لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۴

تلاش ايتاليا برای استمرار صلح در لبنان


نيروهای اسپانيايی در لبنان
نيروهای اسپانيايی در لبنان

سناتور سرژو دی گرگوريو، رييس کميسيون دفاع پارلمان ايتاليا در راس هيئتی که نخست وزير سابق ايتاليا، لامبرتو دينی را نيز در برمی گيرد، در لبنان به سر می برد تا در گفت و گو با مقامات سياسی اين کشور ضمانت های لازم برای ادامه ماموريت نيروهای پاسدار صلح را به دست آورد.


روز يکشنبه، ۱۸ فوريه، همزمان با سفر اين هيئت ايتاليايی به جنوب لبنان، گروهی از جوانان هوادار حزب الله هنگام عبور خودروهای نظاميان اسپانيايی با پرتاب سنگ به سوی آنها خواهان خروج نيروهای پاسدار صلح از لبنان شدند.


در حاشيه اين سفر، سناتور سرژو دی گرگوريو تلاش هايی نيز برای مهيا ساختن شرايط آزادی دو نظامی اسراييلی که ربوده شدنشان در تابستان گذشته حمله اسراييل به خاک لبنان و جنگ ۳۳ روزه را به دنبال داشت، انجام داد.


رييس کميسيون دفاع پارلمان ايتاليا از جمله در هفته های گذشته چندين بار در اين زمينه با مقامات جمهوری اسلامی ايران به ويژه علی لاريجانی گفت و گو کرده است.


در روزهای گذشته، خانواده های اين دو نظامی اسراييلی به ايتاليا سفر کردند و از مقامات اين کشور خواستند با توجه به روابط حسنه اش با جمهوری اسلامی ايران در جهت آزادی آن دو تلاش کند.


سناتور سرژو دی گرگوريو در اين رابطه به راديو فردا می گويد:«در گذشته چندين بار شورای عالی امنيت ملی ايران به برخی کشورهای اروپايی از جمله ايتاليا پيشنهاد کرده بود در اشتراک با ايران در زمينه آزادی اين دو گروگان اسراييلی فعال شوند.»


رييس کميسيون دفاع پارلمان ايتاليا در ادامه می افزايد:«معتقدم اگر توافقی برای تبادل اين دو نظامی با برخی از رهبران حزب الله که در اسراييل در زندان به سر می برند در آينده ای نزديک انجام نپذيرد، اسراييل مجددا به خاک لبنان حمله خواهد کرد.»


سرژو دی گرگوريو در ادامه می افزايد:«علی لاريجانی به من اطمينان داده است حزب الله آماده مذاکره در رابطه با تبادل اسرا با اسراييل است، ولی متاسفانه برخی در ايتاليا و اروپا خواهان آزادی اين دو سرباز اسراييلی نيستند و اين نوع چوب در چرخ مذاکرات غير مستقيم اسراييل با حزب الله با وساطت ايران و ايتاليا گذاردن، می تواند هزينه بسيار سنگينی برای همه به دنبال داشته باشد.»


هيئت پارلمانی ايتاليا دوشنبه شب پس از ملاقات با رهبران نيروهای هوادار دولت فواد سينيوره و سران احزاب مخالف دولت، بيروت را به مقصد رم ترک خواهد کرد.


XS
SM
MD
LG