لینک‌های قابلیت دسترسی

جمعه ۱۹ آذر ۱۳۹۵ تهران ۲۱:۱۶ - ۹ دسامبر ۲۰۱۶

خانه صادق هدايت به دليل بي توجهي مسئولان جمهوري اسلامي رو به خرابي است


(rm) صدا |
ماه منير رحيمي (راديو فردا): ديوار خانه صادق هدايت، نويسنده سرشناس ايراني، خراب شده است. پيش از انقلاب سال 57، مسئولان کشوري خانه صادق هدايت را خريدند و براي تبديل آن به مرکزي ادبي – فرهنگي به نام خود او، بازسازي کردند. اما با روي کار آمدن جمهوري اسلامي، اين کار انجام نشد. سپس بيمارستان اميراعلم، که در همسايگي اين خانه قرار دارد، مدت ها از آن به جاي مهد کودک کارمندانش استفاده مي کرد تا اين که با اعتراض ها و پيگيري هاي خانواده هدايت، هنرمندان، و نويسندگان، خانه صادق هدايت کتابخانه گشت. مشهورترين نوشته صادق هدايت رمان «بوف کور» است که به بسياري از زبان هاي جهان ترجمه شده است. صادق هدايت در سال 1330 در پاريس خودکشي کرد و در گورستان Pere Lachaise اين شهر به خاک سپرده شد. سازمان ميراث فرهنگي خانه صادق هدايت در خيابان کوشک تهران را يک اثر ملي ثبت کرده است. با جهانگير هدايت، برادرزاده صادق هدايت در تهران، گفتگو کردم. وي ابتدا درباره تاريخچه اين خانه به راديو فردا گفت: جهانگير هدايت (برادرزاده صادق هدايت، تهران): اين خانه را 150 سال پيش ساختند، پدر بزرگ صادق هدايت ساخته است. يعني آقاي نيرملک. بعد رسيده است به پدر صادق هدايت، آقاي اعتضاد الملک. بعد آقاي اعتضاد الملک در سال 1323 اين خانه را فروخته است و ما نمي دانيم چه شده است که از سال 1323 تا سال 1355، اين خانه همين طور دست نخورده باقي مانده است، فقط به مرور زمان يک مقداري خراب به بار آمده است که اين را هم رفتند و تعمير کردند. يعني اين واقعا يک واقعه استثنائي بوده است که يک خانه اي با اين قدمت در شهر تهران که معمولا خانه ها را خراب مي کنند و يک خانه جديد مي سازند، اين خانه سالم مانده است. م.م.ر.: و از آن به بعد چه اتفاقي براي خانه صادق هدايت افتاد؟ جهانگير هدايت: در اين خانه را رو به خيابان کوشک کلا بستند. بعد ديوار اين خانه را که بين بيمارستان است و اين منزل، خراب کردند که براي خودشان يک راهي باز بکنند. البته اين ها تمام بر خلاف قانون است، نمي توانند در يک خانه اي که به عنوان ميراث فرهنگي يک مملکتي شناخته شده است، کسي بيايد و دست ببرد. ولي متاسفانه به اين مسائل آن طوري که بايد و شايد، توجه نمي شود. م.م.ر.: خانواده هدايت براي نگهداري اين خانه چه کارهايي کرده اند و چه پيشنهادي دارند؟ جهانگير هدايت: خانواده هدايت مکاتباتي داشته اند با سازمان ميراث فرهنگي. خوشبختانه آن ها هم علاقه مند هستند که اين خانه از وضع غير فرهنگي که دارد بيرون بيايد و تبديل بشود به يک مرکزي، به يک موزه اي و محلي که نه تنها مردم ايران بلکه حتي از خارج هم که مي آيند، اين خانه را بيايند ببينند به ياد هدايت. ما مکاتباتي هم داشته ايم با دانشکده علوم پزشکي استان تهران، ولي از مسائلي که واقعا اعجاب انگيز است در مديريت، اين است که به نامه جواب نمي دهند. م.م.