لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۷

۲۰۰۶ ، و لحظات به یادماندنی جهان ورزش


یکی از وقایع مهم سالی که گذشت، برگزاری المپیک زمستانی در کشور ایتالیا بود.
یکی از وقایع مهم سالی که گذشت، برگزاری المپیک زمستانی در کشور ایتالیا بود.

سال ۲۰۰۶ نه تنها جام جهانی فوتبال را سپری کرد، که بازی های المپيک زمستانی، بازنشستگی دو اسطوره ورزشی، مايکل شوماخر در اتوموبيلرانی فرمول يک و آندره آغاسی در تنيس را نيز در خود داشت.


همچنین در این سال جنجال دوپينگ که چهره فلويد لنديس آمريکايی، برنده مسابقه های دوچرخه سواری دور فرانسه (تور دو فرانس) را خدشه دار کرد.


برف در سرزمين آفتاب


اما در ميان داستان های برگزيده ورزش سال، لحظات دگرگون کننده حماسی جايگاهی ويژه دارد .


نخستين آن المپيک زمستانی در ايتاليا بود. جايی که آوای پاواروتی حتی پس از کناره گيری او، همچنان از سرزمين فيلمسازان خاطره سازی چون فدريکو فلينی، ميکل آنجلو آنتونيونی، لوکينو ويسکونتی و فرانکو ايندووينا، به گوش می رسد.


المپيک زمستانی در سرزمين سراسر آفتابی ايتاليا، در آغاز سال ورزشی عجيب می نمود .


يک ايتاليايی به نام آلساندرو کوستا، مالک يک شيرينی پزی مشهور در نزديکی پالرمو، مرکز سيسيل، اعتراف کرد که هرگز تا آن هنگام شيفته ورزش هايی چون اسکيت نمايشی، اسکی کوهستانی و هاکی روی يخ نشده بود .


کوستا هم چون بيشتر ايتاليايی ها، به تابش آفتاب و دريا عادت داشت تا به اسکی بر روی برف ها .


بارزترين گفتنی های اين المپيک زمستانی که از دهم تا شانزدهم فوريه برگزار شد، شامل مدال طلای هاکی روی يخ مردان سوئد، مدال طلای يوگنی پلوشچنکو از روسيه در اسکيت نمايشی مردان و پيروزی هموطنانش،


تاتيانا توتميانيما و ماکسيم مارنين، برندگان طلای اسکیت نمایشی در المپیک زمستانی
در اسکيت دو نفره نمايشی بود.

هر سه اين اسکيت بازان رقص بياد ماندنی خود را با موزيک ادوين مارتون، آهنگساز و نوازنده مجاری اجرا کردند .


این آهنگساز بعد از این موفقیت گفت : «اين يک رويداد استثنايی بود زيرا هرگز نشده که در يک دوره از بازی های المپيک، دو مسابقه اسکيت نمايشی با اجرای يک آهنگساز برنده طلا داشته باشد .آن قدر خوشحالم که نمی توانم احساسم را بيان کنم ».


بهار با بوی گل های فوتبال

با پايان المپيک زمستانی، در فصل بهار نگاه هواخواهان ورزش جهان به سوی فوتبال چرخيد .


برای تحريک تشنگان پرشمار اين ورزش به جام جهانی فوتبال، هواخواهان به تماشای مسابقه پايانی «ليگ» قهرمانان باشگاه های اروپا نشستند، جايی که بارسلونا در پاريس دو بر يک تيم ارسنال لندن را در روز ۱۷ مه مغلوب کرد و قهرمان شد .


نبرد حکمرانی بر تنيس جهان


در ماه ژوئن ابتدا دنيای تنيس شاهد يک رخداد نامعمول بود : شکست راجر فدرر .


رافائل نادال از اسپانيا برای قهرمانی در مسابقه های «اوپن» فرانسه، يکی از چهار گراند اسلم جهان، بازيکن شماره يک تنيس جهان را شکست داد.


هر چند که ثابت شد که اين يک پيروزی گذرا بوده است، زيرا تنيس باز سوييسی به حکومت خود در تنيس مردان جهان ادامه داد.


شروع آن در پيکارهای يک ماه بعد در ويمبلدون بود و آخری آن درمسابقه های تنيس «اوپن» امريکا در ماه سپتامبر.


يک ماه با جام جهانی


اما از نهم ژوئن تا نهم ژوييه همه چشم ها به آلمان دوخته شد، جايی که ۳۲ کشور در بزرگترين رويداد ورزشی کره زمين با يکديگر مبارزه کردند: در جام جهانی هر چهار سال يک بار فيفا .


