لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۶

متن کامل بیانیه سازمان گزارشگران بدون مرز درباره آخرین وضعیت برخورد با روزنامه نگاران در ایران


گزارشگران بدون مرز عميقا نگران وضعيت سلامت دو روزنامه نگار محکوم به اعدام شده عدنان حسن پور و عبدالواحد (هيوا) بوتيمار است. آنها امروز ٢ شهريور ماه چهل و يکمين روز اعتصاب غذای خود را پشت سر مي گذارند. بنا بر گفته ی آقای صالح نيکبخت که موکلان خود را در تاريخ ٢۹ مرداد ماه ملاقات کرده بود هر دو زنداني " شديدا ضعيف شده اند و مدت زيادی در اين وضعيت دوام نخواهند آورد."



گزارشگران بدون مرز در اين باره اعلام مي کند :" ما آيت اله شاهرودی رئيس دستگاه قضا یی جمهوری اسلامي را مسئول سلامت اين دو روزنامه نگار زنداني و عواقب ناشي از شرايط اسفبار بازداشت کنوني آنها مي دانيم. آنها در سلول های انفرادی نگاهداری مي شوند و از ابتدايي ترين حقوق خود محروم شده اند."



عدنان حسن پور روزنامه نگار هفته نامه ئاسو و و عبدالواحد (هيوا) بوتيمار همکار ئاسو و نشريه انجمن زيست محيطي سبزچيا در تاريخ ١٧ مرداد ماه با اعضای خانواده خود در زندان اطلاعات سنندج ملاقات کردند، و به خانواده های خود اعلام کرده اند در پي انتقال آنها به سنندج، در اعتراض به نگاهداری در سلول انفرادی زندان اداره ی اطلاعات سنندج و برای داشتن حق ملاقات با خانواده و وکلا و ديدار با يکي از مسئولان دستگاه قضايي، بيش از يک ماه است که در اعتصاب غذا بسر مي برند.



صالح نيکبخت طي مصاحبه ای با خبرگزاری فارس اعلام کرده است "آقاي امجدي دادستان سنندج در ملاقات با آقاي هوشمندي ديگر وكيل متهمان اعلام كرد كه اينجانب جز با نظر حضرت آيت الله شاهرودي هيچ اقدامي نخواهم كرد."



از سوی ديگر گزارشگران بدون مرز همچنان از وضعيت آکو کردنسب روزنامه نگار هفته نامه کرفتو که در روز ٣٠ تيرماه توسط ماموران وزارت اطلاعات در دفتر اين نشريه بازداشت و به زندان اطلاعات اين شهر انتقال يافته است، و سهيل آصفي که در روز ١٣ مردادماه بعد از احضار به دادسرای انقلاب اسلامی تهران بازداشت و به انفرادی های بند ٢٠۹ زندان اوين انتقال يافت، بي خبر است و ابراز نگراني مي کند. اين دو روزنامه نگار که ظاهرا در انتظار محاکمه هستند، از حق ملاقات با وکلا و خانواده خود محروم شده اند.



محمد صديق کبودوند به همسر خود اطلاع داده است که دو زنداني خطرناک را به سلول اش انتقال داده اند و وی برای جانش احساس خطر مي کند. مدير مسئول هفته نامه توقيف شده ی صدای مردم کردستان توسط ماموران وزارت اطلاعات در ١٠ تير ماه دستگير و به بند ٢٠۹ زندان اوين انتقال يافته است. اين روزنامه نگار از سوی مقامات امنيتي برای انحلال "سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان" و پذيرش " انتشار گزارش‌هایی نادرست" از سوی اين سازمان، شديدا تحت فشارهای روحی و جسمي قراردارد.


XS
SM
MD
LG