ر.: آقاي جهانگير هدايت، به نظر مي رسد که مسئولان جمهوري اسلامي چندان با انديشه و نوشته هاي صادق هدايت موافق نبوده اند يا نيستند. پرسش اين است که آيا نگاه ايدئولوژيک به اين نويسنده سرشناس ايراني موجب بي توجهي مسئولان به منزلش شده است، يا نه، سبب ديگري دارد؟ جهانگير هدايت: به نظر بنده بيشتر همان عامل اول موثر است، براي اين که مثلا خانه کساني که اهميت فرهنگي آن ها از هدايت پايين تر است (حالا من نمي خواهم اسم ببرم) چه در موسيقي، چه در شعر، و چه در ادبيات و غيره و ذلک، اين ها را آمده اند همه را به عنوان آثار ملي نگه داشته اند، تبديل به يک نوع موزه اي کرده اند، و اين به عقيده بنده به مقدار بسيار زيادي متاثر است از همان دگر انديشي هاي ايدئولوژيک هدايت که مخصوص خودش بوده است و هست. م.م.ر.: آقاي هدايت، گفته شده است که بازديد از خانه صادق هدايت حتي براي هنرمندان، نويسنده ها و علاقه مندان او هم ممکن نيست. خانواده هدايت هم آيا براي ديدن آن خانه ممانعتي دارند؟ جهانگير هدايت: خانواده هدايت که علاوه بر اين که اين ممانعت را دارند، تازه يک عامل ديگري هم هست. در اثر به اصطلاح انتقادها، مقاله ها، مصاحبه ها، و نامه هايي که خانواده هدايت در رابطه با اين خانه نوشته اند، سعي مي کنند هدايت ها را به اين خانه راه ندهند. هر کسي بخواهد برود و اين خانه را ببيند، بايستي يک نامه کتبي بنويسد به اداره روابط عمومي دانشگاه پزشکي استان تهران، از آن ها اجازه کتبي بگيرد و بعد بيايد اين اجازه را ارائه بدهد به بيمارستان تا بيمارستان اجازه بدهد آن شخص برود و آن خانه را ببيند، کما اين که اخيرا خبرنگاراني که رفته بودند اين خانه را ببينند و رپورتاژي درباره اين منزل تهيه بکنند، مطلقا آن ها را راه ندادند و مجبور شدند بروند روي پشت بام همسايه هاي اين خانه و عکس بگيرند از حياط و خانه را از آن پشت بام ببينند. سال گذشته در فرانسه، در آلمان، در انگلستان، در آمريکا، براي او بزرگداشت 100 سالگي گرفته اند. بي اعتنايي کردن به يک چنين اعتبار که در دنيا فراگير شده است، به عقيده بنده منطقي نيست. ديوار خانه صادق هدايت، نويسنده سرشناس ايراني، خراب شده است. پيش از انقلاب سال 57، مسئولان کشوري خانه صادق هدايت را خريدند و براي تبديل آن به مرکزي ادبي – فرهنگي به نام خود او، بازسازي کردند. اما با روي کار آمدن جمهوري اسلامي، اين کار انجام نشد. سپس بيمارستان اميراعلم، که در همسايگي اين خانه قرار دارد، مدت ها از آن به جاي مهد کودک کارمندانش استفاده کرد تا اين که با اعتراض ها و پيگيري هاي خانواده هدايت، هنرمندان، و نويسندگان، خانه صادق هدايت کتابخانه گشت. مشهورترين نوشته صادق هدايت رمان «بوف کور» است که به بسياري از زبان هاي جهان ترجمه شده است. صادق هدايت در سال 1330 در پاريس خودکشي کرد و در گورستان Pere Lachaise اين شهر به خاک سپرده شد. جهانگير هدايت، برادرزاده صادق هدايت در تهران، در مصاحبه با راديوفردا مي گويد که خانواده هدايت مکاتباتي داشته اند با سازمان ميراث فرهنگي و خوشبختانه آن ها هم علاقه مند هستند که اين خانه از وضع غير فرهنگي که دارد بيرون بيايد و تبديل بشود به يک مرکزي، به يک موزه اي و محلي که نه تنها مردم ايران بلکه حتي از خارج هم که مي آيند، اين خانه را بيايند ببينند به ياد هدايت.
XS
SM
MD
LG