لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۲

دریاسالارفالون به اسرائیل: ایران را تهدید نکنید


دریاسالار فالون فراخوانی‌های سران ایران برای نابودی اسرائیل را نیز «چیزی بیش ازسفسطه‌های کلامی» نمی‌داند. (عکس:epa)
دریاسالار فالون فراخوانی‌های سران ایران برای نابودی اسرائیل را نیز «چیزی بیش ازسفسطه‌های کلامی» نمی‌داند. (عکس:epa)

دریاسالار ویلیام جوزف فالون، رییس پیشین فرماندهی مرکزی آمریکا، درمصاحبه با روزنامه‌های اسرائیلی، خواستار آن شد که اسرائیل از تهدید ایران دست بردارد.


ویلیام فالون که درماه مارس ۲۰۰۸ از فرماندهی مرکزی آمریکا استعفا کرد در مصاحبه با روزنامه‌های «جروزالم پست» و «یدیعوت آحرونوت» گفت: «اسرائیل فکر ترس از ایران را ازسرش بیرون کند و درعین حال چشم انداز ایران هسته‌ای را مد نظرداشته باشد.»


ژنرال ویلیام فالون برای شرکت درهمایش موسسه مطالعات امنیتی اسرائیل دردانشگاه تل آویو، در اسرائیل به سر می‌برد.


ژنرال فالون به «جروزالم پست» می‌گوید «دلیلی برای اینکه ایران از جنگ افزارهسته‌ای استفاده کند، نمی بینم مگر اینکه ایران بخواهد موجب نابودی خود شود.»


وی می‌افزاید: «حمله هسته‌ای ایران به اسرائیل عواقبی ویران‌گر برای ایران دارد.»


ژنرال فالون همچنین در ارزیابی توان ایران می‌گوید: «ایران دربیان قدرت خود غلو می‌کند. درخارج ازمرزهایش از توان نظامی بالایی برخوردارنیست. در درون نیز با بی‌ثباتی اقتصادی و سیاسی زیادی روبروست و با توان هسته‌ای می‌خواهد بی‌ثباتی‌هایش راتسلی دهد.»


رییس پیشین فرماندهی مرکزی آمریکا با تاکید بر اینکه روش نظامی الزاما حلال چالش‌ها نیست، به اسرائیل توصیه می‌کند که درمورد ایران برنامه استراتژیک داشته باشد و در عین حال به ساماندهی امور خود بپردازد.


ویلیام فالون همچنین با اشاره به جنگ ۳۳ روزه اسرائیل در لبنان که در تابستان ۲۰۰۶ به وقوع پیوست این نبرد را «اقدامی بدون هدف» توصیف کرد.


در ماه مارس ۲۰۰۸ ژنرال فالون ۶۴ ساله پس از۴۰ سال خدمت در ارتش آمریکا و با گرفتن چندین نشان‌ عالی نظامی، ازمقام خود کناره گیری کرد.


«ایران دربیان قدرت خود غلو می‌کند. درخارج ازمرزهایش از توان نظامی بالایی برخوردارنیست. در درون نیز با بی‌ثباتی اقتصادی و سیاسی زیادی روبروست و با توان هسته‌ای می‌خواهد برای جبران بی‌ثباتی‌ها تسلی بیابد.»


دریاسالار فالون


برپایه گزارش‌هایی که در آن زمان در رسانه‌های آمریکای منتشر شد، در دولت بوش افرادی بودند که با ادامه فرماندهی وی مخالفت داشتند.


در همان هنگام این ادعا نیزمطرح بود که فالون با شنیدن برنامه‌های نظامی بوش برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران از مقام خود کناره گیری کرد. با این حال رابرت گیتس وزیر دفاع ایالات متحده این شایعه‌ها را «مضحک» خواند.


دریاسالار فالون درمصاحبه با «یدیعوت آحرونوت» با تایید این گزارش‌ها می‌گوید: «اگرخیلی اصرار در حمله نظامی هست، لطفا بگویید که چه نقاطی باید دقیقا هدف قرارگیرد...حمله، فکری ابلهانه، ونگاهی ساده انگارانه به مسئله است... آسان است که ادعا کنیم تحریم‌ها ناکام است، پس مانده که برویم و بزنیم. شما باید بیش از یک عقیده الکی خود را تجهیز کنید.»


فالون بارها درپاسخ به سخنان مصاحبه‌گر «یدیعوت آحرونوت» درمورد ایران به او جواب‌های تندی می‌دهد و ازجمله می گوید، «توی کله خود بکنید که آنها کشورهای دیگری هستند، با رهبرانی ازنوع دیگر، تاریخی متفاوت و انگیزه‌ها و رفتارهای دیگر. پس معیار شما برچه اساسی است؟»


دریاسالار فالون فراخوانی‌های سران ایران برای نابودی اسرائیل را نیز «چیزی بیش ازسفسطه‌های کلامی» نمی‌داند.


XS
SM
MD
LG