لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۳

« آزمایش های ایران بر روی پسمانده های سوخت اتمی»


ایران متهم شده است که آزمایش هایی بر روی پسمانده های اورانیوم غنی شده انجام داده است.( عکس: مهر)
ایران متهم شده است که آزمایش هایی بر روی پسمانده های اورانیوم غنی شده انجام داده است.( عکس: مهر)

یک منبع اطلاعاتی متعلق به يکی از کشورهای عضو آژانس بين المللی انرژی اتمی ادعا کرده است: ايران اخيرا آزمايش هايی در زمينه فرآوری اورانيوم غنی شده با غنای بالا از پس مانده های سوخت اتمی انجام داده است.


به گزارش خبرگزاری «آسوشيتدپرس»، اين منبع اطلاعاتی اعلام کرده است: مسئولان سازمان انرژی اتمی ایران به زودی گزارش اين آزمايشات را در اختيار رهبران این کشور قرار خواهند داد تا در خصوص ادامه اين پروژه تصميم گيری شود.


طبق اين گزارش که منبع آن فاش نشده است، سوخت هسته ای که از غنی سازی اورانيوم به دست می آید از غنای بالا و لازم برای ساخت بمب اتمی برخوردار نيست.


آسوشيتدپرس که می گوید نسخه ای از اين گزارش را به دست آورده، می افزايد: طبق اين اطلاعات آزمايش های انجام شده، اگر راه سريعتری برای دستيابی به تکنولوژی ساخت بمب اتمی نباشد، احتمالا گامی در اين جهت هستند.


گزارش یاد شده می گوید: جامعه بين المللی برنامه هسته ای ايران را به دقت زير نظر دارد و هر گونه تحول تازه در اين زمينه زنگ ها را به صدا در خواهد آورد. به ميزانی که اورانيوم غنی شده با غنای بالا توليد شود، زمان و نيروی کمتری برای دستيابی به موادی با غنای ۹۰ درصدی و قابل استفاده در کلاهک هسته ای، لازم خواهد بود.


در اين گزارش سه صفحه ای که گفته می شود از طريق منابعی در داخل ايران به دست آمده، تصريح شده است: مواد با غنای ۹۰ درصدی و ۲۰ درصدی در اين آزمايش ها به دست آمده است.


اين در حالی است که در تاسيسات غنی سازی ايران که آژانس بين المللی انرژی اتمی بر آن نظارت دارد، اورانيوم غنی شده از غنای پنج درصدی برخوردار است.


اين گزارش ادعا کرده است که آزمايش مورد نظر در آزمایشگاه جابر ابن حيان که زير نظر سازمان انرژی اتمی ايران است، انجام شده است.


ايران تاکنون به اين خبر واکنشی نشان نداده است. خبرگزاری آسوشيتدپرس نتوانسته است در این زمینه با سخنگوی آژانس بين المللی انرژی اتمی تماس بگيرد.


لابراتورها و مرکز تحقيقاتی هسته ای تهران، که راکتور هسته ای در آن قرار دارد، باعث بروز سوظن هايی نسبت به فعاليت انجام شده در اين مراکز شده است؛ از جمله کشف آثار پلوتونيوم باعث شد تا این مسئله به یکی از محورهای مذاکرات آژانس و ایران در سه سال گذشته بدل شود.


آژانس بین المللی انرژی اتمی پیشتر اعلام کرده بود که در کانتينرهای حاوی مواد پرتو داده شده، آلودگی ذرات پلوتونيوم و اورانيوم با غنای بالا را مشاهده کرده است.


سازمان انرژی اتمی ایران در واکنش به پرسش های آژانس در مورد پلوتونیوم با غنای بالا اعلام کرده بود: «منشاء اين آلودگی سوخت های قديمی راکتور تحقيقاتی تهران است که اين راکتور از بدو شروع به کار خود تحت نظارت آژانس قرار دارد و اين مطلب به آژانس نيز منعکس شده است.»


در نهایت آژانس سال گذشته در بیانیه ای اعلام کرد: بيانيه های قبلی ايران در ارتباط با موضوع پلوتونيوم با يافته های آژانس سازگار است و بنابر اين مساله حل و فصل شده است.


«گامی آهسته»


در همين زمينه، ديويد آلبرايت، مدير موسسه علوم و امنيت بين المللی، در واکنش به گزارش آزمایش بر روی پسمانده های سوخت اتمی گفته است:«در ظاهر اين مسئله ممکن است که ارتباطی با ساخت بمب نداشته باشد، اما در نهايت اين اقدامات در همين راستا قرار دارند.»


آقای آلبرایت اضافه کرده است: «ایران در صدد است تا به آهستگی توانایی خود در زمینه تولید سلاح هسته ای را توسعه دهد. به این شکل همه آن را خواهند پذیرفت.»


به گفته وی، مسئله ایران این است که «سر خود را پایین بیندازد و آهسته به جلو برود و در هرگام موفق شود.»


ايران از زمانی که مسئله برنامه هسته ای اين کشور مورد توجه جامعه بين المللی قرار گرفته، تاکيده کرده است که برنامه اتمی اش کاملا صلح آميز و با هدف توليد انرژی است.


اما اين کشور تاکنون نتوانسته است سوء ظن آژانس بين المللی انرژی اتمی در خصوص ماهيت برنامه هسته ای خود را بر طرف کند.


شورای امنيت سازمان ملل متحد از سال ۲۰۰۶ تا کنون طی پنج قطعنامه از ايران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.


ايران با سرپيچی از اين خواسته جامعه بين المللی، برنامه اتمی خود را توسعه داده است.


XS
SM
MD
LG