لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۶

مجاهدین خلق اخراج اعضای خود از عراق را محکوم کرد


عده‌ای از اعضای سازمان مجاهدین در اردوگاه اشرف عراق (عکس: AFP)
عده‌ای از اعضای سازمان مجاهدین در اردوگاه اشرف عراق (عکس: AFP)

سازمان مجاهدین خلق ایران روز دوشنبه تصمیم دوباره دولت عراق به اخراج اعضای این سازمان از عراق در نتیجه فشار دولت ایران را محکوم کرد.


شورای ملی مقاومت ایران که سازمان مجاهدین زیر چتر آن قرار دارد و مقر آن در پاریس است، در بیانیه‌ای این امر را نتیجه تشدید فشار دولت جمهوری اسلامی ایران بر عراق «پس از امضای قرارداد امنیتی با آمریکا» دانسته است.


تحلیل‌گران و مخالفان دولت عراق می‌گویند تصمیم این دولت به اخراج اعضای سازمان مجاهدین خلق تلاشی است برای خشنود ساختن ایران که با توافق‌نامه امنیتی ایالات متحده و عراق کاملا مخالف بود.



دولت عراق روز یک شنبه از اعضاى این سازمان که در اردوگاه اشرف به سر می‌برند خواست تا اين كشور را ترک كنند و اعلام كرد كه پايگاه ‌ هاى اين گروه مخالف جمهورى اسلامى را تعطيل مى ‌ كند.


بر اساس بيانيه دولت عراق، يک هيئت دولتی به سرپرستى موفق الربيعى، مشاور امنيت ملى اين كشور، اخيرا از پادگان اشرف ديدار كرده و به آنها گفته است كه بغداد در حال تحویل گرفتن كنترل اين اردوگاه از نيروهاى آمريكايى است.


جمهورى اسلامى ايران كه با دولت شيعه عراق روابط نزديكى دارد همواره خواستار تحويل اعضاى سازمان مجاهدين خلق براى محاكمه آنها شده است.


جلال طالبانی، رییس جمهور عراق، در جریان دیدار محمود احمدی‌نژاد از بغداد در اسفندماه سال گذشته گفت: «تمام تلاش خود را خواهیم کرد که آنها را اخراج کنیم.»


تحلیل‌گران می‌گویند تصمیم بغداد به اخراج اعضای سازمان مجاهدین خلق تلاشی است برای خشنود ساختن ایران که با توافق‌نامه امنیتی ایالات متحده و عراق کاملا مخالف بود.


اما محمد الدینی، از نمایندگان سنی مجلس عراق، در گفت‌وگو با روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز تصمیم دولت عراق به تن دادن به فشار ایران در این زمینه را اشتباه می‌داند و می‌گوید تا تهران تعهد جدی نداده است که دیگر به شبه‌نظامی‌های عراقی کمک نخواهد کرد «نمی‌توانیم درخواست آنها را کورکورانه بپذیریم».


در همین حال وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه از اظهار نظر در مورد این تصمیم دولت عراق خودداری کرد.


دولت عراق اين گروه را كه عليه جمهورى اسلامى ايران مى ‌ جنگد به عنوان سازمانى تروريستى معرفى كرده است. ايالات متحده آمريكا و اروپا نيز سازمان مجاهدین خلق را در فهرست سازمان ‌ هاى تروريستى خود قرار داده ‌ اند.


اردوگاه اشرف كه در ۷۰ كيلومترى شمال بغداد در استان دیاله قرار دارد به مدت ۲۰ سال مقر اعضاى سازمان مجاهدين خلق بوده است كه شمار آنها سه هزار و ۵۰۰ نفر تخمين زده مى شود.


XS
SM
MD
LG