لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۵

نتانیاهو: اوباما در برابر ایران مصمم است


بنیامین نتانیاهو یک بار در سال ۱۹۹۶ نخست‌وزیری اسرائیل را برعهده داشت و هم‌اکنون نیز بیشترین بخت را برای رسیدن به این مقام دارد. عکس از (AFP)
بنیامین نتانیاهو یک بار در سال ۱۹۹۶ نخست‌وزیری اسرائیل را برعهده داشت و هم‌اکنون نیز بیشترین بخت را برای رسیدن به این مقام دارد. عکس از (AFP)

بنیامین نتانیاهو، رهبر حزب لیکود اسرائیل، می‌گوید به دیدگاه‌های باراک اوباما در قبال برنامه هسته‌ای ایران خوش‌بین است.


آقای نتانیاهو به خبرگزاری رویترز گفته است که باراک اوباما با اینکه در مصاحبه روز یک‌شنبه خود حرفی از گزینه نظامی علیه ایران به میان نیاورد، اما در گفته خود مبنی بر «محکومیت ایران اتمی» مصمم و جدی ست.


نظرسنجی‌ها در باره انتخابات دهم فوریه (اواسط بهمن) در اسرائیل حکایت از آن دارد که حزب آقای نتانیاهو از رقیبان خود پیش است و از او به عنوان نخست‌وزیر آینده احتمالی اسرائیل یاد می‌شود.


خبرگزاری رویترز گفته‌های بنیامین نتانیاهو را واکنش به نگرانی‌های فزاینده تحلیل‌گران اسرائیلی ارزیابی کرده است.


برخی تحلیل‌گران در اسرائیل از اینکه باراک اوباما در مصاحبه تلویزیونی یک‌شنبه‌شب خود صراحتا به گزینه استفاده از زور علیه تهران،‌ در صورتی که جمهوری اسلامی به خواسته‌های جامعه بین‌الملل تن ندهد، اشاره نکرده بود، ابراز نگرانی کرده بودند.


اما بنیامین نتانیاهو به رویترز گفت: «رییس جمهوری منتخب، باراک اوباما، در باره دیدگاه‌هایش با من صحبت کرد و گفت که دستیابی ایران به سلاح‌های اتمی پذیرفتنی نیست.


آقای نتانیاهو، که نخست‌وزیری اسرائیل را در سال‌های ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۹ برعهده داشته است، گفت: «من بر این باورم که آنچه اهمیت دارد هدف و نتیجه‌ای است که او [باراک اوباما] در ذهن دارد. راه دست یافتن به این هدف اهمیت کمتری دارد.»


بنیامین نتانیاهو افزود: «من از تعهد اوباما به ممانعت از دستیابی ایران به سلاح اتمی تحت تأثیر قرار گرفتم. تردیدی ندارم که این تعهد و پایبندی اصیل و واقعی ست.»


باراک اوباما در مصاحبه تلویزیونی خود گفته بود که قصد دارد به طور مستقیم مشوق‌هایی اقتصادی به ایران پیشنهاد کند تا از تداوم فعالیت‌های حساس هسته‌ای خود دست بردارد.


وی همچنین گفته بود که در صورت سر باز زدن ایران از خواست جامعه جهانی، موافق اِعمال تحریم‌هایی سخت‌تر علیه ایران است.


شورای امنيت تاکنون با تصويب سه قطعنامه تحريمی از ايران خواسته است تا غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند؛ اما تهران تا به حال از اين دستور سازمان ملل متحد سرپيچی کرده و غنی‌سازی را حق خود دانسته است.


برخی از تحلیل‌گران اسرائیلی این دیدگاه باراک اوباما را نشان از عدم تمایل او برای گشودن جبهه‌ای تازه، در کنار دو جنگ عراق و افغانستان، ارزیابی کرده بودند. از جمله روزنامه سرشناس «یدیعوت احرونوت» سخنان باراک اوباما را با تیتر «نه از طریق جنگ» منتشر کرده بود.


ایران همواره بر مقاصد صلح‌آمیز فعالیت‌های هسته‌ای خود تاکید کرده و گفته است در پی دستیابی به سلاح اتمی نیست.


XS
SM
MD
LG