لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۰

گران‌ترین انتخابات تاریخ آمریکا


دلایل و پیامدهای پیروزی باراک اوباما هر چه باشد یک نکته در مورد این دور از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روشن است: نامزدهای اصلی جمعا با جمع‌آوری یک میلیارد دلار کمک مالی آن را به گران‌ترین کارزار انتخاباتی بدل کردند.


اردوی باراک اوباما با بهره‌برداری از اینترنت که برای اولین بار به عرصه فعالیت و تماس سیاسی با مردم آمریکا بدل شده است توانست تمام رکوردهای قبلی را بشکند و طبق آمار مرکز فدرال انتخابات در طول کارزار انتخاباتی خود رقمی حدود ۶۴۰ میلیون دلار کمک مالی جمع کرد.


رقیب او جان مک‌کین که به اعتراف خودش حتی ای‌میل هم نمی‌فرستد، چه رسد به استفاده دائم از اینترنت، توانست حدود ۳۵۵ میلیون دلار کمک مالی جمع کند.


به نوشته روزنامه بریتانیایی دیلی‌تلگراف، این اولین بار در طول مبارزات انتخاباتی آمریکاست که دو رقیب مجموعا توانستند از مرز یک میلیارد دلار در جمع‌آوری کمک مالی فراتر بروند. ولی این تنها رکوردی نیست که این بار در زمینه هزینه و بودجه انتخابات شکسته شد.


کمک‌های انفرادی مردم مهم‌ترین بخش از کمک‌های مالی در سیستم انتنخاباتی آمریکاست. اما در مورد فرد اهداکننده، چگونگی اهدا و میزان کمک مالی مقررات سختگیرانه‌ای حاکم است، برای مثال سقف کمک‌های انفرادی ۲۳۰۰ دلار است.


اما در میان این همه صحبت از حضور موثر و فعال‌تر تک‌تک شهروندان در این انتخابات و اهدا کمک‌های مالی از سوی آنان، آمارها نشان می‌دهند که شرکت‌های مالی یا موسسات اداری و صنعتی و بخصوص برخی از آنها تا چه حد در جمع‌آوری و اهدا این مبالغ نقش کلیدی داشته‌اند.


در فهرست کمک‌های مالی به کارزارهای انتخاباتی به ترتیب وکلا با ۸۴ میلیون دلار، کانون‌های بازنشستگان با ۱۰۳ میلیون دلار و بخش خدمات امنیتی و سرمایه‌گذاری با ۴۲ میلیون دلار در صدر هستند. البته مجموع این ارقام شامل کمک مالی به تمام نامزدهای انتخابات و از جمله نامزدهای ناموفق مثل هیلاری کلینتون و میت رامنی نیز می‌شود.


از کل این رقم حدود ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار به باراک اوباما و هفت میلیون و ۹ هزار دلار به جان مک‌کین اختصاص یافته است.


اگر کل چرخه انتخاباتی امسال، شامل فعالیت تمامی نامزدهای مقام ریاست جمهوری و مبارزات انتخاباتی مجالس آمریکا را در نظر بگیریم، بر اساس آمار منتشرشده در یک وب‌سایت ناظر در مجموع مراکز و موسسات مالی وال استریت ۱۲۲ میلیون دلار به این مبارزات انتخاباتی کمک مالی کرده اند .


از میان تمام این موسسات مالی سخاوتمندانه‌ترین کمک از سوی کارکنان کمپانی گلدمن زاکس اهدا شده است که رقمی است حدود ۵۹/۴ میلیون دلار. البته میزان کمک این موسسه به نسبت انتخابات سال ۲۰۰۴ حدود ۳۹ درصد کاهش را نشان می‌دهد. هر چند درصد اهدا کمک به اردوی دمکرات‌ها از سوی کارکنان این موسسه به نسبت سال ۲۰۰۴ از ۶۲ درصد به ۷۳ درصد افزایش یافته است.


این اولین بار در طول مبارزات انتخاباتی آمریکاست که دو رقیب مجموعا توانستند از مرز یک میلیارد دلار در جمع‌آوری کمک مالی فراتر بروند.

حجم کمک اهدائی برخی دیگر از موسسات مالی بزرگ به نسبت انتخابات قبلی کاهش یافته است. برای مثال، کمک مالی کارکنان موسسه مالی مورگان استنلی ۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد .


دلیل این کاهش شاید این نکته است که هنوز آمار کمک‌های مالی در آخرین روزهای کارزار انتخاباتی مشخص نشده و احتمالا در روزهای آخر حجم کمک‌ها بیشتر بوده است. ولی در عین حال نباید فراموش کرد که با دشوار شدن اوضاع اقتصادی برای بانک‌ها در سال جاری احتمالا میزان مشارکت مالی آنها در عرصه سیاسی نیز کاهش یافته است.


و البته بحران مالی باعث نشده که افراد متمول از میزان سخاوت خود در حمایت مالی از نامزد مورد نظر خود بکاهند. برای مثال، هنری کراویس و جورج رابرتز از سهامداران اصلی بنگاه اعتباری کی کی آر هر یک حدود ۳/۲ میلیون دلار به اردوی جان مک‌کین کمک مالی کردند. و هنک گرین‌برگ، مدیر عامل سابق ای آی جی، موسسه بین المللی بیمه اعتباری، نیز رقم مشابهی را به کارزار جان مک‌کین اهدا کرد.


اما حجم این کمک‌های مالی هر چقدر و منبع آن هر فرد یا هر موسسه‌ای هم باشد، در نهایت در روز رای‌گیری این عامل قدرتمند و تعیین‌کننده رای مردم بود که سرنوشت انتخابات را روشن کرد، نه قدرت دلار.


XS
SM
MD
LG