لینک‌های قابلیت دسترسی

چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵ تهران ۱۴:۲۷ - ۷ دسامبر ۲۰۱۶

برگزاري دو جشنواره ويژه موسيقي زنان درتهران، از ديد يك روزنامه آمريكائي


(rm) صدا |
شهران طبري (راديوفردا): مركز موسيقي حوزه هنري و امور مشاركت زنان دفتر رياست جمهوري اسلامي، روزهاي 26 و 28 مردادماه نخستين جشنواره موسيقي زنان نواحي ايران را با حضور 66 خواننده و نوازنده از نقاط مختلف ايران بر گذار كرد. جشنواره سه روزه كه در تالار انديشه تهران، طنين لالائي ها و آوازهاي كار و شاديانه هاي اعياد را انعكاس داد. روزنامه كريستين ساينس مانيتور، به انگيزه برگزاري اين جشنواره نگاهي دارد و همچنين به موقعيت زنان و حضور آنها در عرصه هاي اجتماعي ايران. ژان خاكزاد (راديوفردا): اين جشنواره نمايشگر تداوم گسترش امكانات هنري در ايران است. در كشوري كه اجراي برنامه هاي موسيقي براي عموم همواره بحث انگيز بوده است و همچنان چندين نوع از موسيقي در آنجا ممنوع به شمار مي رود. در اين گيرو دار هرچند موسيقي دانان و دوستداران موسيقي از ايجاد امكانات هنري تازه استقبال مي كنند اما بسياري معتقدند كه جشنواره هائي مانند گل ياس و نواحي، چيزي بيش از سر تائيد جنباندن محافظه كاران در برابر اصلاحات نيست. جشنواره موسيقي نواحي همانند جشنواره گل ياس فرصتي است براي بزرگداشت روز زن در جمهوري اسلامي. سازمان دهندگان اين دو جشنواره معتقدند كه كنسرت هاي گل ياس و موسيقي نواحي نمايشگر توجه بيشتر به مسئله مشاركت كامل زنان در جامعه ايران است. رضا مهدوي، رئيس مركز موسيقي حوزه هنري و سازمان دهنده جشنواره موسيقي نواحي مي گويد زنان در جامعه ايران در نواختن و اجراي موسيقي سهم چشمگيري دارند اما به موسيقي زنان متاسفانه توجهي نشده است. به گفته آقاي مهدوي، جشنواره موسيقي نواحي نشان مي دهد كه زنان ايراني همزمان با توجه به ممنوعيت ها و محدوديت هائي كه دارند، فرهنگ و آداب شان را نگاه داشته اند. كريستين ساينس مانيتور ادامه مي دهد: در هفته اي كه شوراي نگهبان نهاد غير انتخابي جمهوري اسلامي طرح پيوستن ايران به كنوانسيون رفع تبعيض از زنان را مردود شناخت، به تبليغاتي مانند جشنواره موسيقي زنان نياز بسيار وجود داشت. با اين حال، به نوشته اين روزنامه، محدوديت هاي شرعي و قانوني بسياري از قلمروهاي جشنواره موسيقي نواحي را مشخص كرده است. در جمهوري اسلامي، زنان اجازه ندارند در حضور تماشاگران مرد تك خواني كنند. از همين رو تماشاگران هر دو جشنواره گل ياس و موسيقي نواحي همگي از زنان هستند و حتي كاركنان فني اين دو جشنواره نيز نبايد از آقايان باشند. مردان متخصص پخش و ضبط صدا فارغ از آنچه بعد چه گرفتاري و مشكلي پيش آيد، پيش از آغاز كنسرت ها محل جشنواره را بايد ترك گويند. ون دي بينو، بانوي آمريكائي كارشناس موسيقي قومي كه هم اكنون در ايران گرم پژوهش است، مي گويد چنين محدوديت هائي در باره ميزان حقيقي نقش اين جشنواره ها در بزرگداشت مقام زن ايران شك و شبهه ايجاد مي كند. به نظر وي در باره ميزان ارضاي هنري چنين جشنواره هائي شك و شبهه وجود دارد. خانم دي بينو مي افزايد برنامه هاي ويژه زنان با اين احتمال كه كمتر جدي شوند بيشتر روبرو هستند. يك موسيقيدان ايراني كه از بيم عواقب احتمالي ترجيح داد نامش برده نشود با اين نظر موسيقي شناس آمريكائي موافق است. خانم دي بينو تاكيد مي كند كه چنين جشنواره هائي را صرفا بايد در حد نوعي سوپاپ اطمينان به حساب آورد. مركز موسيقي حوزه هنري و امور مشاركت زنان دفتر رياست جمهوري اسلامي، روزهاي 26 و 28 مردادماه نخستين جشنواره موسيقي زنان نواحي ايران را با حضور 66 خواننده و نوازنده از نقاط مختلف ايران بر گذار كرد. روزنامه آمريكائي كريستين ساينس مانيتور مي نويسد بسياري معتقدند كه جشنواره هائي مانند گل ياس و نواحي، چيزي بيش از سر تائيد جنباندن محافظه كاران در برابر اصلاحات نيست. تماشاگران هر دو جشنواره گل ياس و موسيقي نواحي همگي از زنان هستند و حتي كاركنان فني اين دو جشنواره نيز نبايد از آقايان باشند. يك كارشناس آمريكائي موسيقي محلي ايران گفت چنين محدوديت هائي در باره ميزان حقيقي نقش اين جشنواره ها در بزرگداشت مقام زن ايران شك و شبهه ايجاد مي كند.
XS
SM
MD
LG