لینک‌های قابلیت دسترسی

logo-print
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ تهران ۲۰:۲۷ - ۵ دسامبر ۲۰۱۶

انتشار كتاب «داستان نويس هاي نام آور ايران»


(rm) صدا |
شهران طبري (راديو فردا): جمال مير صادقي داستان نويس مقيم ايران، در سفر به لس آنجلس گفتگويي داشته با فيروزه خطيبي همکارمان در باره آخرين کتاب خود درباره داستان نويسهاي معاصر ايران. به اين گزارش گوش مي دهيم: فيروزه خطيبي (راديو فردا، لس آنجلس): جمال مير صادقي در دورده 40 سال داستان نويسي مشاغل گوناگوني داشته است. از جمله معلمي، کتابداري از دانشسراي تربيت معلم، و مسئول اسناد قديمي در سازمان اسناد ملي. او صدها داستان کوتاه و بلند از جمله 5 رمان نوشته که برخي به زبانهاي زنده دنيا چون؛ آلماني، ايتاليايي، روسي، انگليسي و عربي ترجمه شده است. اما برخي از آثار مهم آقاي ميرصادقي را آثارپژوهشي او تشکيل مي دهد. آثاري چون ادبيات داستاني، عناصر داستان و جهان داستان که جنبه هاي آموزشي دارد و آخرين اثر ايشان که در هفته گذشته در داخل ايران منتشر شده، به نام داستان نويسهاي معاصر ايران ، به نقد و بررسي آثار 31 نويسنده پرداخته. در گفتگويي که با آقاي ميرصادقي داشتيم، ايشان راجع به آخرين کتاب خود چنين گفت: جمال ميرصادقي: کتاب تازه يک تاريخ ادبيات است. يعني من آمدم و بررسي کردم نويسنده هايي که از آغاز داستان نويسي نوين در ايران تا انقلاب، کتابهايي که درآورده اند، من راجع به آنها صحبت کرده ام. من آثار اين نويسنده ها را خوانده ام و نظرم را گفته ام، بحث کرده ام، تفسير کرده ام. جنبه هاي مثبتش را بيشتر برجسته کردم. جنبه هاي ضعفش را نشاندادم. ف.خ.: شما روي چه اساسي اين 33 نويسنده را انتخاب کرديد؟ جمال ميرصادقي: به هر حال اين نويسنده هايي هستند که الان مطرح هستند در جامعه ايران. به همين دليل هم هست که اسمش را گذاشته ام نويسنده هاي نام آور معاصرايراني. معيار انتخاب من نويسنده هايي هستند که همه سختي و ناسازگاري محيط را تحمل کرده اند. چون نويسنده در ايران هميشه به دردهاي رژيم هر رژيمي توجه کرده و نقد کرده و هميشه مورد بغض و کينه رژيم، هر رژيمي که بوده، بعضي آثارشان فرض کن که خود سانسور بوده... مثلا هدايت در آن زمان مورد بغض بوده الان هم امکان انتشار نداره. نويسنده ها نمي خواستند همان راهي را بروند که حکومت رفت. حالا حکومتها چه حکومت قبلي چه حکومت فعلي نويسنده هايي داشتند که در جهت و سمت و سوي قدرتهاي خودش مينويسند. من بيشتر به نويسنده هايي توجه کردم که مستقل بودند. کتابهاشان وابسته به جايي نبوده و اين نويسنده ها ذهنيت هاي مختلفي هم دارند؛ ذهنيت راست، ذهنيت چپ، من اصلا به اين چيزها توجه نکردم. ف.خ.: شما آينده ادبي ايران را در داستان نويسي چگونه مي بينيد؟ جمال ميرصادقي: با اين که الان 24 سال 25 سال از انقلاب گذشته، آثار بسياري بوجود آمده بخصوص در آثاري که نويسنده هاي زن نوشته اند. ما اگر 5 نويسنده زن در نسل اول و دوم داشته باشيم اين 5 نفر امروز به متجاوز از 50 رسيده اند. يعني شما نويسنده هايي پيدا مي کنيد که حداقل يک مجموعه داستان کوتاه دارند. شوق نوشتن چنان در زنها زياد شده که اوج گرفته. من فکر مي کنم به خاطر سختگيريهاي اوليه که رژيم نسبت به زنها داشت، يک عکس العملي ايجاد کرد. نهضت زنان در دنيا در ايران هم خيلي تاثير گذاشت. به همين دليل ما مي بينيم که يک نهضتي در جامعه زنان به وجود آمده که من مي بينم که صادق هدايتي چوبکي از بين اين زنها بلند مي شود. جمال مير صادقي داستان نويس مقيم ايران، در آخرين اثرش که هفته گذشته در ايران منتشر شد به نقد و بررسي آثار 31 نويسنده پرداخته. آقاي ميرصادقي در سفري به لس آنجلس در مصاحبه با راديو فردا راجع به آخرين کتاب خود مي گويد: کتاب تازه يک تاريخ ادبيات است. من نويسنده هايي که از آغاز داستان نويسي نوين در ايران تا انقلاب، کتابهايي درآورده اند، مورد بحث و بررسي قرار داده ام. من بيشتر به نويسنده هايي توجه کرده ام که مستقل بودند. وي مي افزايد نسل زنان داستان نويس درحال رشد است. شوق نوشتن ر زنها زياد شده و اوج گرفته. فکر مي کنم سختگيريهاي اوليه رژيم نسبت به زنها در آنهاعکس العمل ايجاد کرده است.
XS
SM
MD
LG