لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۰

آمریکا:‌ اطلاعات موثقی درباره مشارکت ایران در سرکوب معترضان سوری داریم


نمایی از تظاهرات مردم سوریه در شهر درعا
نمایی از تظاهرات مردم سوریه در شهر درعا
در حالی که آمریکا اعلام کرده است، اطلاعات موثقی درباره کمک جمهوری اسلامی به سوریه برای سرکوب معترضان در این کشور در اختیار دارد، یکی از مقام‌های وزارت امور خارجه سوریه گزارش‌های منتشر شده در این باره را تکذیب کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز پنج‌شنبه گفته است: «به اعتقاد ما اطلاعات و شواهد موثقی درباره حمایت ایران از سوریه در سرکوب معترضان وجود دارد.»

پیشتر روزنامه آمریکایی وال‌استريت‌جورنال، در گزارشی به نقل از مقام‌های آمریکایی نوشته بود، جمهوری اسلامی «به طور مخفیانه» در سرکوب معترضان هوادار دموکراسی به رژيم بشار اسد کمک می‌کند.

بر اساس این گزارش جمهوری اسلامی از طريق کمک و مشاوره در زمينه کنترل اعتراض‌های خیابانی، بستن وبسايت‌ها، رديابی کاربران سوری در اينترنت و نیز کنترل تلفن همراه و سرویس پیام کوتاه از حکومت سوریه حمایت می‌کند.

در این میان سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با اشاره به این گزارش‌ها گفته است: «این امر یکی از نگرانی‌های واقعی ماست. اگر سوریه از ایران (برای سرکوب معترضان) کمک بخواهد، دیگر نمی‌تواند در انجام اصلاحات جدی باشد.»

در مقابل تلویزیون دولتی سوریه شامگاه روز پنج‌شنبه، به نقل از یک مقام وزارت امور خارجه این کشور، اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره کمک تهران به حکومت بشار اسد برای سرکوب معترضان را تکذیب کرده است.

این مقام سوری با اشاره به اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این باره اظهار داشته است: «اگر اسناد و شواهدی در این زمینه وجود دارد، چرا منتشر نمی‌شود؟»

گفتنی است، در ادامه اعتراض‌های مردمی در کشورهای عربی، سوريه نيز از چند هفته پیش شاهد اعتراض‌ها علیه حکومت بشار اسد، رئیس جمهور این کشور، بوده است.

بر اساس اعلام منابع نزدیک به معترضان سوری، در جریان سرکوب خشونت‌‌آمیز اعتراض‌ها در شهرهای مختلف سوریه تاکنون بیش از ۲۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

در این میان تلویزیون دولتی سوریه روز پنج‌شنبه اعلام کرد، بشار اسد، رئیس جمهور این کشور دستور آزادی صدها تن از کسانی را که در اعتراض‌های اخیر بازداشت‌ شده‌اند، صادر کرده است.

هر چند در این گزارش به شمار بازداشت‌شدگان و شمار کسانی که قرار است، به موجب دستور بشار اسد آزاد شوند، اشاره‌ای نشده است، اما تلویزیون دولتی سوریه اعلام کرده است که این دستور شامل کسانی که مرتکب «اعمال تبهکارانه» شده‌اند نمی‌شود.

از سوی دیگر دو هفته پس از آن که اعضای کابینه پیشین سوریه در واکنش به گسترش اعتراض‌ها دراین کشور کناره‌گیری کرده بودند، روز پنج‌شنبه دولت جدید سوریه آغاز به کار کرده است.

با این حال اعتراض‌ها در سوریه روز پنج‌شنبه نیز ادامه یافت و هزاران نفر در شهر بندری بانیاس دست به تظاهرات زدند که این تظاهرات نیز از سوی نیروهای امنیتی سوریه سرکوب شد.
XS
SM
MD
LG