لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۲

دردسرهای فراوان اوباما


پس از اعلام نتایج انتخابات و برگزیده شدن باراک اوباما به مقام ریاست جمهوری آمریکا، خبرگزاری آسوشیتدپرس مهم‌ترین چالش‌های پیش روی رییس جمهوری منتخب را، در مقاله‌ای خطاب به شخص اوباما، فهرست کرده و نوشته است صندوق پستی رییس جمهور اوباما هم‌الان نیز به میزان کافی از چالش‌ها و معضل‌ها پر است. چکیده مطلب آسوشیتدپرس را در زیر می‌خوانید:




اقتصاد: آمریکا با جدی‌ترین بحران اقتصادی، از دهه ۱۹۳۰ تاکنون، روبه‌روست. بیکاری حدود ۱/۶ درصد است و کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند که در سال آینده به ۵/۷ درصد برسد.


مصرف کنندگان آمریکایی، نگران از آینده وخیم اقتصاد کشور، از ميزان خرید و استقراض خود کاسته‌اند؛ و این شریان اقتصاد آمریکاست. بنابر این احتمال رکود شدید اقتصادی احتمالی جدی به شمار می‌رود.


البته خبر خوب این است که کنگره با تخصیص ۷۰۰ میلیارد دلار برای نجات بخش‌های مالی و بانک‌های ورشکسته موافقت کرده است.


خبر بد هم اینکه هر کس و هر بخش به دنبال سهمی از این بودجه است. آیا رقم و تصمیمات تا به امروز کافی و موثر است؟ بسیاری از دموکرات‌ها در مجالس آمریکا خواستار تخصیص بودجه مشوق دیگری برای کمک به بخش‌های مالی شده‌اند. مردم آمریکا هزاران میلیارد دلار از پس‌انداز و سرمایه‌گذاری‌های خود را از دست داده‌اند. آقای اوباما! اقدام شما چه خواهد بود؟



سیاست خارجی: ممکن است عراق و افغانستان بیشترین توجه را در عرصه سیاست خارجی به خود جلب کرده باشند ولی موارد دیگری نیز در این عرصه اهمیت و اضطرار ویژه دارند.


در صدر این فهرست موضوع برنامه‌های هسته‌ای ایران است. دولت جمهوری اسلامی مدعی است که با هدفی صلح‌آمیز به این برنامه‌ها می‌پردازد اما بسیاری از کارشناسان غربی معتقدند، یا سوءظن دارند، که هدف نهایی ایران دست یافتن به بمب اتمی است. وظیفه عاجل شما انتخاب یک سیاست در قبال ایران است: دیپلماسی، اعمال فشار و مجازات‌های اقتصادی هنوز گزینه مطلوب به شمار می‌رود اما سوال این است که آیا باید ایران را به شکل موضعی یا همه‌جانبه تهدید کرد یا نه؟


سیاست آمریکا در قبال پاکستان به نوعی بن‌بست رسیده است. کمک‌های سخاوتمندانه و مناسبات گرم طی سال‌های اخیر نتوانست به اقدام مؤثر دولت آن کشور برای مبارزه با القاعده و طالبان منجر شود. سؤال این است که آیا آمریکا باید به حملات مستقیم خود به مناطق شورشی پاکستان ادامه دهد یا از حرکت دولت در برخورد با این گروه‌ها و احتمال مصالحه با برخی از این عوامل حمایت کند.


روسیه در سال‌های اخیر مسیری متفاوت در پیش گرفته است و بویژه در پی گسترش نفوذ خود در میان کشورهای همسایه است. نمونه آن اوکرایین و حمله تابستان امسال به گرجستان بود. سؤال این است که چگونه می‌توان روسیه را مهار کرد و در عین حال حمایتش را در برخورد با ایران و کره شمالی جلب نمود.


