لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۵

ایران و روسیه به دنبال تشکیل «اوپک گازی»


ایران دومین منابع گاز جهان را در اختیار دارد.
ایران دومین منابع گاز جهان را در اختیار دارد.

به نوشته يک روزنامه روسی، گروهی از کشورهای صادرکننده گاز در جهان، به رهبری ايران و روسيه بر روی طرحی کار می کنند که اگر به نتيجه برسد، سازمانی شبيه به اوپک برای صادر کنندگان گاز شکل خواهد گرفت.


روزنامه کومرسانت، چاپ مسکو در شماره روز پنج شنبه به نقل از منابعی که نامشان فاش نشده نوشته است: منشور آنچه که «اوپک گازی» توصيف شده در ماه ژوئن – خرداد ماه سال آينده – در نشست سالانه کشورهای صادر کننده گاز در مسکو به بحث گذاشته خواهد شد.


کومرسانت درباره موانع بر سر راه شکل گيری چنين سازمانی نوشته است: «مهم ترين مسئله که در نشست کشورهای صادرکننده گاز بحث انگيز است، تبديل يک باشگاه غير رسمی غیر متمرکز به يک سازمان بين المللی جدی از صادرکنندگان گاز است.»


سازمان «اوپک - OPEC» که الگوی پيشنهاد تازه برای صادرکنندگان گاز است، بعد از سال ها تبادل نظر به ابتکار کشورهای ايران، عربستان سعودی، کويت، عراق و ونزوئلا در سال ۱۹۶۰ ميلادی تشکيل شده است و هم اکنون به عنوان بزرگترين کارتل نفتی جهان، کنترل توليد ۴۰ درصد از نفت جهان را در دست دارد.


ايده تشکيل سازمانی مشابه برای صادرکنندگان گاز برای نخستين بار از سوی ايران مطرح شده و بر اساس گزارش اخير کومرسانت، پيش نويس اساسنامه چنين سازمانی نيز توسرط ایران تهيه شده است.

ايده تشکيل سازمانی مشابه برای صادرکنندگان گاز برای نخستين بار از سوی ايران مطرح شده و بر اساس گزارش اخير کومرسانت، پيش نويس اساسنامه چنين سازمانی نيز توسط ایران تهيه شده است.


يکی از دلايل اصلی آغاز گفت و گوها برای تشکيل اين سازمان، «ساماندهی قيمت جهانی گاز» اعلام شده است.


عدم وجود معيارهايی يکسان در بازار خريد و فروش گاز در جهان در سال های اخير موجب شده تا برخی صادرکنندگان، در مقاطعی حساس چون فصل زمستان، قراردادهای فروش گاز خود را يک جانبه و به شکل مقطعی زير پا بگذارند.


نابسامانی های بازار گاز در جهان موجب شده تا در چند سال اخير، اقتصاددانان و سياستمداران آن دسته از کشورهای اروپايی که وابستگی عميقی به منابع گاز روسيه دارند، از آينده اين بازار ابراز نگرانی کنند.


در عين حال به نوشته روزنامه کومرسانت، تحليل گران می گويند که اتحاديه اروپا و متحد کليدی اين اتحاديه يعنی ايالات متحده آمريکا از مخالفان اصلی قدرت گرفتن «اوپک گازی» هستند.


اين روزنامه افزوده است که مخالفت ها بر سر راه شکل گيری «اوپک گازی» موجب خواهد شد که حتی در صورت تشکيل شدن اين سازمان، «نفوذی گسترده در بازار انرژی» نداشته باشد.


روسيه بزرگترين منابع گاز جهان را در اختيار دارد و ايران نيز در ميان کشورهای جهان، صاحب دومين منابع گاز بر روی کره زمين است.


XS
SM
MD
LG