لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۴

جایزه سیمون دوبووآر برای کمپین یک میلیون امضا


هدف از این کمپین، جمع‌آوری یک میلیون امضا برای رفع « تبعیض‌های قانونی علیه زنان ایرانی » است. (عکس: Afp)
هدف از این کمپین، جمع‌آوری یک میلیون امضا برای رفع « تبعیض‌های قانونی علیه زنان ایرانی » است. (عکس: Afp)

کمپین بین‌المللی «یک میلیون امضا» ایران جایزه فرانسوی سیمون دوبووآر با عنوان «برای رهایی زنان» در سال ۲۰۰۹ را در ۹ ژانویه، روز تولد این نویسنده فرانسوی، از آن خود کرد.


جایزه سیمون دوبووآر در سال ۲۰۰۸ به مناسبت صدمین سالروز تولد این نویسنده فمینیست کتاب تاثیرگذار «جنس دوم» بنیاد گذاشته شد و در اولین سال به تسلیمه نسرین، نویسنده بنگلادشی، و ایان هیرسی علی، سیاستمدار و نویسنده سومالیایی مقیم هلند، تعلق گرفت.



رادیو فرانسه به نقل از ژولیا کریستوا، نویسنده فرانسوی و از بنیانگذاران این جایزه، گزارش داد که هیئت داوران جایزه در سال ۲۰۰۹ قصد تاکید بر این نکته را داشته‌اند که «مبارزه برای حقوق زنان تنها مسئله زنان فرانسوی، اروپایی و غربی نیست»، بلکه زنان را «در سراسر جهان به خود جلب کرده است».


هدف از کمپین یک میلیون امضا که نزدیک به دو سال پیش توسط تعدادی از فعالان حقوق زن در ایران راه ‌ اندازی شد جمع‌آوری یک میلیون امضا از زنان و مردان ایرانی برای رفع به گفته مسئولان این کمپین « تبعیض‌های قانونی علیه زنان ایرانی » است.


مسئولان این کمپین قصد دارند پس از جمع ‌ آوری این امضاها آن را به مجلس ایران تحویل دهند و از این طریق خواستار بازبینی در قوانین مربوط به زنان شوند.


برخی از اعضای این کمپین توسط ماموران امنیتی ایران دستگیر و به زندان محکوم شد ه اند.


به گفته خانم کریستوا، هیئت داوران «سخت تحت تاثیر جسارت زنان ایرانی و بدیع بودن شکل مبارزه‌شان» قرار گرفته است.


به گفته خانم کریستوا، هیئت داوران «سخت تحت تاثیر جسارت زنان ایرانی و بدیع بودن شکل مبارزه‌شان» قرار گرفته است.



او گفت: « این جنبش کار مهمی را در جهت توضیح معنا و ماهیت حقوق بشر و حقوق زنان به خود زنان انجام می ‌ دهد و آنها را تشویق می ‌ کند علیه تضعیقات مبارزه کنند. »


جایزه سیمون دوبووآر با هدف کمک به بسیج همبستگی بین ‌ المللی زنان، تاکید دوباره بر حقوق زنان، تضمین حمایت از کسانی که امروز در مبارزه جان خود را در معرض خطر قرار می ‌ دهند و پشتیبانی از ایده برابری و صلح آنان بنیاد گذاشته شد ه است .


از دیگر اعضای هیات داوران این جایزه می‌توان به سیلوی لوبن دوبووآر، دخترخوانده و وارث سیمون، اینگرید بتانکور، سیاستمدار کلمبیایی که سال گذشته از اسارت گروه شبه‌نظامی «فارک» آزاد شد، و آنی ارنو، نویسنده، اشاره کرد.


مراسم اهدای این جایزه قرار است در روز ۲۱ ژانویه، دوم بهمن‌ماه، در پاریس برگزار شود.
XS
SM
MD
LG