است، در مقاله اي در آخرين شماره نشريه خود «يا لثارات الحسين» تهديد کرد که احتمال دارد اتفاقات ناگواري که در مشهد و کرمان روي داد، دوباره تکرار شوند. به ياد داريم که آنجا قتل هاي زنجيره اي داشتيم، قتل زنان خياباني از طرف کساني که اين را مسئوليت خودشان مي دانستند که با بد حجابي و به گفته خوشان، هرزگي، برخورد بکنند. نشريه يا لثارات الحسين مي نويسد: «اينجا تهران است، بدحجابي و هرزگي غوغا مي کند». اين تيتر گزارشي است که در ادامه اش آمده: خبري از تذکر نيست، هيچ کس اعتنايي نمي کند، اگر طرف اهل درد باشد به تکان دادن سر و گاز گرفتن لب اکتفاء مي کند. مهدي خلجي (راديوفردا): مسئله ايجاد محدوديت هاي اجتماعي و مخالفت با آزادي هاي فردي، يک مسئله تازه اي نيست در ايران. نه تنها سابقه اش را در جمهوري اسلامي مي توان سراغ کرد، بلکه از جمهوري اسلامي هم فراتر مي رود و حتي مسئله اي است که از آغاز مشروطيت تا الان مطرح بوده است. اين را به اين دليل گفتم که فردا سالگرد صدور فرمان مشروطه است و از اين منظر جالب است. شيخ فضل الله نوري در برابر مشروطه خواهان، آزادي را کلمه خبيثه مي ناميد، و خودش را حامي اسلام مي دانست و هنوز بعد از گذشت نزديک يک صد سال از مشروطيت، اين گفتارها و همچنين کانون هاي قدرت اسلام بنياد گرا هنوز زنده هستند. به ياد داريم در خبرها آمده بود که محمد تقي مصباح يزدي، از سرشناس ترين روحانيان مدافع اسلام بنيادگرا در ايران، تصويب لايحه الحاق ايران به کنوانسيون بين المللي رفع هرگونه تبعيض عليه زنان را خيانت به اسلام دانست و هدف اصلي را در حقيقت توطئه عليه اسلام قلمداد کرد. مسئله آزادي هاي اجتماعي در ايران، گويا سياسي ترين مسئله داخلي است. آزادي هاي اجتماعي در ايران به مسئله آزادي زن بستگي پيدا کرده است. کنوانسيون بين المللي رفع تبعيض عليه زنان، وضع قوانيني مانند حجاب و همينطور اعمال خشونت بر زنان را ممنوع مي کند. روحانيان محافظه کار در ايران مي گويند که اين کنوانسيون با اصول اسلام سازگار نيست. همينطور محافظه کاران در ايران، مدافع محدود کردن آزادي هاي اجتماعي، حتي به بهاي اعمال خشونت هستند. نشريه يا لثارات الحسين که در حقيقت وابسته به انصار حزب الله است و انصار حزب الله هم يک تشکل سياسي است، که ما در تجمعات سياسي مي توانيم ردپاي آن را پيدا بکنيم، اين نشريه در تازه ترين گزارش خودش تهديد کرده که ممکن است قتل هاي زنجيره اي زنان در تهران هم به راه بيفتد. قبلا شخصي به نام سعيد حنايي در مشهد، چندين زن را به بهانه مبارزه با فحشاء کشت. انصار حزب الله در همين مطلب در نشريه يا لثارات الحسين، از آنچه بدحجابي و هرزگي در پايتخت توصيف کرده، ناليده و از روابط دختران و پسران در ميدان هاي ونک و وليعصر گزارش داده. به نظر مي رسد که کانون بحث آزادي در ايران، در حال چرخش بر مدار آزادي فردي و اجتماعي است. يکصد سال است که جدال بين طرفداران آزادي و قانون و حاميان شريعت و اسلام در ايران ادامه دارد. همينطور در سال هاي اخير زنان يکي از قربانيان اصلي خشونت نظام سياسي حاکم بودند و صحبت کردن از آزادي و حقوق زنان يکي از حساس ترين مباحث سياسي در جمهوري اسلامي است. به هر حال کمتر کشوري هست در جهان که بحث هاي يکصد سال پيش آن همچنان با همان عبارات و الفاظ و استدلال ها ادامه داشته باشد. مسئله ايجاد محدوديت هاي اجتماعي و مخالفت با آزادي هاي فردي، سابقه اي طولاني تر از جمهوري اسلامي دارد و مسئله اي است که از آغاز مشروطيت تا الان مطرح بوده است. شيخ فضل الله نوري در برابر مشروطه خواهان، آزادي را کلمه خبيثه مي ناميد، و خودش را حامي اسلام مي دانست و هنوز بعد از گذشت نزديک يک صد سال از مشروطيت، اين گفتارها و همچنين کانون هاي قدرت اسلام بنياد گرا هنوز زنده هستند. آزادي هاي اجتماعي در ايران به مسئله آزادي زن بستگي پيدا کرده است. کنوانسيون بين المللي رفع تبعيض عليه زنان، وضع قوانيني مانند حجاب و همينطور اعمال خشونت بر زنان را ممنوع مي کند. روحانيان محافظه کار در ايران مي گويند که اين کنوانسيون با اصول اسلام سازگار نيست. نشريه يا لثارات الحسين که وابسته به انصار حزب الله، يک تشکل سياسي بنيادگرا است، در تازه ترين گزارش خود تهديد کرد که ممکن است قتل هاي زنجيره اي زنان در تهران هم به راه بيفتد. قبلا شخصي به نام سعيد حنايي در مشهد، چندين زن را به بهانه مبارزه با فحشاء کشت. يکصد سال است که جدال بين طرفداران آزادي و قانون و حاميان شريعت و اسلام در ايران ادامه دارد.
XS
SM
MD
LG