لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۲

سارکوزی: خطر جنگ با ايران همچنان وجود دارد


آقای سرکوزی می گوید: «همه با اين نکته موافقند که برنامه هسته ای ايران با ادعای استفاده از انرژی هسته ای قابل توضيح نيست.»
آقای سرکوزی می گوید: «همه با اين نکته موافقند که برنامه هسته ای ايران با ادعای استفاده از انرژی هسته ای قابل توضيح نيست.»

نيکلا سارکوزی، رييس جمهوری فرانسه، در مصاحبه ای با مجله فرانسوی «لانوول آبزوواتور» گفته است: اگر اسرائيل احساس کند که از جانب برنامه هسته ای ايران مورد تهديد واقع شده، خطر وقوع يک جنگ واقعی با ايران وجود دارد.


آقای سرکوزی افزوده است: «همه با اين نکته موافقند که برنامه هسته ای ايران با ادعای استفاده از انرژی هسته ای قابل توضيح نيست.»


رييس جمهوری فرانسه گفته است:«مسئله برای ما خطر حمله نظامی آمريکا (به ايران )نيست، اما اين است که اگر اسرائيل احساس کند امنيت آنها واقعا مورد تهديد واقع شده است، (آنگاه ) خطر جنگ همچنان وجود دارد.»


به گزارش خبرگزاری آلمان، آقای سارکوزی با اشاره به اين که بر سر مسئله هسته ای ايران، آمريکا و اسرائيل به وی«اعتماد» دارند، تصريح کرده است: اگر ايران به بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی اجازه بازرسی(از همه) تاسيسات خود را بدهد، آنگاه او آماده است تا به «تهران سفر کند و درباره همکاری برای (ايجاد) نيروگاه های اتمی» مذاکره کند.


  • اگر ايران به بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی اجازه بازرسی(از همه تاسيسات خود) را بدهد، آنگاه من آماده ام تا به «تهران سفر کنم و درباره همکاری برای (ايجاد) نيروگاه های اتمی مذاکره کنیم
نیکلا سارکوزی

«ايران در صدد دستيابی به سلاح هسته ای است»


در حالی که رييس جمهوری فرانسه از خطر وقوع جنگ اسرائيل با ايران سخن به ميان آورده است، اهود اولمرت، نخست وزير این کشور، در نخستين واکنش به گزارش اخير سازمان ملی برآوردهای اطلاعاتی آمريکا، گفته است که ايران همچنان برنامه ساخت سلاح هسته ای خود را ادامه می دهد و تهديدی برای جهان است.


آقای اولمرت، روز سه شنبه در سخنرانی خود در يک کنفرانس امنيتی گفت که ايران برنامه توليد سلاح هسته ای خود را همچنان ادامه می دهد.


اين اولين واکنش آقای اولمرت به انتشار گزارش اخير سازمان ملی برآوردهای اطلاعاتی آمريکا محسوب می شود. گزارش مذکور، که هفته گذشته منتشر شد، اعلام کرده بود که جمهوری اسلامی ايران برنامه ساخت سلاح های هسته ای خود را در سال ۲۰۰۳ متوقف کرده است.


نخست وزير اسرائيل در سخنان روز سه شنبه گفت که گزارش ايالات متحده بحث های اغراق آميزی را دامن زده است. اما به گفته او «هيچ چيز عوض نشده و ايران خطرناک بود و همچنان هم خطرناک است.»


آقای اولمرت، که در کنفرانسی در مؤسسه مطالعات امنيت ملی اسرائيل سخن می گفت، افزود: «برای منصرف کردن ايران از مسير برنامه اتمی اش، حتی به فشارهای بين المللی بيشتری نياز است.»


اسرائيل پيش از اين اعلام کرده بود که جمهوری اسلامی می تواند تا سال ۲۰۱۰ به بمب اتم دست يابد و موجوديت اسراييل را با تهديد مواجه کند.


کارشناسان بين المللی احتمال می دهند که اسرائيل تنها کشور خاورميانه باشد که دارای زرادخانه اتمی است و از اين رو نگران برهم خوردن توازن قوا در منطقه است.


جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده است که در پی دستيابی به سلاح هسته ای نيست و غنی سازی اورانيوم را تنها برای توليد برق انجام می دهد.


اما اهود اولمرت می گويد: «کشوری با منابع سرشار نفت و گاز نيازی ندارد تا برای مقاصد غيرنظامی و دستيابی به انرژی های جايگزين به غنی سازی اورانيوم روی بياورد».


به گفته نخست وزير اسراييل، قصد جمهوری اسلامی آن بوده است که با توسعه سلاح های بالستيک پيشرفته و همچنين با غنی سازی اورانيوم، به دو جزء ضروری ساخت سلاح هسته ای دست يابد.


روز دوشنبه ايهود باراک، وزير دفاع اسراييل، نيز در ديدار با رييس ستاد مشترک ارتش آمريکا نسبت به تداوم خطر برنامه اتمی ايران هشدار داده بود.


XS
SM
MD
LG