لینک‌های قابلیت دسترسی

logo-print
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ تهران ۲۲:۱۷ - ۵ دسامبر ۲۰۱۶

نگاهي به گروه‌هاي راک The Raveonettes و The Black Rebel Motorcycle Club


(rm) صدا |
علي سجادي (راديوفردا): اجراي کنسرت هاي همزمان دو گروه راک در نيويورک بهانه اي است براي نگاه به کار The Raveonettes و the Black Rebel Motorcycle Club که آگاهانه صداي موسيقي راک دهه 1980 را تکرار مي کنند. همکار ما بهنام ناطقي در نيويورک، نگاهي دارد به گرايش هاي تازه در موسيقي راک به بهانه انتشار البوم هاي تازه آنها. بهنام ناطقي (راديوفردا، نيويورک): گروه The Raveonettes يک زوج دانمارکي هستند. گروه بلک ربل موتورسايکل کلاب، يا باشگاه موتورسواران ياغي سياه، چهار جوان سانفرانسيسکوئي هستند، هر دو اين گروه ها اين روزها به قدري مطرح هستند که وقتي مطرح ترين گروه راک امروز در آمريکا، يعني گروه The White Stripes نمي تواند در کنسرتي ظاهر شود، يکي از اين دو، يا هر دو آنها در آن کنسرت ظاهر مي شوند. وجه مشترک اينها، که اين هفته و هفته آينده در نيويورک به روي صحنه مي روند، توجه و الهام از موسيقي دهه 1980، است ترکيبي خلسه‌آور از نواهاي تکرارشونده گيتار و سازهاي الکترونيک. مثل ترانه Let's Rave on ازآخرين آلبوم The Raveonettes. خانم شارين فو، نيمي از زوج راونت، يک موطلائي قدبلند دانمارکي است با يک رگ چيني. ترانه سراي گروه شون روز واگنر است که مي گويد همه چيز در باره موسيقي راک را با رفتن به کتابخانه عمومي ياد گرفته است. مانند نسل قبل از خود که براي تجربه در موسيقي راک هنري به گروه Velvet Underground گوش مي دادند، نسل تازه براي منبع الهام براي ساختن موسقي پاپ از گروه Duran Duran مايه مي گيرد و در راک هنري، سرمشق خود را موسيقي گروه Jesus and Mary Chain قرار مي دهد. در اشعارش، گروه The Raveonettes که اين ماه آخرين آلبوم خود Chain Gang of Love دسته زنجيره اي عشق، را بيرون داد، از ياس نوجواني مايه مي‌گيرد و وعده چيز بهتري را مي دهد که درآينده در راه خواهد بود. در ترانه هاي پاپي که هيچکدام بيشتر از سه دقيقه نمي انجامند و از ملودي‌هاي گيرا و کورد chord ها و riff هاي رقصان و کش و قوس دار گيتار تشکيل شده اند که به طرزي خلسه آور تکرار مي شوند. گروه بلک ربل موتورسايکل کلاپ، يکي از داغ ترين گروه هاي راک امروز آمريکا آخرين صفحه اش Take Them on, On Your Own را ديروز، سه شنبه، ييرون داد. اين گروه اسم خود را از نام گروه کت چرمي پوش مارلون براندو در فيلم The Wild Bunch ، به عاريت گرفته اند. موسس گروه آقاي رابرت ترنرRobert Turner پسر Michael Been نوازنده گروه New Wave سالهاي 1980 است به نام The Call. آقاي ترنر خواننده و نوازنده گيتار بيس و همکارانش، Peter Hays و Nick Jago سعي کامل دارند که از هر نظر cool جلوه کنند. در پوشيدن لباسهاي چرمي و ايستادن روي صحنه و طرز برخورد با موسيقي و تماشاگر، تقليد مو به مو خود از گروه انگليسي موسيقي راک متقاوت، The Jesus and Mary Chain را پنهان نمي کند و به همين خاطر هم طي سه چهار سال گذشته در انگلستان شهرت بيشتري يافته اند، بيشتر از اين راک هنري دهه 1980 مايه بر مي‌دارد، آهنگ هاي طولاني با تاکيد بر گيتار و اشعاري نوميدانه و بدبينانه در بازه وضع دنيا و سياست ودولت، ولي از زاويه اي گسسته و بي اعتنا، ناظري دلزده بر ويراني، که از مشارکت مي پرهيزد. کار بک ربل موتورسايکل کلاپ، در ميان گروه هائي که در رده Noise Rock طبقه بندي مي‌شوند، اين مزيت را دارد که با استفاده از طبل نوازي برجسته، ساختارهاي ماجراجويانه تري را در آهنگسازي دنبال مي‌کند، آهنگ هايش متنوع تر است و صداهاي گوناگون، حتي خواندن بدون موسيقي وتغيير ريتم را تجربه مي کند. ترانه Stop نشان مي‌دهد که خونسردي و بي عاطفگي ظاهري، گاه مي تواند با تکبر هم همراه شود. در اين ترانه، خواننده بک ربل موتورسايکل کلاب مي‌گويد «دوستت نداريم ولي مي خواهيم امتحانت کنيم.» اما يک لشگر گيتار که گوئي بر دريائي از يخ خشک قرار گرفته اند، او را همراهي مي کنند. اجراي کنسرت هاي همزمان دو گروه راک در نيويورک بهانه اي است براي نگاه به کار The Raveonettes و the Black Rebel Motorcycle Club که آگاهانه صداي موسيقي راک دهه 1980 را تکرار مي کنند. گروه The Raveonettes يک زوج دانمارکي هستند. گروه بلک ربل موتورسايکل کلاب، يا باشگاه موتورسواران ياغي سياه، چهار جوان سانفرانسيسکوئي هستند، هر دو اين گروه ها كه اين روزها به شدت مطرح هستند،از موسيقي دهه 1980 الهام مي گيرند به خصوص از موسيقي گروه هاي Duran Duran و Jesus and Mary Chain: ترکيبي خلسه‌آور از نواهاي تکرارشونده گيتار و سازهاي الکترونيک.
XS
SM
MD
LG