لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۱

وعده بشار اسد برای لغو قانون حالت فوق‌العاده از هفته آینده


بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، در دومین سخنرانی خود پس از آغاز اعتراض‌ها در این کشور با ابراز تاسف از کشته شدن شماری از تظاهرکنندگان به دست نیروهای امنیتی، اعلام کرده است، قانون حالت فوق‌العاده در این کشور از هفته آینده لغو خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، روز شنبه در سخنانی در نخستین نشست دولت جدید این کشور از لغو قانون حالت فوق‌العاده در ظرف یک هفته آینده خبر داده است.

به گفته وی قانون حالت فوق‌العاده که از سال ۱۹۶۳ در سوریه به اجرا درآمده است، جای خود را به قانون جدیدی خواهد داده که پیش‌نویس آن برای ارایه به دولت آماده شده است.

لغو قانون حالت فوق‌العاده، یکی از اصلی‌ترین خواسته‌های معترضان در سوریه است که از حدود یک ماه پیش در شهرهای مختلف این کشور دست به تظاهرات زده‌اند.

به موجب این قانون محدودیت‌های فراوانی برای برگزاری تجمعات و نیز آزادی‌های فردی و اجتماعی در سوریه در نظر گرفته شده است. این قانون همچنین دست نیروهای امنیتی را در برخورد با مخالفان سیاسی و فعالان حقوق بشر باز می‌گذارد.

در ادامه اعتراض‌های مردمی در کشورهای عربی، از حدود یک ماه پیش سوریه نیز شاهد اعتراض‌ها علیه حکومت بشار اسد بوده است.

بر اساس اعلام منابع نزدیک به معترضان سوری، در جریان سرکوب خشونت‌‌آمیز اعتراض‌ها در شهرهای مختلف سوریه تاکنون بیش از ۲۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

در این میان بشار اسد در دومین سخنرانی خود پس از آغاز اعتراض‌ها در سوریه، نسبت به جان باختن معترضان در این کشور ابراز تأسف کرده و گفته است: «ما برای تمام کسانی که از دست داده‌ایم و نیز برای کسانی که زخمی‌شده‌اند، متاسف هستیم و آنها را شهید می‌دانیم.»

رئیس جمهور سوریه همچنین افزوده است: «مردم سوریه قابل احترام هستند. آنها نظام را دوست دارند و هرج و مرج را نفی می‌کنند.»

بشار اسد همچنین خواستار انجام «گفت‌وگوی ملی» در کشور شده و گفته است: «شکافی که میان شهروندان و نهادهای حکومت به وجود آمده، باید فوراً پر شود.»

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر انجام اصلاحات سیاسی و ایجاد شفافیت بیشتر ابراز اطمینان کرده است،‌ که با اجرای قوانین جدید در سوریه «توسعه واقعی» در این کشور روی خواهد داد.

روز پنج‌شنبه نیز تلویزیون دولتی سوریه اعلام کرده بود، بشار اسد دستور آزادی صدها تن از کسانی را که در اعتراض‌های اخیر بازداشت‌ شده‌اند، صادر کرده است.

این در حالی است حدود دو هفته پس از آغاز اعتراض‌ها در سوریه بشار اسد در نخستین اظهار نظر رسمی خود، ناآرامی‌ها در کشورش را «توطئه بیگانگان برای تجزیه سوریه» خوانده و از تن دادن به خواسته‌های مخالفان که از جمله خواستار آزادی‌های بیشتر، لغو قانون حالت فوق‌العاده، آزادی زندانیان سیاسی و مبارزه با فساد هستند، خودداری کرده بود.

از سوی دیگر اعتراض‌ها در سوریه در روزهای گذشته نیز ادامه یافته و در روز جمعه هزاران نفر در شهرهای مختلف این کشور دست به تظاهرات زده بودند.

همچنین به گفته شاهدان عینی و فعالان حقوق بشر، روز شنبه نیز هزاران نفر در شهر ساحلی بانیاس،‌ واقع در شمال غربی سوریه با شرکت در مراسم تشییع جنازه یکی از جان‌باختگان تظاهرات اخیر، شعارهای ضد حکومتی سر دادند.
XS
SM
MD
LG