لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۳

کانادا: هنوز اجازه دسترسی به درخشان را نداریم


سخنگوی قوه قضاییه روز سه‌شنبه تأیید کرد که حسین درخشان از ماه پیش بازداشت شده و يكى از اتهام‌هاى او مسائلى است كه درباره ائمه اطهار مطرح كرده است.
سخنگوی قوه قضاییه روز سه‌شنبه تأیید کرد که حسین درخشان از ماه پیش بازداشت شده و يكى از اتهام‌هاى او مسائلى است كه درباره ائمه اطهار مطرح كرده است.

کانادا اعلام کرد هنوز این کشور اجازه دسترسی کنسولی به حسین درخشان، وبلاگ‌نویس ایرانی- کانادایی، را که در ایران زندانی است دریافت نکرده است.


رادنی مور، سخنگوی وزارت امورخارجه کانادا، به خبرگزاری فرانسه گفت که مقامات کنسولی این کشور برای تأیید بازداشت حسین درخشان تماس‌هایی با مقامات ایرانی داشته‌اند، اما هنوز پاسخی از سوی مقامات ایرانی دریافت نکرده‌اند.


پس از آن که وبلاگ حسین درخشان از اکتبر ۲۰۰۸ (آبان‌ماه) به‌روز نشد، گمانه‌زنی‌هایی در مورد دستگیری وی در رسانه‌های مختلف منتشر شد، اما مقامات دولتی و نیز خانواده آقای درخشان از تأیید یا تکذیب این گمانه‌زنی‌ها خودداری کردند.


تا این که نهایتاً سخنگوی قوه قضاییه ایران روز گذشته با تأیید خبر بازداشت این وبلاگ‌نویس ایرانی اعلام کرد که وی از ماه پیش بازداشت شده و يكى از اتهام‌هاى او مسائلى است كه درباره ائمه اطهار مطرح كرده است.


به گفته عليرضا جمشيدى، اين پرونده در مرحله تحقيقات مقدماتى است و وى «در ارتباط با مسائلى كه در رابطه با ائمه اطهار مطرح کرده» اكنون در اختيار دادگاه انقلاب است.


پيشتر برخى از دوستان آقاى درخشان كه گفته شده با خانواده او در ارتباط هستند، اتهام اصلى وارده به او را سفر به اسرائيل عنوان كردند كه بر اساس قوانين جمهورى اسلامى ممنوع است.


سخنگوى قوه قضاييه در سخنان خود به زمان و مكان بازداشت حسين درخشان اشاره‌اى نكرد و مشخص نيست كه چه زمانى دادگاه اين وبلاگ‌نويس برگزار خواهد شد.


حسين درخشان در يك سال اخير مواضع سياسى خود را تغيير داده و به سمت دولت محمود احمدى‌نژاد و سياست‌هاى وى در عرصه داخلى و خارجى گرايش پيدا كرده است.


وى از آقاى احمدى‌نژاد به اين دليل حمايت كرد كه به گفته او، «مقابل غرب ايستاده است و از حق هسته‌اى ايران دفاع مى‌كند.»


آقاى درخشان همچنين با انتقاد از آمريكا و اسرائيل، اين كشورها را متهم كرد كه به دنبال تغيير رژيم در ايران هستند.


او به اعتبار پيشگامى در وبلاگ‌نويسى، مورد استقبال محافل اسرائيلى قرار گرفت و در سفرى به كشور اسرائيل در سال ۲۰۰۶ در سمينارى تحت عنوان «اصلاحات، اپوزيسيون و منازعات در خاورميانه» با موضوع «وبلاگ‌نويسى، راه واقعى مخالفت در خاورميانه» شركت كرد.


در سال‌هاى اخير، مقام‌هاى امنيتى ايران بارها وبلاگ‌نويس‌هاى ايرانى را به اتهام اقدام عليه امنيت ملى بازداشت كرده‌اند و براى ايجاد مانع در دسترسى كاربران به سايت‌هاى اينترنتى، بسيارى از پايگاه‌هاى اينترنتى و وبلاگ‌هاى منتقد جمهورى اسلامى را فيلتر كرده‌اند.


XS
SM
MD
LG