لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۵

درخواست «حکیم» برای گفت وگو میان ایران و آمریکا


عبدالعزیز حکیم در جریان سفر به تهران با رهبر جمهوری اسلامی دیدار و گفت وگو کرد.
عبدالعزیز حکیم در جریان سفر به تهران با رهبر جمهوری اسلامی دیدار و گفت وگو کرد.

عبدالعزيز حکيم از رهبران برجسته شيعه عراق روز دوشنبه از ايران خواست تا باب مذاکره با آمريکا را بگشايد و گفت که « ما معتقديم گفت وگو و چانه زنی ايران و آمريکا به نفع کل منطقه است.»


آقای حکيم که برای ديدار با مقامات ايرانی در تهران به سر می برد در کنفرانس مشترک خبری با علی لاریجانی، دبير شورای امنيت ملی ايران اظهار داشت: با توجه به شرايط ويژه منطقه، گفت و گوی ايران و آمريکا از اهميت زيادی برخوردار است و تمام دست اندرکاران حکومت عراق خواهان اين موضوع هستند .


اين دومين باری است که رييس مجلس اعلای انقلاب اسلامی پيشنهاد می کند که ايران و آمريکا مذاکرات خود را آغاز کنند تا زمينه را برای حل اختلافات فيمابين بويژه در خصوص مسئله عراق حل و فصل نمايند .


اسفند ماه سال گذشته نيز، آقای حکيم، از رهبران جمهوری اسلامی ايران خواسته بود که « آشکارا با آمريکا مذاکره کنند و روی نکات مورد اختلاف خود درباره عراق به تفاهم برسند.»


وی افزود: « ما نمي پذيريم عراق به پايگاهی برای توطئه عليه کشورهای مجاور تبديل شود. ما می خواهيم عراق عاری از گروههای تروريستی شود که با کشورهای مجاور ما مشکل دارند.»


اين روحانی با نفوذ عراقی با تاکيد بر اين که گفت وگوی آمريکا و ايران به مصلحت ملت عراق خواهد بود، گفته بود: « انتظار مي رود دولت ايران اين گفت و گوها را در آينده آغاز کند.»


اما به رغم پذيرش دعوت رييس مجلس اعلای انقلاب اسلامی از سوی مقامات ايرانی که با تاييد آيت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی همراه بود، بدلايل نامشخص اين مذاکرات انجام نشد.



ايران و ايالات متحده آمريکا از سال ۱۳۵۹ تاکنون روابط سياسی با يکديگر ندارند و تنش ميان دو کشور در ماه های اخير بر سر پرونده هسته ای تهران و همچنين نا امنی های فزاينده در عراق تشديد شده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای حکيم در عين حال اعلام کرد که در ديدارهای اخير خود با مقامات ايرانی پيشنهاد جديدی در اين باره مطرح نکرده است.


ايران و ايالات متحده آمريکا از سال ۱۳۵۹ تاکنون روابط سياسی با يکديگر ندارند و تنش ميان دو کشور در ماه های اخير بر سر پرونده هسته ای تهران و همچنين نا امنی های فزاينده در عراق تشديد شده است .


آمريکا در ماه های اخير ايران را متهم کرده است که از شورشيان شيعه عراقی برای ضربه زدن به نيروهای آمريکايی حمايت مالی و تسليحاتی می کند.


جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا برای مقابله با آنچه که تهديدات نيروهای امنيتی ايرانی خوانده است اعلام کرد که در خصوص دخالت های ايران در امور عراق ساکت نخواهد نشست .


وی گفته است که نيروهای آمريکايی با هرگونه اقدام و حضور نيروهای امنيتی ايران در عراق مقابله خواهند کرد .


ماه گذشته، ارتش آمريکا دو تن از نظاميان ايرانی وابسته به سپاه قدس را بازداشت کرد و در حمله به يک ساختمان متعلق به ايران در شهر اربیل عراق، پنج نفر را که گفته می شود ماموران امنيتی ايران بوده اند را دستگير کرد.


تهران می گويد اين افراد ديپلمات بوده اند و بنا به دعوت مقام های عراقی در اين کشور به سر می برند. اما مقامات عراقی اين مسئله را رد کرده اند .


اين اقدامات، تنش های ميان ايران و آمريکا را به نحو فزاينده ای افزايش داده است و اميدواری ها برای مذاکرات ميان طرفين را به صورت محسوسی ضعيف کرده است .


واشينگتن بارها اعلام کرده است تا زمانی که ايران برنامه غنی سازی اورانيوم را به حالت تعليق در نياورد حاضر نيست با تهران وارد هيچ گونه مذاکره ای شود. ايران نيز با اتخاذ موضع سر سختانه ای گفته است از اين برنامه دست نخواهد کشيد.


XS
SM
MD
LG