لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۹

رونمایی مینیاتور؛ دومین خودروی ملی ایران


مدیر عامل سایپا، مینیاتور را خودرویی ارزان خوانده و قیمت آن را زیر ده میلیون تومان ذکر کرده است.(عکس: فارس)
مدیر عامل سایپا، مینیاتور را خودرویی ارزان خوانده و قیمت آن را زیر ده میلیون تومان ذکر کرده است.(عکس: فارس)

مینیاتور، خودروی تولیدی گروه خودروسازی سایپا، روز شنبه در مراسمی با حضور محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران رونمایی شد.


خودروی مینیاتور که گفته شده همه اجزا از جمله موتور آن تولید ایران است، دومین گام ایران برای ساخت خودروی ملی است. ایران پیش از این اقدام به تولید خودروی سمند کرده بود.


گزارش خبرگزاری‌های ایران حاکی است که رییس جمهوری ایران، در مراسم رونمایی خودرو مینیاتور، این خودرو را حاصل و دستاورد اندیشه و همت بلند ایرانی خواند و حفظ رقابت و بهره‌برداری از توان دانشگاه‌ها را برای بهبود کیفیت خودروی ایرانی ضروری دانسته است.


محمود احمدی‌نژاد، روز شنبه در مراسم رونمایی از خودروی مینیاتور همچنین با اشاره به ساخت و تولید خودروی سمند که از آن به عنوان نخستین گام در ساخت خودروی ملی یاد می‌شود، گفته‌است که ساخت خودروی مینیاتور نشان داد که می‌توان خودرویی کاملا ایرانی داشت.


مهرداد بذرپاش، مدیرعامل سایپا نیز در مراسم رونمایی خودروی مینیاتور، در مورد شایعات مربوط به حضور کارشناسان کره‌ای و ایتالیایی در ساخت این خودرو گفت که کار ساخت این خودرو را کارشناسان و صنعتگران ایرانی انجام داده و از مشاوران خارجی، تنها در امر تولید استفاده شده است.


مدیر عامل سایپا، مینیاتور را خودرویی ارزان خواند و قیمت آن را زیر ۱۰ میلیون تومان ذکر کرد.


پیش‌بینی قیمت ۱۰ میلیون تومانی برای خودروی مینیاتور در حالی است که پیش از این وعده‌های مسئولان خودروسازی ایران برای عرضه خودروهای سمند و تندر ۹۰ به قیمت اعلام شده تحقق نیافته است.


تندر ۹۰ قرار بود که از لحاظ قیمتی جایگزینی برای خودروی پیکان باشد.


مدیر عامل سایپا همچنین گفته است که در سال آینده ۱۵ هزار دستگاه خودروی مینیاتور تولید خواهد شد و براساس برنامه‌‌ریزی انجام شده، میزان تولید این خودرو طی سه سال آینده به ۲۰۰ هزار دستگاه در سال خواهد رسید.


خودروی مینیاتور همچنین قرار است تا سال ۱۳۹۰ حدود ۲۰ درصد از صادرات شرکت سایپا را تشکیل دهد.


گرو‌ه خودرو سازی سایپا ظرفیت موتور خودرو مینیاتور را ۱۵۰۰ سی سی و مصرف سوخت آن را حدود ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر اعلام کرده است.


این خودرو که گنجایش حمل پنج سرنشین را دارد، پنج دنده و با موتوری به قدرت ۸۰ اسب بخار، دارای ۲۰۰ کیلومتر سرعت در ساعت است.


در تولید خودروی مینیاتور، بیش از ۸۰۰ قطعه و مجموعه طراحی و ساخته شده و بیش از ۱۲۰ سازنده داخلی در ایران همکاری داشته اند.


XS
SM
MD
LG