لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۵

صدور قرار منع تعقيب برای سه سینماگر ایرانی


پرویز پروستویی و عزت الله انتظامی دو هنرمند سرشناس ایرانی.
عکس از مهر
پرویز پروستویی و عزت الله انتظامی دو هنرمند سرشناس ایرانی. عکس از مهر

روابط عمومی دادسرای تهران روز شنبه اعلام کرد که برای عزت الله انتظامی، پرويز پرستويی و کيومرث پوراحمد، سه سينماگر سرشناس ايرانی، قرار منع تعقيب صادر شده است.


بازپرس جنايی تهران آواخر مردادماه اين سه سينماگر ايرانی را به اتهام جمع آوری ديه برای بهنود شجاعی، که متهم است در نوجوانی مرتکب قتل شده است، احضار کرده بود.


محمد حسين شاملو، بازپرس شعبه شعبه اول دادسرای امور جنايی تهران، بيست نهم مردادماه درباره دليل احضار اين دو بازيگر و کارگردان به خبرگزاری فارس گفته بود: «اين افراد با ايجاد يک شماره حساب جمعی، قصد در تلطيف احساسات عمومی را داشتند تا مردم تحت تأثير قرار بگيرند و برای يک مجرم و قاتل جانی ملاحظه به خرج دهند. در صورتی که اين فرد قاتل بوده و حکمش برابر قانون قصاص است.»


اشاره بازپرس شعبه شعبه اول دادسرای امور جنايی تهران به بهنود شجاعی است که در سن ۱۷ سالگی در جريان نزاع دسته جمعی مقابل ونک پارک مرتکب قتل شد و به اعدام محکوم شد.


هنرمندان ايرانی طی ديدارهای مختلف با خانواده مقتول و اوليای دم پرونده بهنود شجاعی، نتوانسته بودند تا رضايت آنها را جلب کنند.


در همين زمينه، عزت الله انتظامی به همراه برخی ديگر از هنرمندان در ديدار با خانواده مقتول توانسته بود رضايت آنها برای پرداخت ديه را جلب کند.


اما از آنجا که خانواده بهنود شجاعی توانايی پرداخت مبلغ ديه را نداشت، اين سه هنرمند ايرانی با افتتاح حسابی در يکی از بانک ها خواستار کمک مردم در اين زمينه شدند.


عزت الله انتظامی همچنين در جريان برگزاری کنسرت شهرام ناظری در کاخ نياوارن از مردم در خواست کمک کرده بود.


«نيت نيکوکارانه»


اين در حالی است که روابط عمومی دادسرای تهران روز شنبه در بيانيه ای در مورد شکايت عليه عزت الله انتظامی، پرويز پرستويی و کيومرث پور احمد، اعلام کرد: اين هنرمندان« با نيت نيکوکاری و احسان، اقدام به اين امر نموده و در مجموع اقدامات منتسب به آنان بزهی وجود ندارد. لذا به استناد اصل ۳۷ قانون اساسی و ماده سه قانون تشکيل دادگاه‌های عمومی و انقلاب قرار منع پيگرد نامبردگان صادر و پرونده در اين رابطه مختومه گرديد».


بهنود شجاعی تاکنون دو بار تا آستانه اجرای حکم پيش رفته است، ولی هر بار با دستور رييس قوه قضاييه مهلت گرفت تا برای جلب رضايت اوليای دم مقتول تلاش کند.


برخی از گزارش ها پيش از اين از رضايت اوليای مقتول برای گرفتن ديه حکايت داشت.


اين در حالی است که بازپرس جنايی تهران در خصوص اين موضوع که آيا خانواده مقتول از بهنود تقاضای ديه کرده اند، گفته بود: «پدر و مادر احسان (مقتول پرونده) مدعی هستند که هيچ گاه تقاضای ديه نکرده‌ اند و تنها خواهان مجازات بهنود هستند.»


XS
SM
MD
LG