لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۰

المپيک پکن؛ ایران و حضور چهاردهم


یکی از نشانه های طراحی شده برای بازی های المپیک پکن.(عکس: AFP)
یکی از نشانه های طراحی شده برای بازی های المپیک پکن.(عکس: AFP)

کاروان ورزشی ايران برای چهاردهمين بار رهسپار بازی های المپيک می شود تا با ۵۳ ورزشکار در ۱۲ رشته، بر سر مدالهای پکن پيکار کند.


حضور ايران از المپيک ۱۹۴۸ لندن شروع شد و در المپيک های ۱۹۸۰ مسکو و ۱۹۸۴ لس آنجلس با تحريم بازی ها از سوی دولت جمهوری اسلامی، غايب بود.


در طول تاريخ المپيک مدرن، بازی هايی که هر چهار سال يک بار انجام می شود، از ۱۸۹۶ آتن تا ۱۹۶۰ رم، شهرهای سه قاره اروپا، آمريکا و اقيانوسيه ميزبان آن بوده اند. پس از توکيو (۱۹۶۴) و سئول (۱۹۸۸) پکن سومين شهر آسيايی ميزبان اين جشنواره ورزشی است. تا کنون هيچ شهر آفريقايی ميزبان بازی های المپيک نشده است و دور آينده (۲۰۱۲) نيز لندن ميزبان آن خواهد بود.


ايران تا کنون توسط زنده ياد غلامرضا تختی، امامعلی حبيبی، محمد نصيری، عبدالله موحد، رسول خادم، حسين رضازاده، حسين توکلی، عليرضا دبير و هادی ساعی به مدال باارزش طلا دست يافته است.


اميد ايران به کسب مدال طلای المپيک ۲۰۰۸ در رشته هایی چون کشتی، وزنه برداری و تکواندو است. حضور با ارزش تيم ملی بسکتبال، احسان حدادی در پرتاب ديسک و تک چهره های خودروی حاضر در پکن می تواند اين حضور را به موفقيت نزديک کند. اما کشتی در آخرين رقابت های جهانی کشتی آزاد ناموفق بود و صاحب مقام هفتم شد.


ايران در کشتی آزاد و فرنگی، تکواندو، وزنه برداری، جودو، تير و کمان، دو و ميدانی، قايقرانی ( رويينگ )، مشتزنی، تنيس روی ميز، دوجرخه سواری و بسکتبال در اين رقابت ها نماينده دارد .


نمايندگان ورزش ايران در المپيک


کشتی آزاد: عباس دباغی در ۵۵ کيلوگرم، مراد محمدی در ۶۰ کيلوگرم، مهدی تقوی در ۶۶ کيلوگرم، ميثم مصطفی جوکار در ۷۴ کيلوگرم، رضا يزدانی در ۸۴ کيلوگرم، سعيد ابراهيمی در ۹۶ کيلوگرم و فردين معصومی در ۱۲۰ کيلوگرم.


کشتی فرنگی: حميد سوريان در ۵۵ کيلوگرم، علی محمدی در ۶۶ کيلوگرم، سامان طهماسبی در ۸۴ کيلوگرم، قاسم رضايی ۹۶ کيلوگرم و مسعود هاشمزاده در ۱۲۰ کيلوگرم.


تکواندو: رضا نادريان (وزن اول) و هادی ساعی (وزن سوم) در بخش مردان و سارا خوش جمال فکری (وزن اول) در بخش بانوان.



نجمه آبتین در رشته تیر و کمان در بازی های المپیک پکن حضور خواهد داشت.

جودو: مسعود حاجی آخوندزاده در منهای ۶۰ کيلوگرم، آرش ميراسماعيلی در منهای ۶۶ کيلوگرم، علی معلومات در منهای ۷۳ کيلوگرم، حامد ملکمحمدی در منهای ۸۱ کيلوگرم، حسين قمی در منهای ۹۰ کيلوگرم و محمدرضا رودکی در به علاوه ۱۰۰ کيلوگرم.


وزنه برداری: حسين رضازاده در به علاوه ۱۰۵ کيلوگرم، اصغر ابراهيمی در ۹۴ کيلوگرم و محسن بيرانوند در منهای ۱۰۵ کيلوگرم.


تير و کمان: حجت الله واعظی در بخش مردان و نجمه آبتين در بخش بانوان.


دو و ميدانی: احسان حدادی (پرتاب ديسک)، عباس صميمی (پرتاب ديسک)، سجاد مرادی (دوهای ۸۰۰ و ۱۵۰۰ متر)، احسان مهاجرشجاعی (۸۰۰ متر)، امين نيکفر(پرتاب وزنه) و هادی سپهرزاد (دهگانه)


سپهرزاد در روز يکشنبه ۳۱ تير توانست با مجموع ۷۷۰۹ امتياز به امتياز لازم برای کسب سهميه المپيک دست يابد. حد نصاب لازم برای حضور در المپيک ۷۷۰۰ امتياز تعيين شده بود. عيدی عليجانی، ناظر کنفدراسيون دو و ميدانی آسيا و جهان ورود او به جمع ورزشکاران المپيک را بی مانع اعلام کرد.


قايقرانی رويينگ: هما حسينی در بخش زنان و محسن شادی در بخش مردان. هما حسينی در روز گشايش بازي های المپيک، پرچمدار گروه ايران خواهد بود.


دوچرخه سواری: قادر ميزبانی، حسين عسگری و مهدی سهرابی.


تنيس روی ميز: افشين نوروزی.


مشت زنی: مرتضی سپه وند در وزن ۶۹ کيلوگرم، مهدی قربانی در وزن ۸۱ کيلوگرم و علی مظاهری در ۹۱ کيلوگرم.


بسکتبال: جواد داوری، محمدرضا اکبری، هومن رضايی، حامد سهراب نژاد، امير امينی، آرن داودی، مهدی کامرانی، سعيد داورپناه، جابر روزبهانی، حامد حدادی، اصغر کاردوست، ايمان زندی، حامد آفاق، اوشين ساهاکيان و صمد نيکخواه بهرامی . برای حضور ۱۲ بازيکن در المپيک سه بازيکن از ميان بازيکنان ياد شده حذف خواهند شد.


نخستين گروه اعزامی تيم ملی بسکتبال خواهد بود که پس از بازگشت از آمريکا و حضور در آخرين مسابقه های تدارکاتی عازم چين می شود. آخرين گروه ملی پشوان تکواندو و کشتی آزاد خواهند بود که ۲۳ مرداد به پکن می روند.


مسابقه های المپيک از روز ۱۸ مرداد آغاز می شود و پس از ۱۵ روز به پايان می رسد.


بسکتبال به عنوان تنها تيم گروهی کاروان ايران، از هم اکنون حريفان خود را در گروه شش تيمی اول می شناسد. اين تيم با آرژانتين، روسيه، استراليا، ليتوانی و کروآسی همگروه است و نخستين بازی اش روز ۲۰ مرداد با تيم ملی روسيه خواهد بود. در گروه دوم تيمهای آمريکا، يونان، المان، اسپانيا، آنگولا و چين قرار دارند.


پس از بازی با روسيه، تيم ملی بسکتبال ايران در روز ۲۲ مرداد با ليتوانی، روز ۲۴ مرداد با استرليا، روز ۲۶ مرداد با آرژانتين و روز ۲۸ مرداد با کروآسی بازی خواهد داشت.


از هر گروه دو تيم برتر به مرحله نيمه پايانی راه خواهند يافت.


XS
SM
MD
LG