لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۰

سخنرانی آقای عراقچی، نماینده ایران در کنفرانس بغداد


در آغاز سخن، اجازه دهيد مراتب قدردانی خود را به خاطر برگزاری اين نشست مهم در شهر تاريخی بغداد ابراز نموده و از استقبال گرم و ميهمان نوازی شما نسبت به اين جانب و هيات همراه تقدير و تشکر کنم. همچنين فرصت را مغتنم شمرده از تمامی رهبران سياسی، مذهبی و ملی عراق به ويژه جنای آقای جلال طالبانی رييس‌جمهور و جناب آقای نوری المالکی، نخست وزير به خاطر کار در شرايط بسيار دشوار و اقدامات قابل توجه ايشان جهت اوضاع عراق و تضمين امنيت و تفاهم ملی در اين کشور تقدير می‌نمايم.


بسيار خرسنديم از اين که توانستيم سرانجام در عراق گردهم آمده و با حضور خود در اين کشور پيامی روشن حاکی از عزم و اراده برای متحد کردن صفوف خود و همکاری با يکديگر در جهت حمايت از دولت و مردم عراق و کمک به بازگشت ثبات و آرامش به کشور، ارسال نماييم. اين نشست در ادامه‌ی نشست‌های وزرای خارجه همچنين جلسات وزرای کشور همسايگان عراق است که نقش موثری در روند تحولات عراق و منطقه و اتخاذ رويکردهای مشترک ايفا کرده‌اند. اميدواريم که اين نشست پيش درآمد و مقدمه‌ای برای برگزاری اجلاس وزرای خارجه کشورهای همسايه عراق در اين شهر در آينده نزديک باشد.


همچنين از اين که توانستيم بار ديگر در چهارچوب چندجانبه و در ادامه تلاش برای کمک به مردم و دولت عراق برای غلبه بر شرايط دشواری کنونی تشکيل جلسه دهيم بسيار خرسنديم. برگزاری اين نشست بيانگر نگرانی جامعه‌ی بين‌المللی از اوضاع جاری در عراق و تاکيد بر لزوم يافتن راهی برای بهبود شرايط کنونی در اين کشور است. اين نشست همچنين نشان دهنده آن است که مشارکت کشورهای همسايه عراق در اين مقطع زمانی می‌تواند راهی مثمرثمر جهت پاسخگويی به شرايط پيچيده و چند بعدی موجود در عراق باشد.


ما به دولت و مردم عراق برای سازمان‌دهی موثر و برگزاری دو انتخابات، تکميل روند سياسی و انجام رفراندوم قانون اساسی با وجود تمامی مشکلات از جمله چالش‌های امنيتی موجود تبريک می‌گوييم و تشکيل دولت و مجلس ملی منتخب، فراگير و برخاسته از قانون اساسی با مشارکت تمامی آحاد مردم اين کشور را تحولی اساسی در راستای بازگشت عراق به جايگاه خود دانسته و از آن حمايت می‌نماييم.


خشونت و ناامنی در عراق به‌رغم تلاش فراوان دولت جديد برای اعاده ثبات و امنيت در اين کشور موجب نگرانی است. بدتر از آن، تداوم حمله به تجمعات و اماکن مذهبی به ويژه انفجارات ددمنشانه و اسفناک حرمين امامين عسگريين (ع) در سامراء، مساجد و کليساهای عراق است که توسط عوامل تبهکار خارجی و به منطور زمينه چينی برای ايجاد جنگ داخلی ميان گروه‌های قومی و مذهبی عراق صورت می‌گيرد، در حالی که اين گروه‌ها و اقوام در طول تاريخ اين کشور قرن‌ها در صلح و آرامش با يکديگر زندگی کرده‌اند.


در همين رابطه ما نگران سرايت ناامنی‌ها به کشورهای همجوار، به واسطه اقدامات جنايتکارانه تروريست‌های مامن گرفته در عراق می‌باشيم. گزارش‌های مربوط به افزايش تعداد آوارگان داخلی و افراد پناهنده به کشورهای همسايه عراق نيز بسيار مايه نگرانی است.


جمهوری اسلامی ايران تمامی اعمال تروريستی عليه مردم بيگناه عراق را محکوم کرده و معتقد است که در شرايط کنونی و به ويژه در شرايطی که دولت جنای آقای مالکی که برخاسته از اراده جمعی ملت عراق و با مشارکت کليه احزاب، گروه‌ها و طوائف مختلف عراق تشکيل شده و آمادگی خود را برای مسووليت تامين امنيت عراق برعهده گرفته است، تعيين يک جدول زمانی برای خروج نيروهای خارجی از اين دو کشور به عنوان پيش شرط بازگشت صلح و ثبات به عراق را اجتناب ناپذير نموده است.


تجربه چهار سال گذشته و شواهد فراوان، نشانگر آن است که حضور نيروهای خارجی در عراق پيش از آنکه کمکی به حل مشکلات باشد خود به مشکلی جدی در اين کشور تبديل شده است. ما امروز با يک دور باطل مواجه‌ايم اشغال خارجی موجب ناامنی است و از ناامنی‌ها برای توجيه تداوم اشغال استفاده می‌شود.


