لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۸

«ایران انتظار تغییر اساسی از دولت اوباما نداشته باشد»


نماينده آمريكا در آژانس از ايران خواست تا از فرصت روى كار آمدن دولت اوباما براى آغاز مذاكرات تازه استفاده كند و هشدار داد كه تهران نبايد انتظار تغييرات اساسى از رفتار دولت جديد داشته باشد.


گريگورى شولتى كه براى ديدار با مقام هاى آلمانى پيش از نشست آژانس، در برلين به سر مى برد اظهار اميدوارى كرد كه رهبران ايران تغيير در رهبرى آمريكا را به عنوان يك شانس ارزيابى كنند.


وى گفت: «ما خواهيم ديد كه آيا آنها (ايرانى ها) مزيت اين تغيير را درك مى كنند – منظورم اين است كه اين خوب خواهد بود اگر آنها بگويند خب، حالا يك فرصتى براى ما فراهم شده تا گفت و گو كنيم و قدم هاى مشخصى را كه جامعه جهانى انتظار آن را دارد برداريم.»


نماينده آمريكا در آژانس بين المللى انرژى اتمى افزود: «ايران بايد ما را مطمئن سازد كه ماهيت برنامه هسته اى اين كشور صلح آميز است.»


جمهورى اسلامى ايران همواره مى گويد كه برنامه اتمى اش براى اهداف صلح آميز و به منظور توليد برق دنبال مى شود ولى آمريكا و ساير متحدان غربى اين كشور، نگران هستند كه تهران در پوشش برنامه هسته اى خود به دنبال ساخت سلاح اتمى باشد.


  • «رييس جمهور منتخب نيز از ضرورت اقدامات ديپلماتيك و نياز به ديپلماسى قاطع سخن گفته است، و اينكه ديپلماسى بايد تقويت شده و با رهيافت تحريم هاى اقتصادى و انزواى سياسى مورد حمايت قرار گيرد.»
نماینده آمریکا در آژانس

شوراى امنيت تا كنون سه قطعنامه تحريمى عليه برنامه هسته اى ايران به تصويب رسانده است و از تهران خواسته است تا روند غنى سازى اورانيوم را به حالت تعليق در آورد.


اما مقام هاى ايران اين درخواست را «خط قرمز» خود عنوان كرده اند.


اقدامات دیپلماتیک و تحریم


انتخاب باراك اوباما به عنوان رييس جمهور جديد آمريكا فضاى مذاكره با ايران را از قبل مهيا تر كرده است و آقاى اوباما از گفت و گوى بدون پيش شرط با ايران، سوريه و كره شمالى سخن گفته است.


محمود احمدى نژاد، رييس جمهورى اسلامى ايران، براى نخستين بار طى سه دهه گذشته پيروزى يك رييس جمهورى آمريكا را تبريك گفت و براى او پيام فرستاد. باراك اوباما گفته است كه در اولين فرصت پس از حضور در كاخ سفيد به نامه آقاى احمدى نژاد پاسخ خواهد گفت.


اما گريگورى شولتى در سخنان خود اظهار داشت كه باراک اوباما همان خواست دولت بوش را دنبال مى كند كه دستيابى ايران به سلاح اتمى غير قابل پذيرش است.


وى افزود: «رييس جمهور منتخب نيز از ضرورت اقدامات ديپلماتيك و نياز به ديپلماسى قاطع سخن گفته است، و اينكه ديپلماسى بايد تقويت شده و با رهيافت تحريم هاى اقتصادى و انزواى سياسى مورد حمايت قرار گيرد.»


روابط ايران با آمريكا در دوران رياست جمهورى جرج بوش به عنوان دوره اى پر از تنش ارزيابى شده است. وى، ايران را به عنوان يكى از محورهاى شرارت معرفى كرده و گفته است كه در برخورد با برنامه هسته اى تهران همه گزينه ها از جمله گزينه نظامى روى ميز است.


آژانس بين المللى انرژى اتمى در گزارش هاى مختلف خود اعلام كرده است، مادامى كه ايران همكارى كاملى با آژانس و بازرسان آن نداشته باشد نمى تواند صلح آميز و غير نظامى بودن برنامه هسته اى تهران را تاييد كند .


XS
SM
MD
LG