لینک‌های قابلیت دسترسی

logo-print
یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ تهران ۰۱:۴۱ - ۴ دسامبر ۲۰۱۶

اختلاف رئيس مستعفي شبكه تلويزيوني عراق و نيروهاي ائتلاف بر سر بودجه و امكانات


(rm) صدا |
شهران طبري (راديو فردا): کار شبکه سراسري راديو تلويزيوني عراق که در پي سقوط حکومت صدام حسين با حمايت نيروهاي امريکايي مستقر در عراق تأسيس شد، با بگو مگوها و مشکلاتي روبرو شده است. احمد الرکابي، مدير مستعفي شبکه رسانه اي عراق نيروهاي ائتلاف را متهم مي کند که بودجه و امکانات کافي در اختيار اين شبکه نگذاشته اند. نيروهاي ائتلاف نيز به نوبه خود آقاي الرکابي را متهم به نداشتن صلاحيت براي مديريت اين شبکه مي کنند. امير مصدق کاتوزيان (راديو فردا): احمد الرکابي، مدير پيشين شبکه راديو تلويزيوني وابسته به شوراي موقت حاکميت عراق که استعفاي خود را از اين سمت روز جمعه تقديم اين شورا کرده است، همين شورا را به خاطر عدم تخصيص بودجه کافي براي فعاليتهاي رسانه اي سرزنش مي کند. از سوي ديگر سخنگوي نيروهاي ائتلاف در عراق نيز متقابلا احمد الرکابي را فاقد قابليت کافي براي برآورده کردن نيازهاي فزاينده و رو به رشد شبکه راديو تلويزيوني ياد شده مي داند. خبرگزاري فرانسه که از افشاي نام اين سخنگو پرهيز مي کند، از قول وي مي افزايد: الرکابي تنها زماني استعفا داد که به وي گفته شد از سمت مديريت به معاونت اين نهاد تنزل مقام داده خواهد شد. در همين حال احمد الرکابي در توضيح ميزان کمبود امکانات، از جمله به وجود تنها 5 دوربين فيلم برداري براي کل فعاليتهاي سراسري شبکه اشاره مي کند و به نداشتن دستگاههاي کافي براي تدوين تصوير و صدا. وي همچنين مي افزايد: نيروهاي ائتلاف از تخصيص تنها 500 دلار بودجه براي نصب يک بشقاب ماهواره اي که از طريق آن مي شد طي مدتي که اين شبکه آغاز به کار کرده از تصاوير ويدئويي اهدايي خبرگزاريهاي بهره بجويد خودادري کرده اند به طوري که به گفته او در اوايل کار شبکه رسانه اي عراق مجبور بود از تصاوير شبکه تلويزيوني العالم، وابسته به صدا و سيماي جمهوري اسلامي (تلويزيون حکومتي ايران) استفاده کند که گزارشهاي خبري آن به نوشته اين خبرگزاري سمت و سوي مشخصل ضدآمريکايي دارد. خبرگزاري فرانسه مي افزايد: با چنين کمبودهايي شبکه رسانه اي عراق بايد با توليدات حرفه اي کانالهاي ماهواره اي عربي زبان، مانند العربية و الجزيره رقابت کند که واشنگتن گزارش هاي آنها را جانبدارانه و ضد آمريکايي مي داند و از پخش پيامهاي ويدئويي صدام حسين توسط آنها خشمگين است. خبرگزاري ياد شده در تفسير خود در دنباله اين خبر مي افزايد: وجود يک صداي قوي هوادار آمريکا در عراق حياتي است، زيرا بيش از 100 روزنامه در اين کشور بر افسانه رنگ واقعيت مي زنند و فرضيه هاي توطئه بي پايه مبني بر وجود اتحاد ميان جرج بوش، صدام حسين، و همچنين نقشه هاي فرضي اسرائيل را براي عراق ترويج مي کند. يکي از موارد بارز خطرناک در ماه گذشته مربوط به روزنامه المستقلة بود که در مقاله اي قتل هر عراقي را که با نيروهاي آمريکا همکاري کند، فريضه اي مذهبي دانسته بود. به همين دليل بود که براي نخستين بار پس از حکومت صدام حسين، يک روزنامه با استناد به نوشتن مقاله اي که اعمال خشونت را تشويق مي کرد توقيف شد. کار شبکه سراسري راديو تلويزيوني عراق که در پي سقوط حکومت صدام حسين با حمايت نيروهاي امريکايي مستقر در عراق تأسيس شد، با بگو مگوها و مشکلاتي روبرو شده است. احمد الرکابي، مدير مستعفي شبکه رسانه اي عراق، نيروهاي ائتلاف را متهم مي کند که بودجه و امکانات کافي در اختيار اين شبکه نگذاشته اند. نيروهاي ائتلاف نيز به نوبه خود آقاي الرکابي را متهم به نداشتن صلاحيت براي مديريت اين شبکه مي کنند. در عراق وجود يك شبكه تلويزيوني هوادار آمريكا ضرورت دارد زيرا كانال هاي عربي و صد روزنامه جديد پراز شايعات ومطالب ضد آمريكائي هستند.
XS
SM
MD
LG