لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۶

افزايش شمار تلفات و اختلاف بر سر علت انفجار در شیراز


حال برخی از مجروحین انفجار مسجدی در شیراز وخیم گزارش شده است.(عکس: مهر)
حال برخی از مجروحین انفجار مسجدی در شیراز وخیم گزارش شده است.(عکس: مهر)

بر اساس تازه ترين گزارش ها، تعداد کشته شدگان انفجار در شيراز به ۱۲ نفر و شمار مجروحان تا ۲۰۲ نفر افزايش يافته و خبرهای ضد و نقيضی نیز در باره علت انفجار منتشر شده است.


به گزارش خبرگزاری ها، ابراهيم عزيزی، فرماندار شيراز، عصر روز يکشنبه در يک نشست خبری اعلام کرد که شمار تلفات انفجار شيراز به ۱۲ کشته و ۲۰۲ مجروح افزايش يافته است.


همچنين به گفته او، «۲۰ نفر از مجروحين که دچار آسيب های شديد شده اند، در بخش مراقبت های ويژه بيمارستان ها و بقيه مجروحين در بخش عمومی بستری شده اند.»


منابع خبری در ايران گزارش داده اند که ساعت ۲۱ و ۱۵ دقيقه شنبه شب، در حسينيه ای به نام سيد الشهدا واقع در مرکز شهر شيراز انفجار مهیبی رخ داد.


شاهدان عينی گفته اند که انفجار پس از پايان سخنرانی حجت الاسلام سيد محمد انجوی نژاد، رييس کانون فرهنگی، مذهبی رهپويان وصال شيراز و دبير نماز جمعه استان فارس در قسمت مردانه و در انتهای سالن حسينيه اتفاق افتاده است.


اين کانون، شنبه ها به طور منظم در این حسینیه برنامه های مذهبی برگزار می کرده و موضوع سخنرانی پيش از وقوع انفجار، «وهابيت و بهايی گری» بوده است.


گزارش ها حاکی است که صدای انفجار تا کيلومتر ها دورتر شنيده شده و شيشه های خانه های اطراف محل انفجار شکسته شده است.


تاکنون هيچ يک از منابع رسمی تعداد افرادی که در زمان وقوع حادثه در حسينيه حضور داشته اند را اعلام نکرده است. يک شاهد عينی به خبرگزاری فارس گفته است که در زمان وقوع حادثه حدود ۸۰۰ نفر در سالن حسينيه حضور داشته اند.


ادامه گمانه زنی ها در باره علت انفجار


در تازه ترين اظهار نظری که در باره علت وقوع انفجار مطرح شده، فرماندار شيراز گفته است: «هنوز بررسي های کارشناسانه در خصوص علت حادثه به اتمام نرسيده و برای تعيين علت اصلی بايد به کارشناسان مهلت داد.»


آقای عزیزی همچنین گفته است که «در مورد علت اين حادثه نبايد پيشگويی کرد»


با اين حال از بامداد روز يکشنبه، مقامات رسمی جمهوری اسلامی، در گفت و گو با رسانه های ايران اظهار نظر های ضد و نقيضی در باره علت وقوع انفجار مطرح کرده اند.


در خبرهای رسمی به وجود يک «نمايشگاه دائمی دفاع مقدس» در انتهای سالن حسينيه اشاره شده است.


از سوی ديگر، گزارش شاهدان و آثار به جای مانده از انفجار هم نشان می دهد که انفجار در حدود همان محل رخ داده است.


در ايران، نيروی مقاومت بسيج و بنياد موسوم به «حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس» در مراکز تحت نظر خود، برای پاسداشت ياد کشته شدگان جنگ ايران و عراق سنگرهای کوچکی بنا می کنند و در آن ها پوکه های فشنگ، خمپاره و گلوله های توپ و عکس هايی از شهيدان جنگ قرار می دهند.


  • «لحظاتی قبل از انفجار، اعضای کانون فرد ناشناسی را ديده اند که بسته ای را به محل آورده و خيلی سريع آنجا را ترک کرده است به طوری که يکی از اعضا به وی مشکوک شده و او را تعقيب کرده است.»
انجوی نژاد، سخنران حسینیه سید الشهدا شیراز

وجود اين سنگر در حسينيه، گمانه زنی ها در باره علت وقوع انفجار را تحت تاثير قرار داده است.


صبح روز يکشنبه، ۲۵ فروردين ماه، برخی مقامات امنيتی با اشاره احتمال وجود مواد منفجره عمل نکرده در اين سنگر، احتمال بمبگذاری را رد کرده اند.


