لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۳

«رسوایی واترگیت»


«رسوایی واترگیت» به وقایعی اطلاق می شود که بین سال های 1972-1974 در هتلی به همین نام در واشنگتن اتفاق افتاد و منجر به استعفای ریچارد نیکسون رییس جمهوری وقت آمریکا شد.


ماجرا از زمانی آغاز شد که یک مامور حراست هتل واترگیت متوجه می شود كه دستگیره در، بین پاركینگ و راه پله ها را با یک تكه نوارچسب به دیوار چسبانده اند. وی موضوع را به ماموران پلیس اطلاع می دهد. پلیس به هتل واترگیت آمده و متوجه می شود که پنج مرد در ستاد مخفی شده اند. پلیس همگی را به جرم ورود غیرمجاز بازداشت می کند.


دو نكته متفاوت با اغلب دزدی ها توجه پلیس را جلب كرد، اول این كه تعدادی سیم و میكروفن مخفی كشف شد كه بعضی جاسازی شده و بعضی دیگر در حال تعویض بودند و دوم اینكه شماره تلفنی مربوط به كاخ سفید در جیب یكی از سارقان پیدا شد.


تحقیقات و اطلاعات در مورد اتفاق واترگیت، توسط دو روزنامه نگار به نام های «باب وودوارد» و «كارل برنشتاین» از طریق روزنامه واشینگتن پست منتشر شد.


این اطلاعات آشکار کرد که «سارقین» در واقع از سوی بخشی از حزب جمهوری خواه ماموریت داشتند تا سیم و میکروفن در مرکز کمیته ملی حزب دمکرات، در هتل واترگیت جاسازی کنند.


ریچارد نیکسون از مقام خود، پیش از آنکه از سوی کنگره استیضاح شود، در سال 1974 استعفا داد و جرالد فورد، معاون وی، سی وهشتمین رییس جمهوری آمریکا شد.



XS
SM
MD
LG