نتيجه اين جام، موفقيت بزرگ سازمان دهندگان آن بود، با ده ها هزار فوتبال دوستی که از کار منظم برگزارکنندگان آلمانی و همچنين مجموعه بسيار زيادی از بازی های ديدنی بهره مند شدند .


در ميان شگفتی همگان «شوک» اين جام شکست برزيل در يک چهارم پايانی نبود بلکه آن هنگامی بروز کرد که زين الدين زيدان، ستاره تيم ملی فرانسه به دليل زدن ضربه سر به سينه مارکو ماتراتزی، مدافع ايتاليايی در فاصله ۱۰ دقيقه به پايان مسابقه فينال در برلين، از زمين اخراج شد.


زیدان قبل از اینکه اخراج شود، از روی نقطه پنالتی یک گل به ثمر رسانده بود.

ايتاليا تا کسب عنوان قهرمانی جام جهانی با ضربه های پنالتی پيش رفت و ضربه سر زيدان هم داستانش ادامه يافت تا موضوع يک آهنگ خنده دار فرانسوی شود . اما ترديدی نيست که اين رخداد در تاريک ترين صفحات تازيخ ورزش بجا ماند .


با وجود سقوط زيدان از برجی که برايش فراهم آمده بود، جام جهانی به دليل نداشتن حتی يک بازيکن آلوده به مواد نيرو زا، معتبر باقی ماند .


چنين به نظر آمد که پيشرفتی در برون رفت از گرداب جهانی جنجال دوپينگ حاصل شده باشد .


اما در کمتر از يک ماه بعد از جام جهانی، فلويد لنديس به دليل برخورداری از سطح غير طبيعی تستوسترون در بدنش آزمايش دوپينگ مثبت داشت؛ درست چند روز پس از پايان مسابقه های مهم دوچرخه سواری « تور دو فرانس » .


اين رکابزن آمريکايی برای اثبات بی گناهی اش فرصتی خواست . آزمايش دوم او هم مثبت بود، اما او همچنان معتقد است که دوپينگ نکرده است و اگر اين ادعا اثبات نشود او عنوان قهرمانی فرانسه را از دست خواهد داد و دو سال هم محروم خواهد شد.


خدا حافظی اسطوره ها


چهار هفته پس از تور دو فرانس، آندره آغاسی، تنيس باز بزرگ آمريکايی ايرانی تبار، در تنيس «اوپن» آمريکا در نيويورک نقطه اوج را ترسيم کرد، در جايی که ماريا شاراپووا از روسيه قهرمان بخش زنان شد و برای دومين بار به اين مقام رسيد .


آغاسی دست به گريبان با درد کمر شديد، بازگشتی ديرهنگام در دوران تنيس خود داشت تا يکی از پنج تنيس باز مردان شود که همه چهار گراند اسلم را فتح کرده است .


با وجود اين، آغاسی ۳۶ ساله در اوپن امريکا مسابقه دور سوم را به بنيامين بکر آلمانی باخت . اين آخرين مسابقه حرفه ای آندره بود . او وداعی اشگ آلود با همه هواخواهان خود در سراسر جهان داشت.
آغاسی دست به گريبان با درد کمر شديد، بازگشتی ديرهنگام در دوران تنيس خود داشت تا يکی از پنج تنيس باز مردان شود که همه چهار گراند اسلم را فتح کرده است .

يک هفته بعد يک افسانه ورزشی ديگر با مسابقه ها وداع گفت . البته با اشگی کمتر . ميخائيل شوماخر آلمانی در مونزای ايتاليا پس از هفت بار قهرمانی و چهار بار آخر آن را با تيم فراری ايتاليا بازنشستگی اش با اتوموبيلرانی اعلام کرد .


ورود سياست به ورزش


سال ميلادی به ماه های آخر خود نزديک می شد که سياست در ورزش گام نهاد .در ماه نوامبر فيفا به دليل دخالت دولت در امور فوتبال، ايران را از حضور در مسابقه های بين المللی محروم کرد .


فیفا درنهایت فرصتی یک صد روزه به ایران داد تا با اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال به درخواست ها این نهاد بین المللی فوتبال پاسخ مثبت دهد.


حکومت چين در بازی های آسيايی


بازيهای آسيايی دوحه يکی از مهمترين رويدادهای ورزشی سال بود که با حکومت چينی ها به پايان رسيد و حضور تيم فوتبال عراق در مرحله پايانی و پس از پيروزی يک بر صفر بر کره جنوبی، مرهمی بود بر مصيبت های جاری در جامعه اين کشور .


XS
SM
MD
LG