علی معيدی، فرمانده نيروی انتظامی استان فارس، در گفت و گو با خبرگزاری فارس احتمال «هرگونه خرابکاری واقدام ضد امنيتی دراين حادثه» را منتفی اعلام کرد و گفت: «احتمالا علت اين حادثه به دليل سهل انگاری بوده است زيرا چندی پيش در همين محل يک نمايشگاه در وصف دفاع مقدس برپا شده بود و احتمال می رود مهمات باقی مانده در محل عامل اين انفجار بوده باشد‏.‏»


عباس محتاج، معاون امنيتی - انتظامی وزارت کشور هم به خبرگزاری مهر گفته است: «انفجار شب گذشته شيراز بر اثر يک حادثه بوده و ناشی از بمبگذاری نبوده است.»


آقای محتاج و معيدی، با آنکه «احتمال بمب گذاری را با صراحت رد کرده اند» اما هر دو در سخنانشان به ادامه تحقيقات شاره کرده اند.


ناصر سراج، معاون امنيتی سياسی دادستان کل کشور هم در گفت و گو با خبرگزاری ايسنا، ضمن آنکه از ورود داستانی کل کشور به پرونده انفجار شيراز خبر داده گفته است: «احتمال دارد انفجار يکی از خمپاره های نگهداری شده در اين سوله موجب بروز اين حادثه شده باشد اما هنوز نمی توان به صورت قطعی در اين ارتباط اظهار نظر نمود.»


او گفته است: «البته اين در حد احتمال است و اظهار نظر نهايی منوط به انجام بررسي های بيشتر از سوی مراجع ذيربط است.»


پس از آنکه برخی رسانه ها، با استناد به اظهارات معاون امنيتی - انتظامی وزارت کشور و فرمانده نيروی انتظامی فارس، خبرهايی با عنوان «رد شدن احتمال بمبگذاری» منتشر کردند، حجت الاسلام جابر بانشی، دادستان شيراز، اعلام کرده است که نسبت دادن علت انفجار به وجود مهمات در حسينيه «در حد گمانه زنی بوده و جنبه کارشناسی دقيق ندارد.»


پس از آن، محمد نبی رودکی، نماينده شيراز در مجلس شورای اسلامی در باره آخرين خبرها از علت وقوع حادثه گفت: «نمايشگاه واقع در انتهای حسينيه، حدود پنج سال قدمت داشته است.»


نماينده شيراز و عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی همچنین از تشکیل کميته ‌ای برای بررسی حادثه انفجار در شيراز خبر داده اما توضیحی در باره آن نداده است.


سخنران حسينيه شيراز: انفجار قطعا بر اثر بمب‏گذاری بوده است


در همين حال، حجت الاسلام انجوی نژاد، سخنران جلسه شنبه شب که خود او در جريان انفجار آسيب نديده است در يک گفت و گوی اختصاصی با سايت اينترنتی «الف» با صراحت گفته است: «انفجار کانون رهپويان وصال بدون شک بمبگذاری بوده است.»


سايت الف، متعلق به احمد توکلی، نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی و رييس مرکز پژوهش های مجلس است.


آقای انجوی نژاد، به سايت الف گفته است: «بمب زير جايگاه معراج الشهدا منفجر شده است و جايگاه را از جای کنده، به سقف پرتاب کرده و بخشی از سقف در نتيجه اين انفجار فروريخته است. علاوه بر اين ديوار حائل قسمت خواهران و برادران در نتيجه اين انفجار فرو ريخته است.»


دبير نماز جمعه استان فارس افزوده است: «عده ای سعی می کنند ماجرا را حادثه جلوه بدهند تا به طور غير واقعی شهر را امن جلوه بدهند در حالي که اين وظيفه آنهاست که امنيت ايجاد کنند. اين که گفته می شود حادثه بوده، هرگز اين طور نيست و آنچه که روی ميز معراج الشهدا بوده علاوه بر آثار و نامه های شهدا چند پوکه خالی منور بوده است و عکس های معراج الشهدا قبل از انفجار اين را تاييد می کند.»


او همچنين گفته است: «لحظاتی قبل از انفجار، اعضای کانون فرد ناشناسی را ديده اند که بسته ای را به محل آورده و خيلی سريع آنجا را ترک کرده است به طوری که يکی از اعضا به وی مشکوک شده و او را تعقيب کرده است.»


هيچ يک از منابع رسمی ايران سخنان آقای انجوی نژاد را تاييد نکرده اند و مقامات رسمی هنوز واکنشی به ادعاهای او نشان نداده اند.


XS
SM
MD
LG