به عقيده ما واگذاری ترتيبات امنيتی به دولت عراق موثرترين راه برای خروج از بحران کنونی است؛ اگرچه مسئوليت اشغالگران عراق در اين زمينه قابل اغماض نيست.


جامعه بين‌المللی به ويژه همسايگان عراق بايستی توجه خود را معطوف به کمک جهت ارتقای توان نيروهای مسلح عراق، آموزش و تجهيز پليس و تحکيم امنيت مرزهای اين کشور نمايند تا دولت عراق بتواند به گونه‌ای موثر، اداره تمام امور کشور را خود در دست گيرد. برای ما تضمين امنيت و تامين ثبات در عراق حائز اهميت است و لذا آمادگی خود را برای کمک به تحقق طرح آشتی ملی و اجرای طرح‌های امنيتی به دولت عراق اعلام نموده‌ايم.


اقدامات جمهوری اسلامی ايران طی چهار سال گذشته در حمايت از روند سياسی کمک به امنيت و ثبات در عراق همچنين کمک به بازسازی اين کشور نشان دهنده امنيتی است که ما برای اعاده صلح، تقويت وحدت ملی و حفظ تماميت ارضی عراق قائليم. ما عميقا بر اين باوريم که منافع ايران با ايجاد صلح و امنيت در داخل عراق و همزيستی مسالمت‌آميز آن کشور با همسايگانش تامين می‌شود.


تجربه ما و ديگر کشورها درچند دهه گذشته مويد اين واقعيت است که صلح پايدار و بادوام در منطقه مستلزم عراقی با ثبات، آرام، دموکراتيک و متحد می‌باشد. از همين رو ما قاطعانه از تلاش مردم عراق برای بازسازی سياسی و اقتصادی آن کشور حمايت به عمل آورده و بر لزوم فعال شدن بيشتر سازمان ملل در عراق تاکيد کرده و لزوم احترام به حقوق عليه اقليت‌ها در عراق را همواره خاطرنشان نموده‌ايم.


در ارتباط با بازسازی عراق لازم به ذکر است که مجموعه‌ای از برنامه‌ها با هدف اعتلای همکاری‌های اقتصادی بين دو کشور از جمله توسعه همکاری‌ها، سرمايه‌گذاری، تجارت، جهانگردی و امور مالی مورد توافق قرار گرفته و يا در دست مذاکره و بررسی است. در همين رابطه يک ميليارد دلار اعتبارجهت تامين مالی و تسهيل مبادلات دوجانبه اختصاص يافته و ما تاکنون از هيچ کوششی برای کمک به تامين نيازمندهای اوليه مردمی عراق مانند سوخت، برق، اقلام پزشکی و نظاير آن فرو گذار نکرده‌ايم. دو کشور از طريق کميسيون عاليرتبه همکاری‌های مشترک مشغول پيگيری توافقات در حوزه‌های مختلفی مانند اتصال راه‌آهن‌های دو کشور از سرگيری پروازها، احداث لوله نفتی، نصب ۴ خط انتقال برق از ايران به عراق و ... هستند.


ما اميدواريم که ديگر همسايگان عراق نيز بيش از بيش در تمامی زمينه‌ها نسبت به کمک به مردم و دولت عراق اهتمام ورزند و بازگشايی سفارتخانه‌ها در بغداد که همواره مورد توجه مقامات عراق بوده است، مورد تاکيد می‌باشد.


سياست‌های دوگانه و به غايت اشتباه نيروهای ائتلاف در عراق از جمله در مورد تروريسم بسيار مايوس کننده است. اين نيروها از برخورد جدی با گروه‌های تروريستی که امنيت همسايگان عراق را در معرض تهديد قرار می‌دهند، خودداری می‌کنند.


ما ضمن ابراز نگرانی از اين نحوه برخورد و محکوم کردن آن اعلام می‌کنيم که پناه دادن، سازمان دادن و حمايت از عناصر تروريست عليه کشورهای همسايه عراق يک سياست خطرناک و يک عنصر عمده ايجاد بی‌ثباتی در منطقه است. ما انتظار داريم دولت عراق در اجرای مصوبه خود در اين رابطه تدابير لازم را برای برخورد با اين موضوع اتخاذ کند.


ما اعتقاد داريم که برخوردهای غيرواقع بينانه، شامل وارد کردن اتهام عليه همسايگان عراق، رويکردی مخرب است و تنها موجب وخامت بيشتر اوضاع در عراق خواهد شد. در اين زمينه، حمله به سرکنسولگری جمهوری اسلامی ايران در اربيل و ربودن ديپلمات‌های ايرانی و تهديد مستمر و ربودن ديپلمات‌های ايران در بغداد نقض فاحش کنوانسيون‌های بين‌المللی مربوطه بوده و تنها می‌تواند موجب مايوس شدن شرکت فعال جامعه بين‌المللی در بازسازی عراق شود. ما از ربايندگان ديپلمات‌های ايرانی می‌خواهيم که دست از اين اعمال ماجراجويانه برداشته و آن‌ها را فورا آزاد نمايند.


XS
SM
MD
LG