لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۹

شورای امنیت مجوز حمله به دزدان دریایی را صادر کرد


قطعنامه جدید شورای امنیت اجازه می‌دهد کشورها برای تعقیب و هدفگیری دزدان دریایی وارد حریم هوایی سومالی شوند.
قطعنامه جدید شورای امنیت اجازه می‌دهد کشورها برای تعقیب و هدفگیری دزدان دریایی وارد حریم هوایی سومالی شوند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه به اتفاق آرا با صدور قطعنامه‌ای مجوز حمله هوایی و زمینی کشورها به دزدان دریایی مستقر در شاخ آفریقا را صادر کرد.


کاندولیزا رایس، وزیر خارجه ایالات متحده، که از جمله حامیان قطعنامه شورای امنیت بود، این قطعنامه را دارای تاثیر جدی در مبارزه با دزدان دریایی ارزیابی کرد.


به موجب این قطعنامه به کارگیری «همه اقدامات لازم» از سوی کشورها در مقابل هر فردی که از خاک سومالی برای طراحی حمله یا اقدام علیه کشتی‌ها استفاده می‌کند مجاز شمرده خواهد شد.


با استناد به این قطعنامه کشورها همچنین می‌توانندبرای تعقیب و هدفگیری دزدان دریایی وارد حریم هوایی سومالی شوند.


سالانه هزاران کشتی از طریق خلیج عدن میان آب‌های اروپا و آسیا در رفت‌و‌آمد هستند. در سال ۲۰۰۸ دزدان دریایی که مقر آنها در سومالی است چندین کشتی را ربودند و ملوانان آنها را به گروگان گرفته‌اند. سواحل سومالی از دریای عمان تا خلیج عدن در امتداد دارد.


علی احمد جمعه، وزیر خارجه سومالی که دولتش از سازمان ملل برای رویارویی با دزدان دریایی تقاضای کمک کرده بود، تصویب این قطعنامه را دلگرم‌کننده خواند.


علی احمد جمعه در این باره گفت: «این راهزنی‌های دریایی از اساس ناپذیرفتی است و باید به آن پایان داد.»


دزدان دریایی در سال ۲۰۰۸ بیش از ۴۰ شناور را در کناره‌های ۳۰۲۵ کیلومتری این کشور ربوده‌اند که از این تعداد ۱۴ شناور از جمله یک نفتکش ۱۰۰ میلیون دلاری سعودی و یک کشتی حامل تانک اوکرایینی هنوز در دست دزدان است.


به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، تصویب این قطعنامه احتمال اقدام نظامی ایالات متحده را نیز در سومالی افزایش می‌دهد. سومالی پس از آنکه نیروهای آمریکایی در سال ۱۹۹۳ به ماموریت صلحبانی خود پایان دادند، به آشوب و بی‌نظمی کشیده شد.

در سال ۱۹۹۳ پس از سقوط یک هلی‌کوپتر بلاک هاوک آمریکایی در موگادیشو و کشانده شدن جنازه‌های سرنشینان آن در خیابان‌ها، ایالات متحده نیروهای خود را از آن کشور خارج کرد.


با این حال دریادار دوم، بیل گورتنی، فرمانده ناوگان پنجم ایالات متحده، هفته گذشته در مورد عملی بودن درگیری زمینی نیروهای آمریکایی بادزدان دریایی ابراز تردید کرد و گفت تشخیص دزدان دریایی از غیرنظامیان در این کشور دشوار است و احتمال تلفات مردم عادی در این نوع درگیری وجود دارد.


دزدان دریایی در سال ۲۰۰۸ بیش از ۴۰ شناور را در کناره‌های ۳۰۲۵ کیلومتری این کشور ربوده‌اند که از این تعداد ۱۴ شناور از جمله یک نفتکش ۱۰۰ میلیون دلاری سعودی و یک کشتی حامل تانک اوکرایینی هنوز در دست دزدان است. همچنین برآورد می‌شود بیش از ۲۵۰ ملوان و سرنشین این شناورها در اسارت دزدان دریایی باشند.


عملیات نیروهای چندملیتی برای نجات شناور چینی



در همین حال یک روز پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت، ناوگان بین‌المللی حاضر در آب‌های منطقه روز چهارشنبه یک شناورچینی ربوده شده از سوی دزدان دریایی را آزاد ساخت. این شناور به همراه سه شناور دیگر روز سه‌‌شنبه به دست راهزنان دریایی افتاده بود.



به گزارش آسوشیتدپرس و به نقل از مقام‌های دریایی کنیایی خدمه این شناور پس از حمله دزدان دریایی خود را درون اتاق‌های این شناور محبوس کرده و با استفاده از پیام رادیویی تقاضای کمک کرده بودند که سرانجام یک رزمناو و دو هلیکوپتر برای نجات آنها به محل می‌آید.


در پی نجات این شناور رسانه‌های چینی اعلام کردند که نیروهای «چندملیتی» به کمک ملوانان این کشور شتافته‌ و آنها را از دست دزدان دریایی نجات داده‌اند.


XS
SM
MD
LG