لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۶

جريان گاز روسيه به اروپا قطع شد


یک کارمند گاز در مرز اوکراین و اسلوواکی، میزان فشار گاز در ایستگاه تحویل را کنترل می‌کند (عکس از AFP)
یک کارمند گاز در مرز اوکراین و اسلوواکی، میزان فشار گاز در ایستگاه تحویل را کنترل می‌کند (عکس از AFP)

مقام‌های اوکراينی روز چهارشنبه اعلام کردند که روسيه جريان گاز خط لوله‌هايی که از مسير اين کشور رد می‌شود را قطع کرده است.

در منازعه بر سر قيمت‌گذاری و تسويه حساب بدهی‌های پيشين، قطع کامل جريان گاز از جمله آخرين تصميمات روسيه عليه اوکراين است، که در نتيجه آن جريان گاز به شماری از کشورهای اروپايی نيز قطع شده است.


هشتاد درصد گاز روسيه از طريق خط لوله‌هايی که از خاک اوکراين می‌گذرد، صادر می شود.



والنتين زملانسکی سخنگوی شرکت دولتی "نفت‌و‌هاز" (نفت‌وگاز) اوکراين اعلام کرد که از صبح امروز جريان گاز روسيه به اوکراين کاملاً قطع شده است.


روسيه قطع جريان گاز را تأييد کرده اما خاطر نشان ساخته که مقصر اين امر مقام‌های اوکراينی هستند که خود جريان گاز در دومين خط ‌لوله را بسته‌اند، جريان خط لوله اول گاز روسيه به اوکراين يک هفته پيش يعنی در آغاز سال ميلادی جاری قطع شده بود.


اختلاف روسيه و اوکراين بر سر جريان گاز طبيعی با تشديد سرما در اروپا همراه شده و دست‌کم ۱۲ کشور را با مشکل تأمين سوخت زمستانی مواجه کرده است.

پيش از اين کشورهای بلغارستان، يونان، مقدونيه، رومانی، کروواسی، صربستان، و ترکيه گزارش داده بودند که جريان گاز روسيه به اين کشورها متوقف شده است. علاوه بر اين فرانسه، آلمان، اتريش، لهستان و مجارستان نيز اعلام کرده‌اند که فشار گاز وارداتی از روسيه کاهش قابل توجهی يافته است.


بعد از آن که شرکت دولتی گازپروم روسيه و نفت‌و‌هاز (نفت‌وگاز) اوکراين پيشتر توافق کرده بودند که مذاکرات رودرروی خود را روز پنجشنبه در مسکو از سر بگيرند، جريان گاز روسيه قطع شد. سخنگوی شرکت دولتی نفت‌و‌هاز اوکراين در اين باره می‌گويد «واژه‌ای سراغ ندارم که بتواند اين کار روسيه را توصيف کند».


خطر قطع جريان گاز روسيه، کشورهای واردکننده را به تکاپو انداخته تا کسری سوخت خود را از منابع ديگری تأمين کنند. از جمله اين کشورها ترکيه است که علاوه بر واردات گاز از روسيه، روزانه ۱۸ ميليون متر مکعب گاز از ايران وارد می کند.


ايران اعلام آمادگی کرده که تا ميزان گاز صادراتی خود به ترکيه را افزايش دهد. احمد نورانی، وابسته اقتصادی سفارت ايران در آنکارا، روز سه‌شنبه به خبرگزاری دولتی ايرنا گفت «ايران به واسطه ظرفيت و قابليت فنی، توانايی آن را دارد که ميزان بيشتری گاز در اختيار ترکيه قرار دهد».


ايران به لحاظ حجم صادرات، بعد از روسيه، دومين صادرکننده گاز به ترکيه است.


XS
SM
MD
LG