لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۲

افزايش صادرات اتحاديه اروپا به ايران


در پنج ماه گذشته، صادرات آلمان، ايتاليا و فرانسه بيشترين حجم مبادله کالا را با ايران داشته اند.
در پنج ماه گذشته، صادرات آلمان، ايتاليا و فرانسه بيشترين حجم مبادله کالا را با ايران داشته اند.

حجم صادرات اتحاديه اروپا به ايران، با وجود سه سال تشدید تنش در روابط سياسی دو طرف بر سر پرونده هسته ای اين کشور، در پنج ماه گذشته حدود ۱۸ درصد افزایش یافته است.


بر اساس آمار منتشر شده توسط دفتر آمار اتحاديه اروپا، صادرات ۲۷ کشور عضو اتحاديه اروپا به ايران در پنج ماه نخست سال جاری ميلادی به ۴ميليارد و ۴۷۰ میلیون يورو معادل ۶ ميليارد و ۹۳۰ میلیون دلار، رسيده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۱۷.۸ درصد افزايش یافته است.


اين در حالی است که در سه سال گذشته و به خصوص طی پنج ماه گذشته، با تصويب قطعنامه سوم شورای امنيت سازمان ملل عليه پرونده هسته ای ايران در اسفند ماه گذشته و کشمکش های دو طرف بر سر پرونده هسته ای ايران، روابط اين کشور با اتحاديه اروپا دچار تنش شديدی شده است.

بر اساس آمار منتشر شده توسط اتحاديه اروپا، در پنج ماه گذشته، صادرات آلمان، ايتاليا و فرانسه بيشترين حجم مبادله کالا را با ايران داشته اند. در مقابل حجم صادرات کالا از بريتانيا، بلژيک و هلند به ايران کاهش داشته است.


کالاهای صادر شده به ايران بيشتر خودرو، ماشين آلان و دستگاه های صنعتی بوده است.


اين جهش صادرات به ايران، پس از کاهش مدام حجم صادرات به ايران از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷ بوده است که ارزش صادرات را از ۱۳ ميليارد يورو به ۱۰ ميليارد يورو رسانده بود.


نزول ارزش صادرات به ايران همزمان با اوج گيری تنش بر سر پرونده هسته ای ايران در سه سال گذشته است که در اين مدت، که همزمان با دوران رياست جمهوری محمود احمدی نژاد هم هست، موجب تصويب سه قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل عليه ايران شده است.


  • بر اساس آمار منتشر شده توسط دفتر آمار تحاديه اروپا، صادرات ۲۷ کشور عضو اتحاديه اروپا به ايران در پنج ماه نخست سال جاری ميلادی به ۴ميليارد و ۴۷۰ میلیون يورو ( ۶ ميليارد و ۹۳۰ میلیون دلار) رسيده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۱۸.۸ درصد افزايش یافته است.

در همين رابطه يک مقام رسمی اتحاديه اروپا بدون ذکر نام خود به خبرگزاری رويترز گفته است که اين افزايش حجم صادرات به دليل افزايش قيمت نفت و توانايی ايران برای خريد نقدی کالاها به وجود آمده است.


افزایش صادرات آمریکا به ایران


در حالی که آمار از افزايش صادرات اتحاديه اروپا به ايران حکایت می کند، بر اساس آمار منتشر شده از سوی دولت آمریکا، صادرات این کشور هم به ايران طی ماه های گذشته افزايش يافته است.


بر اساس آمار های رسمی دولت آمريکا طی پنج ماه اول سال جاری ميلادی، حجم صادرات آمريکا به ايران به ۵۷.۳ ميليون دلار رسيده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود دو برابر شده است.


تنش در روابط غرب با ايران بر سر پرونده هسته ای اين کشور به وجود آمده است. آمريکا و متحدانش ايران را متهم می کنند که با پوشش برنامه هسته ای صلح آميز به دنبال دستيابی به سلاح هسته ای است.


ايران اين اتهام را رد می کند و هدف از برنامه هسته ای خود را توليد انرژی اعلام می کند.


طی ماه های گذشته و پس از آنکه ايران از تعليق غنی سازی اورانيوم که خواست قطعنامه سوم شورای امنيت سازمان ملل بود سر باز زد، روابط ايران و غرب دچار تنش شد.


به دنبال سرپيچی ايران از خواست جامعه جهانی، قدرت های بزرگ جهان شامل آمريکا، بريتانيا، روسيه، فرانسه، چين و آلمان، موسوم به گروه ۵+۱ تصميم گرفتند به منظور ترغيب ايران به توقف غنی سازی بسته ای شامل مشوق های اقتصادی و سياسی به اين کشر ارائه کنند اما ايران تاکنون به اين بسته پاسخ نداده است.


ايران در صورت عدم پاسخ به اين بسته پيشنهادی مورد تحريم های شديدتر سیاسی و اقتصادی قرار خواهد گرفت.


اتحاديه اروپا در تاريخ دوم تير ماه گذشته و پيش از آنکه ايران برای پاسخ به بسته پيشنهادی تحت فشار کشور های ۵+۱ قرار گيرد، تحريم های جديدی عليه ايران وضع کردن که بر اساس آن، فعاليت بانک ملی ايران، بزرگترين بانک دولتی اين کشور در بريتانيا، فرانسه و آلمان ممنوع و دارايی های اين بانک مسدود شد و صدور ویزا برای افراد حقیقی و حقوقی مرتبط با پرونده هسته ای ایران ممنوع شد.


کشور های ۵+۱ فرمولی موسوم به «تعليق در برابر تعليق» به ايران پيشنهاد داده اند که بر اساس آن اگر ايران، گسترش غنی سازی را متوقف کند، اين کشور ها هم وضع تحريم های بيشتر عليه ايران را متوقف کرده و با نماينده ايران بر سر ميز مذاکره می نشينند. ايران اما اعلام کرده است که تنها بدون پیش شرط حاضر به مذاکره با غرب است.


XS
SM
MD
LG