لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۳

نگرانی عفو بین الملل از احتمال شکنجه یک روزنامه نگار کرد


عفو بين الملل خواستار اعتراض به رهبران جمهوری اسلامی و تاکيد بر آزادی عدنان حسن پور شده است.
عفو بين الملل خواستار اعتراض به رهبران جمهوری اسلامی و تاکيد بر آزادی عدنان حسن پور شده است.

عفو بين الملل که بزرگ ترين سازمان مستقل دفاع از حقوق بشر در جهان محسوب می شود، با انتشار بيانيه ای از بازداشت يک ماهه عدنان حسن پور، روزنامه نگار کرد ايرانی ابراز نگرانی کرده است.


عفو بين الملل از مدافعان حقوق بشر خواسته است تا اعتراض خود به بازداشت آقای حسن پور را به آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، محمود احمدی نژاد، ریيس جمهوری، غلامحسين محسنی اژه ای وزير اطلاعات، آيت الله محمود هاشمی شاهرودی، ریيس قوه قضاييه و اسماعيل نجار، استاندار کردستان ارسال کنند.


عدنان حسن پور، روزنامه نگار و مدافع حقوق اقليت کرد به نوشته عفو بين الملل روز پنجم بهمن ماه در شهر مريوان در استان کردستان دستگير شد و احتمال آن می رود که هم اکنون در سنندج در زندان انفرادی و در معرض «شکنجه و سوء رفتار» قرار داشته باشد.


به گفته اين بيانيه، روز پنجم بهمن در تماس هايی که توسط وزارت اطلاعات با تلفن همراه آقای حسن پور گرفته شد، از او خواسته شد تا به مکان مشخصی برود.


پس از عمل به دستورات، عدنان حسن پور دستگير و به محل اقامتش بازگردانده شد؛ سپس کامپيوتر، يادداشت ها و ديگر وسايل شخصی اش ضبط و همراه با خودش به بازداشتگاهی در سنندج انتقال داده شد.


به نوشته عفو بين الملل، اين روزنامه نگار کرد از حق ملاقات با خانواده و وکيل محروم شده و مسئولان زندان به مادرش گفته اند که او چند هفته ديگر همچنان در بازداشتگاه باقی خواهد ماند.


مورد اتهامی عدنان حسن پور روشن نيست.


وی يکی از روزنامه نگاران نشريه کردی، فارسی « آسو» است که اواسط تابستان گذشته توقيف شد.


در پايان، عفو بين الملل تصريح می کند که اگر عدنان حسن پور به دليل فعاليت های فرهنگی و عقيدتی بازداشت شده می بايست بی درنگ آزاد شود؛ و در صورتی که دلايل ديگری مبنی بر دستگيری او وجود دارد که حاکی از ارتکاب به جرم جزايی باشد بايد سريعا به صورت عادلانه محاکمه شود.


XS
SM
MD
LG