لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۰

استقبال آمریکا از تحریم «ناقضان حقوق بشر» در ایران توسط اتحادیه اروپا


کاخ سفید در واشینگتن
کاخ سفید در واشینگتن
ایالات متحده آمریکا از تصمیم اتحادیه اروپا برای تحریم ۳۲ تن از مقام‌های ایرانی که گفته می‌شود در نقض حقوق بشر و سرکوب مخالفان دست‌ داشته‌اند، استقبال کرده و اعلام کرده است، به همکاری خود با اتحادیه اروپا و سایر کشورهای هم‌سو برای حمایت از مردم ایران ادامه خواهد داد.

دفتر مطبوعاتی کاخ سفید آمریکا روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای از تصمیم کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای تحریم شماری از مقام‌های جمهوری اسلامی به دلیل دست داشتن آنها در نقض حقوق بشر در ایران حمایت کرده است.

در این بیانیه با استقبال از تصمیم اتحادیه اروپا آمده است: «اقدام اتحادیه اروپا برای معرفی مقام‌هایی که در نقض حقوق بشر در ایران دست داشته‌اند، به حکومت ایران یاد‌آوری می‌کند که جامعه جهانی به تلاش خود برای بازخواست عاملان سرکوب مردم ایران ادامه می‌دهد.»

وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه توافق کردند که ۳۲ مقام ايرانی را به دليل نقض حقوق بشر و سرکوب معترضان در ایران تحریم کنند.

ويليام هيگ، وزير امور خارجه بريتانيا، ‌روز سه‌شنبه در تشریح تصمیم اتحادیه اروپا اظهار داشته بود: «بر اساس توافق وزیران امور خارجه ۲۷ کشور عضو اتحاديه اروپا، صدور ويزا برای ۳۲ مقام ايرانی ممنوع شده و دارايی های اين افراد نيز مسدود خواهد شد.»

وی همچنین افزوده بود: «اتحاديه اروپا امروز توافق کرد تا اقدام‌های شديدتری عليه ۳۲ نفر که به اعتقاد ما مسئول و عامل نقض حقوق بشر در ايران هستند، به مرحله اجرا در آورد.»

گفتنی است،‌ در اواسط اسفند ماه سال گذشته خورشیدی، شیرین عبادی، برنده ایرانی جایزه صلح نوبل اعلام کرده بود، وی و شمار دیگری از فعالان ایرانی حقوق بشر از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواسته‌اند، حساب و دارایی‌های ۸۰ تن از مقام‌های ایرانی را مسدود کرده و از سفر آنها به اروپا جلوگیری کنند.

به گفته خانم عبادی این ۸۰ نفر، که فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر در نامه‌ای به کاترین اشتون، مسئول سیاسی خارجی اتحادیه اروپا و سایر مقام‌های اروپایی، اسامی آنها را بر شمرده بود، از جمله مسئول سیاست سرکوب معترضان در ایران و نقض گسترده حقوق بشر در این کشور هستند.

به دنبال این درخواست، وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در روز اول فروردین ماه پس از نشست خود در بروکسل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بودند، قرار است «به سرعت» تحریم‌هایی را علیه آن دسته از مقام‌های ایرانی که در «نقض شدید حقوق بشر» دست داشته‌اند،‌ وضع کنند.

هرچند تاکنون اتحادیه اروپا فهرست مقام‌های ایرانی را که نامشان در لیست سیاه این اتحادیه گنجانده شده، منتشر نکرده است، اما برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که فرمانده کل سپاه، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه، فرمانده نیروی انتظامی و رئیس قوه قضاییه از جمله مقام‌هایی هستند که به سبب دست داشتن در نقض حقوق بشر در ایران با تحریم‌های اتحادیه اروپا روبرو شده‌اند.

از سوی دیگر کاخ سفید در بیانیه خود یک بار دیگر از جمهوری اسلامی خواسته است، به «حقوق جهان‌شمول شهروندان خود» احترام گذاشته و از آن حمایت کند.

در این بیانیه همچنین آمده است: «ما می‌خواهیم از طریق ادامه همکاری نزدیک با اتحادیه اروپا و سایر شرکای هم‌سوی خود،‌ از این امر اطمینان حاصل کنیم که مساله حقوق بشر همچنان در کانون تلاش‌ها برای حمایت از مردم ایران باقی می‌ماند.»

ایالات متحده آمریکا که پیشتر نام شماری از فرماندهان سپاه و مقام‌های انتظامی و قضایی جمهوری اسلامی را در لیست سیاه خود قرار داده بود، سال گذشته به اتحادیه اروپا توصیه کرده بود، در برخورد با ناقضان حقوق بشر در ایران روش مشابهی را در پیش گیرد.
XS
SM
MD
LG