لینک‌های قابلیت دسترسی

چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵ تهران ۲۳:۵۸ - ۷ دسامبر ۲۰۱۶

وسعت زبان كاريكاتور از ديد يك معمار و كاريكاتوريست


(rm) صدا |
نازي عظيما (راديو فردا): با گسترش روزانه سايت هاي اينترنتي، طنز نويسان و بخصوص کاريکاتوريست هاي ايراني فرصتي يافته اند تا آثار خود را در معرض نمايش ميليون ها نفر در سراسر دنيا بگذارند. فيروزه خطيبي(راديو فردا) : ايرج يمين اسفندياري، تحصيلات اوليه خود را در دانشکده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران در رشته معماري به پايان رسانده است و از سال 1976 پس از اتمام تحصيلات عاليه در دانشگاه لس آنجلس، يو سي ال اي، به کار معماري و طراحي شهري اشتغال دارد. يا اين وجود، او همزمان با نشريه کاريکاتور و نيز آهنگر در لندن همکاري داشته و طرح هاي او در کتاب خط نگاري بيژن اسدي پور به چاپ رسيده و هم اکنون نيز با نشريه همسايگان چاپ لس آنجلس همکاري مستمر دارد. اما اين روزها اسم آقاي ايرج يمين اسفندياري به خاطر همکاري هايش با سايت ايرانيان دات کام بر سر زبان ها است و طرح هاي او از طريق پست الکترونيکي دست به دست مي گردد. آقاي يمين اسفندياري، با توجه به آنکه رشته اصلي شما معماري ست، ممکن است به شنوندگان راديو فردا بفرماييد چطور شد که به طنز و کاريکاتور گرايش پيدا کرديد؟ ايرج يمين اسفندياري : خب رشته معماري هم در مقوله هنرها قرار مي گيرد و مثل هر هنر ديگري يکي از خصلت هاي عمده اش اين است که موضوعات را سعي کند ديگرگونه ببيند و پشت موضوعات را ببيند، و يک مقدار از آن نماي بحث و موضوعات عميقتر ببيند، و همين مساله باعث شد که من را در واقع به طرف کارتون و کاريکاتور و اين هنر يک مقداري سوق بدهد و بويژه آنکه در کار معماري، مقدار زيادي آموزش طراحي هاي سريع با خط ديده بوديم که خود اينها هم زمينه اي را براي من فراهم کرده بود که بتوانم در کار کاريکاتور و کارتون هم دستي پيدا کنم. فيروزه خطيبي (راديو فردا) : آيا به نظر شما ما در دنيايي زندگي مي کنيم که ناچاريم از زيان طنز، و کاريکتور براي ابراز نظر هرچه بيشترمان استفاده کنيم؟ ايرج يمين اسفندياري : مسلما در لحظه اي که الان داريم زندگي مي کنيم من فکر مي کنم بسيار نياز داريم به اين زبان. سوال شما من را ياد يک نکته اي مي اندازد که اسماعيل خوئي در مقدمه يک کتابچه اي به نام شناختنامه اردشير محصص در تعريف کاريکاتور گفته بود. زبان کاريکاتور را تشبيه کرده بود به زبان آتش فشان که رسا و منفجره و برخلاف زبان چشمه ساران که شيوا و زمزمه گر است. و امروز اين اتفاقاتي که دارد در دنيا مي افتد که بهر حال همه شاهدش هستيم، احتياج به اين زبان رسا و منفجر دارد. زبان کاريکاتور بخاطر وسعتي که دارد و به نظر من بيش از زبان نوشتار يا گفتار است. همانطور که قبلا صحبت مي کرديم زبان گفتار و نوشتار ما در فارسي 32 حرف داريم در انگليسي 26 حرف داريم اما در زبان تصوير بي نهايت حرف داريم. فيروز خطيبي: شما فکر مي کنيد که تاثير کاريکاتور در عوض کردن وقايع تا چه حد مي تواند باشد؟ ايرج يمين اسفندياري : من فکر مي کنم که بسيار مي تواند باشد. البته اگر که مخاطب داشته باشد. و مخاطب داشتن هم بسته به انتشار آن حرفي است که دارد زده مي شود از طريق اين گونه تصاوير، بنابر اين من دارم سعي مي کنم که مخاطبينم را بيشتر و بيشتر بکنم تا اين حرفم را بتوانم گسترده تر بزنم. وليکن اين زبان بسيار گويا و بسيار تواناست در بيان وقايعي که دارد اتفاق مي افتد و اگرکه به مخاطبي برخورد بکند آن مخاطب بسيار از اين زباني که به طور مختصر و کوتاه دارد بيان مي شود مطالب بسيار زيادي دريافت مي کند. با گسترش روزانه سايت هاي اينترنتي، طنز نويسان و بخصوص کاريکاتوريست هاي ايراني فرصتي يافته اند تا آثار خود را در معرض نمايش ميليون ها نفر در سراسر دنيا بگذارند. ايرج يمين اسفندياري، يكي از اين هنرمندان است كه طرح هايش از طريق پست الکترونيکي دست به دست مي گردد. وي تحصيلات اوليه خود را در دانشکده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران در رشته معماري به پايان رسانده است و از سال 1976 پس از اتمام تحصيلات عاليه در دانشگاه لس آنجلس، يو سي ال اي، به کار معماري و طراحي شهري اشتغال دارد. او همزمان با نشريه کاريکاتور و نيز آهنگر در لندن همکاري داشته و طرح هاي او در کتاب خط نگاري بيژن اسدي پور به چاپ رسيده و هم اکنون نيز با نشريه همسايگان چاپ لس آنجلس همکاري مستمر دارد. وي در مصاحبه با راديو فردا مي گويد: زبان کاريکاتور بخاطر وسعتي که دارد و به نظر من بيش از زبان نوشتار يا گفتار است.
XS
SM
MD
LG