لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۹

باراک اوباما: ایران اتمی بازی را تغییر خواهد داد


سناتور اوباما می گوید: به هر اقدامی که در توانش باشد، برای مقابله با طرح های هسته ای ایران دست خواهد زد.(عکس: EPA)
سناتور اوباما می گوید: به هر اقدامی که در توانش باشد، برای مقابله با طرح های هسته ای ایران دست خواهد زد.(عکس: EPA)

سناتور باراک اوباما، نامزد دمکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری می گوید «یک ایران اتمی تحمل نخواهد شد و دستیابی ایران به توانایی نظامی اتمی بازی را تغییر خواهد داد.»


سناتور اوباما با تکرار این تعهد که «به هر اقدامی که در توانش باشد، برای مقابله با طرح های هسته ای ایران دست خواهد زد»، بامداد پنجشنبه اسرائیل را به سوی برلین ترک کرد.


وی به رییس جمهوری و نخست وزیر اسرائیل که چهارشنبه با آنها دیدارهای جداگانه به عمل آورد، گفت: «آمریکا همواره در کناراسرائیل می ایستد و او نیز واقف است که طرح های هسته ای ایران خطری برای اسرائیل است و هیچگاه تلاش برای تامین امنیت اسرائیل و مقابله با خطراتی که اسرائیل را تهدید می کند، رها نخواهد کرد.»


نخست وزیر اسرائیل در میهمانی شامی که به افتخار سناتور اوباما در خانه خود برگزار کرد، به او گفت: «اگرایران به حال خود رها شود، تا دو سال آینده به بمب اتمی می رسد.»


در مصاحبه ای که روز پنجشنبه در روزنامه اسرائیلی «جروزالم پست» منتشر شد، سناتور اوباما گفت: «در صورت رسیدن به مقام ریاست جمهوری، هر تلاش لازم برای جلوگیری از طرح های هسته ای ایران را دنبال خواهد کرد.»


وی همچنین در روزنامه با روزنامه «ها آرتص» گفت: «مهمترین چالش مشترک در برابر اسرائیل و آمریکا، برنامه های اتمی ایران است.»


نامزد دمکرات ها در عین حال از شیوه جدید دولت جرج بوش در اعزام دیپلمات ارشد به مذاکرات با مقام های ایران ابراز خشنودی کرد.


بنیامین نتانیاهو، رهبر اوپوزیسیون اسرائیل در شمار مقامات اسرائیلی بود که چهارشنبه با سناتور اوباما دیدار کرد و به او گفت: «خطرات ایران، تنها با مذاکره و دلخوش داشتن به اینکه سران تهران روزی خردگرائی را در پیش گیرند، برطرف نمی شود بلکه باید قاطعیت نشان داد و از دادن این امکان به سران تهران که برای پیشبرد برنامه های هسته ای خود وقت بیشتری بخرند، باید جلوگیری کرد.»


  • «در صورت رسیدن به مقام ریاست جمهوری، هر تلاش لازم برای جلوگیری از طرح های هسته ای ایران را دنبال خواهد کرد.»
باراک اوباما

وزیران امور خارجه و دفاع اسرائیل نیز در دیدارهای جداگانه خود با باراک اوباما درباره «خطرات رژیم ایران» سخن گفتند.


نامزد حزب دمکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در آستانه ورود به اسرائیل، حمله پائیز گذشته اسرائیل به تاسیسات هسته ای سوریه را مورد تایید قرار داد و گفت: «اطلاعات و اسنادی بدست آمده بود که ثابت می کرد سوریه درصدد احداث کوره اتمی مانند رآکتور کره شمالی بود.»


سناتور اوباما به هنگام دیدار از موزه «ید و شم» (موزه آثار هولوکاست) در اورشلیم نیز گفت: «هرگز نباید اجازه داد که چنین فجایعی علیه یهودیان تکرارشود.»


همزمان با سفر آقای اوباما به اسرائیل، سناتور جان مک کین نیز در رشته مصاحبه هایی با رسانه های اسرائیل، گفت: «اجازه تکرار هولوکاست دوم علیه یهودیان را نخواهد داد و با برنامه های هسته ای رژیم ایران برخوردی قاطع خواهد شد.»


مقام های اسرائیلی استقبالی بی سابقه از سناتور اوباما به عمل آوردند که به گفته ناظران، نشان می دهد که آنها نیز اطمینان یافته اند که وی رییس جمهوری بعدی آمریکا خواهد بود.


رییس جمهوری اسرائیل به باراک اوباما گفت: «وقتی وارد کاخ سفید شدید، یک رییس جمهوری بزرگ باشید.»


«گزینه نظامی در برابر ایران گشوده است»


دراین میان، ارتشبد گابی اشکنازی، رییس ستاد کل ارتش اسرائیل در پایان دیدار با دیک چینی، معاون رییس جمهوری ایالات متحده گفت: «همه گزینه ها در برابر طرح های هسته ای جمهوری اسلامی ایران گشوده است.»


ارتشبد اشکنازی چهارشنبه در واشنگتن با دیک چینی و شمار دیگری از مقام های بلندپایه ایالات متحده دیدارهای جداگانه به عمل آورد و قرار است روز پنجشنبه نیز در نشست هایی با دریاسالار مایکل مولن، رییس ستاد نیروهای مسلح آمریکا شرکت کند.


ارتشبد اشکنازی که برای دیدار یک هفته ای از روز یکشنبه گذشته در واشنگتن به سر می برد، گفت: « راهکارهای دیپلماتیک در برابر تهدیدات ناشی از ایران همچنان در اولویت است اما همگان درک می کنند که باید برای همه گزینه ها آماده بود.»


وی افزود: «باید راه تجاوزگری ایران در منطقه خاورمیانه را سد کرد و اگر چاره دیگری باقی نماند، کاربرد قوای نظامی ضروری خواهد بود.»


رییس ستاد کل ارتش اسرائیل در پایان دیدار با دیک چینی در یک ضیافت شام که به افتخار او از سوی سفارت اسرائیل در آمریکا برگزار شده بود و میهمانان بلندپایه آمریکایی در آن شرکت داشتند، به خبرنگاران گفت: «از مذاکرات با همه مقام های آمریکایی عمیقا خرسند است و در انتظار نشست های مهم پنجشنبه در پنتاگون با دریاسالار مولن است».


ارتشبد اشکنازی افزود: «این سفر، هدف های لازم را برآورده کرده است.»وی در این زمینه توضیح بیشتری نداد.


ایم مقام نظامی اسرائیل با اعضای کمیسیون نیروهای مسلح در کنگره آمریکا نیز دیدار کرده است. این کمیسیون مسئول تصویب معاملات جدید فروش تسلیحات آمریکا به کشورهای خارجی است.


به نوشته روزنامه «معاریو»، ارتشبد اشکنازی درخواست خرید جنگنده های اف- 35 از آمریکا را مطرح کرده است. درخواست برای رشته خریدهای تسلیحاتی دیگر نیز، مانند سیستم جی. اس. اف که سیستم تدافعی ضد موشکی است، از سوی وی با مقام های آمریکایی در میان نهاده شده است.


XS
SM
MD
LG