لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۵

«آخرزمان هسته ای: شمارش معکوس»


استیون هاوکینگ کیهان شناس نابغه، می گوید گرمایش زمین و خطر تسلیحات هسته ای می تواند بشریت را نابود کند
استیون هاوکینگ کیهان شناس نابغه، می گوید گرمایش زمین و خطر تسلیحات هسته ای می تواند بشریت را نابود کند

استيون هاوکينگ فيزيک دان و نابغه زنده قرن حاضر می گويد با عصر هسته ای جديد و خطر گرمايش زمين، به «آخر زمان هسته ای» نزديک تر شده ايم. دانشمندان روز چهارشنبه ۱۷ ژانويه، عقربه های «ساعت آخر زمان هسته ای» را به جلو کشیدند.


«ساعت آخر زمان هسته ای» به ساعت نمادينی گفته می شود که بيانگر فاصله بشريت با فاجعه هسته ی است. اين ساعت در سال ۱۹۴۷، روی هفت دقيقه مانده به ۱۲ نيمه شب تنظيم شد.


تا کنون اين ساعت ۱۷ بار تغيير داده شده است. به عنوان مثال در زمانی که آمريکا و وشوروی سابق، پيمان های خلع سلاح را امضا کردند، اين ساعت سمبوليک به عقب کشيده شد.


دانشمندان مسووليت ويژه ای دارند که يک بار ديگر افکار عمومی را در باره خطرهای پیش روی بشریت آگاه سازند و به رهبران در باره این خطرها، هشدار دهند
استیون هاوکینگ

تازه ترين مورد جلو کشيده شدن آن، زمانی بود که آمريکا از پيمان منع موشک های قاره پيما خارج شد.


اکنون به علت آنچه دانشمندان گسترش خطر جنگ هسته ای و اصولا «عصر جديد هسته ای» می نامند، ساعت ۲ دقيقه به جلو کشيده شده و به ۵ دقيقه مانده به ۱۲ تغيير داده شده است.


«شانس آورده ايم که هنوز زنده ايم»


استيون هاوکينگ که او را بزرگ ترين دانشمند زنده جهان می دانند در اين باره گفت: «از زمان بمباران هيروشيما و ناگازاکی، از هيچ سلاح هسته ای استفاده نشده است. با اين حال جهان، بيش از يک مورد، به فاجعه نزديک تر شده است و شانس آورده ايم که هنوز زنده ايم.»


او افزود: «همراه با اين که در لبه پرتگاه ِ يک عصر هسته ای جديد و دوران بی سابقه تغييرات اقليمی ايستاده ايم، دانشمندان مسووليت ويژه ای دارند که يک بار ديگر افکار عمومی را در باره اين خطرها آگاه سازند و به رهبران در باره خطرهايی که بشريت با آن روبرو است، هشدار دهند.»


به گفته دانشمندان، اختلاف بر سر برنامه هسته ای کره شمالی و ايران، بخشی از انگيزه هشدار جديد آنها است.
بولتن دانشمندان هسته ای، در سال ۱۹۴۵ توسط فيزيکدان های نگران از جنگ اتمی تاسيس شد.


تنش ها بر سر برنامه هسته ای کره شمالی و ايران، بخشی از انگيزه هشدار جديد این دانشمندان است

اين بولتن اکنون به يک سازمان بزرگ تبديل شده که تمرکز خود را بر خطرهايی قرار داده که توسط انسان ايجاد شده و می تواند تمدن انسانی را از بين ببرند.


کنت بنديکت مدير اين سازمان می گويد: «خطر تغييرات اقليمی به بزرگی خطر سلاح هسته ای است.»


از سوی ديگر استيون هاوکينگ کيهان شناس و رياضی دان به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته است گرمايش زمين، خطری بس بزرگ تر از خطرهايی از جمله خطر تروريسم است.


به گفته او: «ترور، صدها هزار نفر را از بين می برد، اما گرمايش زمين ميليون ها نفر.» او همچنين گفته است: «بايد به جای جنگ با ترور، جنگ با گرمايش زمين راه بيندازيم.»


استیون هاوکینگ غول نابغه قرن بیست و یکم


استيون هاوکنيگ فيزيک دان نابغه قرن که به علت ابتلا به بيماری ضعف عضلات دچار فلج کامل است و با استفاده ازسيستم کامپيوتر سخن می گويد ۳۱ سال پيش نظريه حفره سياه را تدوين کرد و با تحقيق نشان داد که تئوری نسبيت انيشتين از Big bang يا «انفجار شگرف» آغاز می شود و به آنچه حفره سياه ناميده می شود، پايان می يابد.


او نشان داد که تنها با وحدت تئوری نسبيت عام و تئوری کوانتوم است که می توان اين نتيجه را گرفت.


آقای هاوکينگ همچنين نشان داد که حفره سياه، يک سره سياه نيست و ازآن پرتوهايی ساطع می شود که به پرتوهای هاوکينگ معروف است.


استيون هاوکينگ را غول نابغه واقعی قرن بيستم و بيست و يکم می خوانند.


XS
SM
MD
LG