لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۹

در روزی چون امروز ۲۵ فروردين


۲۵ فروردين سال ۱۳۸۶ خورشيدی – ۱۴ آوريل ۲۰۰۷ ميلادی
۲۵ فروردين سال ۱۳۸۶ خورشيدی – ۱۴ آوريل ۲۰۰۷ ميلادی

۲۵ فروردين سال ۱۳۸۶ خورشيدی – ۱۴ آوريل ۲۰۰۷ ميلادی


در ۲۵ فروردين سال ۱۳۵۷ خورشيدی «اميراسدالله علم» وزير دربار پيشين در نظام سلطنتی در سن ۵۹ سالگی از بيماری سرطان درگذشت. وی از ياران نزديک محمد رضا شاه پهلوی بود و يادداشت هايی از روزهای کار خود به جای گذاشته است که بخش هايی از آن در سالهای گذشته به صورت کتاب انتشار يافته است.


در ۱۴ آوريل سال ۱۹۰۹ ميلادی «ويليام ناکس دارسی» شرکت نفت انگليس و ايران را در لندن به ثبت رساند. وی اولين چاه نفت در ايران را در مسجد سليمان کشف کرد که در عمق ۴۰۰ متری به نفت رسيد. وی در سال ۱۹۰۱ ميلادی برای دريافت امتياز نفت با دولت وقت ايران قراردادی به مدت ۶۰ سال امضا کرده بود که بعدها لغو شد.


در ۱۴ آوريل سال ۱۸۶۵ ميلادی «آبراهام لينکلن» رييس جمهوری وقت آمريکا در تئاتر فورد واشنگتن از پشت سرهدف گلوله قرار گرفت و چند ساعت بعد در بامداد ۱۵ آوريل درگذشت.


در ۱۴ آوريل سال ۱۹۱۱ ميلادی در ساعت ۴۰/۲۳ کشتی مسافربری «تايتانيک» در اقيانوس اطلس با يک کوه يخی برخورد کرد و سه ساعت بعد به زير آب فرو رفت. در جريان غرق شدن تايتانيک بيش از ۱۵۰۰ تن از ۲۲۰۰ مسافر کشتی جان باختند. هنگام به آب انداختن اين کشتی ادعا شده بود که تايتانيک هرگزغرق نمی شود.


در ۱۴ آوريل سال ۱۹۱۷ ميلادی «لودويک لازاروس زامنهوف» مبتکر زبان جهانی اسپرانتو درگذشت. وی که در لهستان بدنيا آمده بود به زبانهای آلمانی، انگليسی و لاتين تسلط داشت و برای ساختن زبان بين المللی اسپرانتو، ساده ترين دستور زبان را تدوين کرد اما ابتکار او مورد توجه زيادی واقع نشد.


در ۱۴ آوريل سال ۱۹۷۰ سفينه فضايی آپولو ۱۳ هنگام صعود به سوی کره ماه دچار يک صانحه شد اما کاپيتان «جيمز لاول» آمريکايی که هدايت سفينه را بر عهده داشت با کمک خدمه توانست سفينه را به زمين بنشاند.


XS
SM
MD
LG