لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۴

آمریکا، انتخابات سوریه را به رسمیت نشناخت


واشینگتن می گوید رفراندمی که بشار اسد، رییس جمهور 41 ساله سوریه، تنها گزینه آن برای احراز پست ریاست جمهوری بوده ناعادلانه است و آن را به رسمیت نمی شناسد.
واشینگتن می گوید رفراندمی که بشار اسد، رییس جمهور 41 ساله سوریه، تنها گزینه آن برای احراز پست ریاست جمهوری بوده ناعادلانه است و آن را به رسمیت نمی شناسد.

ايالات متحده آمريکا، انتخابات برگزار شده در سوريه را به رسميت نشناخت و اعلام کرد که وقتی تنها گزينه در نظر خواهی همگانی، بشار اسد بوده ديگر نمی توان حق انتخاب ديگری برای رای دهندگان قايل شد.


به گزارش خبرگزاری رويترز، دمشق اعلام کرد که بشار اسد، رييس جمهور ۴۱ ساله اين کشور، با کسب 97 و 62 صدم درصد رای موافق از سوی مردم سوریه، برای دومين بار رهبری این کشور را به دست گرفت، اما ايالات متحده آمريکا، با محکوم کردن اين رای گيری آن را به رسميت نشناخت.


در رفراندمی که روز يکشنبه، ۲۷ ماه می در اين کشور برگزار شد، بشار اسد، تنها فردی بود که نامش برای رای گيری در اختيار رای دهندگان بود، اين در حالی است که مخالفان فعلی دولت وی، با بايکوت کردن اين رفراندم، آشکارا از آن به عنوان نمايشی نمادين ياد کردند.


پیش از وی، در عراق نیز صدام حسین در آخرین سال حکومتش، انتخاباتی مشابه برگزار کرده بود و از عراقی ها خواسته بود که به وی رای آری یا نه بدهند.


سام عبد المجيد، وزير کشور سوريه بعد از اين رفراندم در کنفرانسی خبری، با اعلام نتايج اين رفراندم گفت: «اين اجماع، نشان از بلوغ سياسی، دموکراسی بی نظير و تحزب گرايی ما دارد.»


آقای عبدالمجيد با رد هر گونه تبانی احتمالی در اين رای گيری گفت که در هنگام شمارش آرا، چندين رای تکرار شده بود که آنها را هنگام شمارش منظور نکرده اند.


در واشينگتن، وزارت امورخارجه با رد کردن چنين رفراندمی گفته است که چنین انتخاباتی نمی تواند ملاک درستی برای ارزشيابی باشد چرا که مقامات سوری، گزينه ديگری را برای انتخاب درنظر نگرفته بودند.


«اظهار نظر در مورد اينکه چنين انتخاباتی آزادانه، در شرايط عادلانه و يا اينکه معتبر است، بسيار سخت است. من اطمينان دارم که آقای اسد، بسيار خوشحال است که توانسته کانديداهای ديگری که وجود نداشته را شکست بدهد و به حکومت پر از ايراد خود در سوريه ادامه دهد.»
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا

تام کيسی، سخنگوی، وزارت خارجه امريکا گفت که به سختی می توان باور کرد که چنين انتخاباتی آزادانه انجام شده باشد و افزود: «اظهار نظر در مورد اينکه چنين انتخاباتی آزادانه، در شرايط عادلانه و يا اينکه معتبر است، بسيار سخت است. من اطمينان دارم که آقای اسد، بسيار خوشحال است که توانسته کانديداهای ديگری که وجود نداشته را شکست بدهد و به حکومت پر از ايراد خود در سوريه ادامه دهد.»


سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا در پايان گفته های خود بر «واقعی نبودن اين انتخابات» تاکيد کرد.


اين اظهارات در حالی عنوان می شود که مجلس سوريه، که اکثريت آن با حزب حاکم بعث است، نتايج اين انتخابات را تاييد کرده است.


محمد البشری، سخنگوی مجلس سوريه با تاييد اين انتخابات گفته است که دوره هفت ساله رياست جمهوری آقای اسد از روز ۱۷ جولای آغاز می شود.


به گفته وی، تنها بشار اسد شايستگی کلمه «آری» را برای «رهبری سوريه به سوی پيروزی» دارد.


در مراسمی که به مناسبت پيروزی اسد ترتيب داده شده بود، رييس جمهوری سوريه از بالکن دفتر کارش با دانش آموزان و کارمندان دولتی که برای تبريک انتخاب دوباره او به محل آورده شوده بودند، گفت و گو کرد. در اين مراسم، طرفداران بشار اسد شعار می دادند: «سوريه، تنها خدا و بشار اسد را دارد.»


پیش از بشار اسد و در زمان حکومت پدرش حافظ اسد بر سوريه، شعار مردم در جشن های دولتی این بود: «حافظ اسد برای ابد رهبر سوريه است».


بشار اسد، رييس جمهوری سوريه در سال ۲۰۰۰، بعد از مرگ پدرش حافظ اسد برای رهبری اين کشور انتخاب شد. او با رهبری حزب بعث، که حزب حاکم در اين کشور است، کشور را به شيوه پدر اداره کرد اما به آرامی درهای جديدی را بر سياست های اقتصادی اين کشور گشود.


حزب بعث از سال ۱۹۶۳ در سوريه قدرت گرفت و از همان آغاز به کار، اين حزب، مخالفان خود را سرکوب کرد. در حال حاضر در سوريه تنها گروه های سياسی به رسميت شناخته می شوند که به اين حزب پيوند خورده باشند.


XS
SM
MD
LG