لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۲

روایت بيانيه سازمان‌های حقوق بشر و زنان از پیگرد و بازداشت چهار فعال زن ایرانی


زينب پيغمبر زاده

در روز ۱۲ آبان سال ۸۷ دادگاه زينب پيغمبر زاده را به يک سال حبس محکوم کرد. اين حکم تا سه سال معلق شده است و پيغمبر زاده در اين مدت بايد خود را هر چهار ماه يک بار به وزارت اطلاعات برای ارائه گزارش معرفی کند.

اين حکم در ارتباط با تجمع ۱۳ اسفند سال ۸۶ است که وی به همراه ۳۲ فعال حقوق زنان در تجمع آرامی در حمايت از فعالان حقوق زنان که در دادگاه بودند، بازداشت شد. همچنين پيغمبر زاده اولين عضو کمپين است که هنگام جمع آوری امضا بازداشت شده است.

عشا مومنی

در تاريخ ۲۴ مهر ماه گذشته دو فرد که خود را پليس راهنمايی رانندگی معرفی کردند، عشا مومنی را به دليل سبقت غير مجاز بازداشت کردند. عشا مومنی با تابعيت ايرانی آمريکايی، دانشجوی فوق ليسانس دانشگاه ايالتی کاليفرنيا نورثريج است که مشغول تحقيق بر جنبش زنان ايران برای پايان نامه ی فوق ليسانس خود بود. او در بند ۲۰۹ زندان اوين بازداشت است.

همچنين مامورين اطلاعات به تفتيش خانه مومنی پرداخته و کامپيوتر و فيلم های مصاحبه های فعالين کمپين يک ميليون امضا که بخشی از پروژه پايان نامه او بود را توقيف کردند.

سوسن طهماسبی

در روز ۲۷ مهرماه سال جاری، ماموران امنیتی فرودگاه بین المللی تهران (فرودگاه امام خمینی) گذرنامه سوسن طهماسبی را توقيف و از سفر او به خارج از ایران جلوگیری کردند. در همان روز پنج مامور منزل او تفتيش کردند و کامپيوتر، کتاب ها و برخی وسايل او را باخود بردند.

اين چهارمين بار است که سوسن طهماسبی ممنوع الخروج می شود و با وجود بازجويی های مکرر، هنوز دليل ممنوع الخروجی را به او ابلاغ نکرده اند. سه روز بعد از توقیف پاسپورت، سوسن طهماسبی پنج ساعت در دادگاه انقلاب بازجویی شد.

پرستو الله ياری

در روز ۲۷ مهر ۸۷ دو مامور کلانتری گيشا (منطقه ای در غرب تهران) خانه پرستو الله ياری را در حالی که در منزل نبود تفتيش کردند. مامورين پليس لب تاپ، سی دی‌ها، کتاب‌ها، آلبوم‌های عکس او را توقيف کرده و احضاريه‌ای را به مادر او ارائه کردند.

پس از آن مامورين امنيتی الله ياری را تا دادگاه انقلاب همراهی کرده و در آنجا بازپرس پرونده او را مورد بازجويی قرار داد. چند روز قبل از آن الله ياری و ديگر اعضای کارزار ديداری در پارک لاله تهران (واقع در مرکز شهر تهران) داشتند که پس از دستور پليس متفرق شدند.
XS
SM
MD
LG