لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۵

رادوان کاراجيچ به دادگاه بين المللی لاهه تسليم شد


رادوان کاراجيچ، متهم جنايات جنگی در طول جنگ بوسنی. (عکس: EPA)
رادوان کاراجيچ، متهم جنايات جنگی در طول جنگ بوسنی. (عکس: EPA)

اداره پيگيری جنايات جنگی صربستان اعلام کرد رادوان کاراجيچ، متهم جنايات جنگی در طول جنگ بوسنی، بامداد چهارشنبه، نهم مرداد ماه به دادگاه بين المللی لاهه تسليم شده است.

هواپيمای حامل رادوان کاراجيچ، رهبر سابق صرب های بوسنی، در فرود گاه رتردام هلند، که ماموران پليس هلند، پيش از فرود هواپيما در آن مستقر شده بودند، به زمين نشست و او با اتومبيل به شهر لاهه، مقر دادگاه بين المللی، منتقل شد.

قرار است رادوان کاراجيچ، تا شروع محاکمه که انتظار می رود چند ماه ديگر آغاز شود، در بازداشتگاه ويژه ای واقع در نزديکی مقر دادگاه بين المللی لاهه زندانی باشد.

بين سال های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ و در جريان جنگ داخلی بوسنی ده ها هزار نفر کشته شدند. در آن سال ها، رادوان کاراجيچ رهبری صرب ها را بر عهده داشت.

آقای کاراجيچ به نسل کشی، آزار قومی و مشارکت در جنايات جنگی متهم شده است.


وی همچنين با اتهاماتی نظير محاصره طولانی مدت و گلوله باران شهر سارايوو، پایتخت بوسنی، و قتل عام هشت هزار مسلمان در شهر سربرنيتسا، در سال ۱۹۹۵، رو برو است.

رهبر صرب های بوسنی، در پايان جنگ بوسنی و پس از توافقنامه «صلح ديتون»، در سال ۱۹۹۶ ناپديد شده بود و ۱۳ سال تحت تعقيب سازمان های اطلاعاتی بين المللی قرار داشت.

سرانجام رادوان کاراجيچ که ۶۳ سال دارد، دوشنبه ۳۱ تير ماه در بلگراد، پايتخت صربستان دستگير شد.

درگيری صرب های افراطی در بلگراد

همزمان با انتقال رادوان کاراجيچ، صرب های افراطی در بلگراد به هواداری از او تجمع کردند و با پليس درگير شدند.

پليس صربستان در مقابله با هزاران تظاهر کننده صرب افراطی در مرکز بلگراد مجبور به استفاده از گاز اشک آور و شليک گلوله های پلاستيکی شد.

مرکز فوريت های پزشکی بلگراد گزارش کرده است که در اين تظاهرات ۲۵ مأمور پليس و ۲۱ نفر از تظاهر کنندگان زخمی شدند.

پليس می گويد در اين تظاهرات بيش از ۱۵ هزار نفر شرکت کردند و تعداد انبوهی از افراد پليس ضد شورش به حالت آماده باش در آمدند.

حزب راديکال صرب، سازمان دهنده گردهمايی روز سه شنبه در بلگراد ، خواستار جلوگيری از تسليم رادوان کاراجيچ به دادگاه بين المللی لاهه بود.


XS
SM
MD
LG