کره شمالی در مذاکره با آمریکا و همسایگان به توافقی وسوسه انگیز برای توقف برنامه‌های هسته‌ای در قبال دریافت کمک‌های اقتصادی دست یافته است. ولی عملکرد یک سال اخیر دولت آن کشور نشان می‌دهد که در پیشبرد این توافق یا جدی نیست یا برای کسب امتیاز بیشتر، قصد تجدید نظر در آن را دارد. کره شمالی را باید به دقت تحت نظر داشت.


شاید در باره بحران خاورمیانه باید تا زمان انتخاب نخست وزیر و دولت آینده اسرائیل کمی تأمل کرد. ولی در هر حال نکته در این است که دولت آمریکا تا چه حد می‌تواند در جزییات مربوط به مناقشه بین اسرائیل و فلسطینیان دخالت کند. آیا لازم است که یک فرستاده ویژه برای مشارکت در این مذاکرات تعیین شود؟ آیا ضروری است که آمریکا چارچوب توافق بین دو طرف را طراحی کند؟



اقتصاد جهانی: رهبران کشورهای غنی و اقتصادهای در حال ظهور پانزدهم نوامبر [۲۵ آبان] در واشینگتن دیدار می‌کنند. این نخستین نشست از مجموعه نشست‌هایی برای گفتگو و تصمیم‌گیری در مقابله با بحران مالی بین‌المللی است. موضوع این جلسه بررسی دلایل بروز این بحران و بررسی اِعمال اصلاحات در نظام مالی بین‌المللی است. جورج بوش میزبان این گفت‌وگوها خواهد بود ولی کاخ سفید وعده داده است که زمینه را برای مشارکت رییس جمهوری آینده در اين مباحث نیز فراهم خواهد کرد.



مهاجرت: با پایان یافتن انتخابات، گروه‌های مدافع لاتین‌تبارهای ساکن آمریکا و برخی محافل اقتصادی و تجاری فشار برای تجدید نظر در مقررات مهاجرت را افزایش خواهند داد. افزایش اکثریت حزب دموکرات در مجالس آمریکا می‌تواند به تصویب مقررات جدید مهاجرت کمک کند. اما نکته در این است که شمار قابل توجهی از نمایندگان دموکرات به جناح محافظه‌کار این حزب تعلق دارند؛ آنها به اصلاحات جدی در مقررات مهاجرت تمایلی ندارند. رییس مجلس نمایندگان گفته است که دموکرات‌ها برای کسب آرای مورد نیاز برای تصویب این لایحه ممکن است ناگزیر شوند از برخی مواد آن صرف نظر کنند.



تروریسم: از زمان حملات یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ خطر وقوع حملات تروریستی در آمریکا یک تهدید واقعی به شمار می‌رود. کارشناسان امنیتی می‌گویند اولین روزها و ماه‌های حکومت رییس جمهوری جدید ممکن است دوره زمانی آسیب‌پذیری از نظر حملات تروریستی باشد؛ به همین خاطر هشدار می‌دهند که رییس جمهوری جدید باید در همان آغاز کار آماده آزمایش و چالشی جدی باشد.



جنگ: ایالات متحده آمریکا همزمان در دو جنگ درگیر است: حدود ۱۵۲ هزار سرباز آمریکایی در عراق و ۳۲ هزار سرباز دیگر در افغانستان به سر می‌برند. طی سال جاری حملات خشونت‌آمیز در افغانستان شدت یافته و میزان تلفات ارتش آمریکا در آن کشور اکنون از عراق بیشتر است. دوران مأموریت ارتش آمریکا در عراق، بر پایه مجوز سازمان ملل متحد، در پایان دسامبر امسال خاتمه می‌یابد. مقامات آمریکا از هم اکنون به دولت عراق گفته‌اند که اگر توافق یا مصوبه دیگری در این زمینه فراهم نشود، ارتش آمریکا ناچار خواهد شد فعالیت عملیاتی و امنیتی خود را در عراق متوقف کند. موضوع دیگر سؤال درازمدت مربوط به زمان خروج یا کاهش چشمگیر شمار سربازان آمریکایی مستقر درعراق است. و البته مسأله عاجل دیگر این است که چه میزان نیروی نظامی بیشتری باید به افغانستان اعزام شود.


XS
SM
MD
LG